Rozhovor Výběr osobnosti n Podle cíle rozhovoru – kompetentní osoba v daném oboru. n Člověk s vlastní vizí, projektem, s osobním zaujetím pro svou práci v sociální oblasti. n Osobnost s vlastní zkušeností – alespoň 3 roky pracuje v daném oboru. n Člověk schopný formulovat své názory, přesvědčení, zkušenosti. n Otevřený ve sdílení o sobě, o své motivaci, o svém zázemí pro tuto práci. Příprava na rozhovor n Rozhovor si domluvím předem, pokud možno na klidném místě. n Informuji dotyčného o účelu a tématu rozhovoru. n Pokusím se vyjádřit, proč mne zajímá právě jeho osoba . n Připravím a vyzkouším si diktafon či magnetofon. n K rozhovoru přijdu s podrobně připravenými a napsanými otázkami. n Zasílat otázky dopředu není nutné – pouze na výslovnou žádost (spontánnost, bezprostřednost). Příprava otázek k rozhovoru n 1. Zjistím si co nejvíce předběžných informací o dotyčném. n 2. Ujasním si, co je cílem rozhovoru a zapíši si všechny otázky, které připadají v úvahu. n Pokud je cílem rozhovoru vytvořit portrét osobnosti, ptáme se na vše, co souvisí s osobou portrétovaného, na problematiku daného oboru se ptáme jen pokud bezprostředně souvisí s osobou portrétovaného. n 3. Vyloučím otázky, na které je odpověď pouze ANO/NE a ukončují tak dialog. Příprava otázek k rozhovoru n 4. Zařadím podněcující otázky, které dávají možnost rozvést hovor: n Jaký je váš názor na… n Jaká je vaše představa o… n Jaký je váš postoj k … n Mohl byste jmenovat další důvody… n 3. Přidám otázky, na které potřebuji znát odpověď n aby rozhovor charakterizoval dotyčného dostatečně konkrétně n aby podával celistvý obraz osobnosti dotyčného. n 4. Otázky seřadím do logického celku n nejprve obecnější a méně osobní otázky n potom otázky týkající se zkušeností a zážitků, více osobní n nakonec otázky týkající se konkrétních údajů Zásady vedení rozhovoru n 1. Získat důvěru svým vystupováním n kompetentní otázky n naslouchání, empatie n 2. Odpovědi sledovat kriticky n Odpovídá mi dotyčný skutečně k věci? n Dozvídám se to, co jsem chtěl vědět? n Je odpověď dostatečně srozumitelná? n 3. Nespokojit se s první odpovědí n doptat se na podrobnosti, n rekapitulovat výpovědi, abych si ověřil, zda jsem správně rozuměl. n Pokud jsem věc správně pochopil, říkáte… n Asi jsem ne zcela dobře pochopil, proč v této souvislosti hovoříte o… Zásady vedení rozhovoru n 4. Vracet se k tématu n Nebát se slušnou formou přerušit dotyčného, pokud odbíhá od tématu a vrátit na stůl původní otázku. n Zeptat se na stejnou otázku jiným způsobem n Původně: Jaké to má klady? Opět: Má to nějaké zápory? n 5. Rozvíjet nové informace a pohledy. n Doptat se na ně může být přínosnější, než trvat na původních otázkách. n 6. Skromná polemika přidá rozhovoru na zajímavosti. n Např: Ale já jsem si doposud vždycky myslel, že… n Někteří lidé pracující ve stejném oboru tvrdí, že… Technika rozhovoru n Postupujeme v následujících krocích: n 1. nastolíme problém n 2. položíme jasnou otázku n 3. aktivně nasloucháme, díváme se na dotazovaného n 4. rekapitulujeme, doptáváme se n 5. vytvoříme můstek k další otázce Přepis rozhovoru n Přepis rozhovoru nesmí zkreslovat informace, ale je možné jej stylisticky upravovat a zkracovat. n Mluvnické chyby opravujeme - otrocky přesný přepis může dotyčného poškozovat. n Neupravuje se to, co dobře charakterizuje osobnost dotyčného a specifika jeho vyjadřování. n Je možné zpřeházet odpovědi, střídat kratší a delší, vytvořit gradaci, rytmus. n Důležitá je grafická úprava rozhovoru: otázky uvádíme tučným písmem, odpovědi začínáme na novém řádku. Portrét n Formální členění n Titulek - charakteristický pro danou osobu n Upoutávka: 2 – 3 věty vyzdvihující, čím je osoba významná n Tři až čtyři kapitoly s mezititulky n Přehled životopisných dat n Obsah n Důležité životní a pracovní okolnosti n Životní a pracovní zkušenosti a zážitky n Citace z rozhovoru (přímé, nepřímé) n Poselství, které dotyčný předává (prací, životem, ve vztazích) Portrét n Logické rozvržení textu n Podle oblastí činnosti, jimiž se zabývá n Podle cílů, které si klade n Podle vztahu k práci, vztahů ke klientům, ke kolegům n Vyhnout se popisnému životnímu sledu – portrét není životopis! n Doporučení: Využít všeho osobitého, barvitého, jedinečného, neobvyklého, překvapujícího k dokreslení sdělovaných fakt Otázky pro sociálního pracovníka n Níže uvedený seznam otázek je obecnou nabídkou, kterou je třeba pro konkrétního sociálního dopracovat tak, aby otázky odpovídaly konkrétní osobnosti a její pracovní a odborné specializaci. Sociální pracovník n 1. Otázky na motivaci k dané práci n Co Vás přivedlo na myšlenku začít s touto prací (založit OS atd.) n Motivoval Vás k tomu nějaký osobní zážitek, osobnost, rodina, studium? n Čemu jste se věnoval předtím, proč jste to opustil? Sociální pracovník n 2. Otázky po nárocích, jaké klade práce na osobnost n Jaké nároky na Vás tato práce (tento styl práce) klade? n Co potřebuje člověk k tomu, aby mohl tuto práci vykonávat? n Co považujete na této práci za nejtěžší? n Co bylo těžké na začátku, co teď? n Co vás nejvíc rozzlobí? n Je při této práci potřeba pracovat v týmu? n Jaká úskalí má pro vás týmová práce? n Mění vás v nějakém směru tato práce? Sociální pracovník n 3. Vztahy s klienty n Co především chcete dát svým klientům? Co podle vás nejvíce potřebuji? n Jak pomáhat lidem a nebrat jim jejich kompetence? Máte na to nějaký recept? n Jak prožíváte vztahy ke klientům? Dávají vám něco, nebo jen berou? n Máte osobní vztah k některým klientům? n Váš nejsilnější zážitek při práci s klienty? n Mění člověka nějak denní kontakt s klienty (s postižením, s umírajícími…)? n Musíte nějak měnit svůj životní styl, svoje zvyky? Sociální pracovník n 4. Zázemí pro práci n Zažil jste nějaké krize či syndrom vyhoření? n Jak se mu bráníte, jak odpočíváte? n Stíháte se věnovat vedle své práce i jiným zájmům? Pomáhají vám nějak ve vaší práci? n Kde nacházíte pro svou práci oporu? n Spojujete svou práci také se svým životním přesvědčením? n S vírou? n Co považujete v životě za nejdůležitější? n Je pro vás křesťanství inspirující? V čem? n Jste spokojen s životním stylem jaký vedete? Co je pro něj charakteristické? Něco v něm postrádáte? n Jak vypadá váš den? Sociální pracovník n 5. Minulost n Kde a kdy jste se narodil/a? n Koho z Vás chtěli mít rodiče? n Čím jste chtěl/a být vy? n Máte nějaký osobní vzor? n Jsou lidé, kteří vám v životě nejvíc pomohli nebo vás nejvíce ovlivnili? Můžete říct, kteří? n Základní informace o studiu. n 6. Budoucnost n O co usiluje do budoucna? n Je něco, z čeho máte obavy? n Je něco Vaším velkým snem? Práce v hodině n Vytvořte alespoň pět otázek specifických pro: n Pracovníka azylového domu pro bezdomovce n Romského asistenta n Streetworkera n Ošetřovatelku v hospici n Vězeňského faráře n Učitelku ve třídě integrující děti se spec.potřebami n Matku pečující o osvojené děti v náhradní rodině n Osobního asistenta vozíčkáře Domácí úkol n Připravte 7 otázek pro spolužáka. Téma rozhovoru zvolte z jedné z těchto oblastí: n Sociální práce n Víra a náboženství n Výchova dětí n Vstup do manželství n Partnerské vztahy n Generační rozdíly n Rozhovor zaměřte na názory, postoje a vlastní zkušenosti spolužáka, nikoli na jeho znalosti.