Filosofie náboženské výchovy Výchova a učitelství v Bibli Výchova a učitelství ve Starém zákoně_II Zuzana Svobodová Starozákonní termíny pro "učitele" V kraličtině a ekumenickém překladu SZ jde nejčastěji o překlad tvarů hebrejského slovesa j-r-h (ukazovat, řídit, učit). Několik příkladů použití termínu učitel ve SZ: Mnoho let býval Izrael bez pravého Boha, bez kněze-učitele a bez zákona. (2Pa 15,4) – slova proroka Azarjáše ke králi Ásovi. Hle, jak nedostupný je Bůh ve své síle! Kdo je učitel podobný jemu? (Jb 36,22) – ze čtvrté Elíhúovy řeči k Jobovi. Ač Vám dával Panovník chléb soužení a vodu útlaku, on, tvůj učitel, už se nebude držet stranou. Na vlastní oči uzříš svého učitele a na vlastní uši uslyšíš za sebou slovo: "To je ta cesta, jděte po ní", ať budete chtít doprava nebo doleva. (Iz 30,20n) Starozákonní termíny pro "učitele" Co prospěje tesaná modla, již vytesal její tvůrce, modla litá, učitel lži? Ať si v ní doufá její tvůrce, zhotovuje pouze němé bůžky. Běda tomu, kdo říká dřevu: "Procitni", kdo říká němému kameni: "Vzbuď se." Něco takového má být učitelem? I když je to potaženo zlatem a stříbrem, nemá to žádného ducha. (Ab 2,18n) – Páté (poslední) "Běda" proroka Abakuka Dvakrát jde o překlad tvaru ch-k-k (dávat zákony, zákonodárce, Ž 60,9; 108,9 – pro oba případy: kraličtí: Juda, můj vydavatel zákona) Po jednom výskytu jde o tvar slovesa l-j-s (vykládat, tlumočit, Iz 43,27) s-v-h (dávat rozkazy, předpisy, Iz 55,4) l-m-d: učit, Ž 119,99: Jsem prozíravější než všichni moji učitelé, neboť přemýšlím o tvých svědectvích Starozákonní termíny pro "učitele" u Ezd 7,21 jde o aramejské podstatné jméno sáfar (písař, ekum.: Ezdráš, znalec zákona Boha nebes) u Neh 8,1.4 jde o hebrejský výraz sófér (muž knihy, nz zákoník, znalec zákona (rovněž o Ezdrášovi), Ž 45,2: písař). →Uvedené příklady ukazují, že ve SZ je izraelskému lidu učitelem především Bůh – jako takového jej má Izrael chápat, naslouchat mu, následovat jej. Mojžíš – první prorok a učitel Izraele • Mojžíš – prvenství mezi židovskými proroky i učiteli, rabejnu, židovský lid – jeho žáci (Dt 34,9-12) • prorok a učitel – od počátku spojení (poslán Bohem, duch moudrosti) • Mojžíš vyučen v egyptské moudrosti (Ex 2, Sk 7,22), ve 40ti letech začíná jeho poslání vůdce lidu, nezákonné jednání, prchá na poušť, za manželku cizinku, návrat k poslání, vyvedení z Egypta 15. Nisanu. • Putování pouští: celkem 42 tábořišť/stanovišť (Nu 33), 40 let Mojžíš – první prorok a učitel Izraele stanoviště Kádeš (Kádes) – zde Mojžíš soudcem (Ex 15,25, 18,1nn. zejm.13nn, Nu 20) hora Boží – Choréb (Oréb); otázka, kde přesně nezodpovězená: zda na Sinajském poloostrově v Džebel Serbal, Džebel Katerin, Džebel Mus, v okolí Kádes, sev. Arabie poblíž Akaba, ...) místo největšího modlářství Izraele – Bášan (Bét-ješimót, Belfegor) nebo Šitím (Setim, Ábel-šitím), 24 000 mrtvých, krátce před smrtí Mojžíše • Mojžíšova smrt – Dt 34,5: v plné síle ve 120 letech, spatřil zaslíbenou zemi s hory Nebó, naproti Jerichu; hrob není znám. Mojžíš – první prorok a učitel Izraele • Někteří vykladači interpretují události z Nu 25 dle Oz 9,7-14 tak, že Mojžíš byl zabit. • Izaiášovské zpěvy o trpícím služebníku se dle pozdní žid. tradice vztahovaly na Mojžíše (Iz 42,1-9; 49,1-9; 50,4-11; 52,13-53,12) • Mojžíš jako předobraz/předchůdce mesiáše (spolu s Eliášem) – proměnění na hoře • Mojžíš jako předobraz Ježíše • Mojžíš – „ten prorok“ • Mojžíš a Zákon • stará smlouva – Mojžíš, nová smlouva – Ježíš Mojžíš – první prorok a učitel Izraele • V prorocké době Mojžíš nijak neuctíván, zájem o věc Hospodinovu, nikoli osobu Mojžíše. • Až pozdní helénistické a palestinské židovství se soustřeďuje na Mojžíšovu osobu; vznik románů a legend, zde Mojžíš jako původce egyptské kultury i řecké filosofie, učitel Izraelův, božský prorok pro celý svět, modlitebník, trpitel. Samaritáni věřili, že Mojžíš přijde jako mesiáš. • Podstatné symboly z doby Mojžíšovy: Desatero, schrána smlouvy (stánek úmluvy). • Zdůraznění misijního úkolu Izraele ve světě – theokracie, podrobení všeho a všech Bohu. • Podstata mojžíšovského kultu: obětování vkládáním rukou na hlavu, ukazovat se před Boží tváří, vzývat Hospodinovo jméno, recitovat Zákon, žehnat. Mojžíš – první prorok a učitel Izraele • V novozákonní době: – Mojžíš a Zákon synonyma – Mojžíš a Proroci opisem pro celý SZ – Mojžíš předobrazem Ježíše – Mojžíš obrazem trpícího služebníka, předobrazem mesiáše – Krista – dva tajemní odpůrci: „Jako Jannés a Jambrés odporovali Mojžíšovi, tak i ti falešní učitelé odporují pravdě. Jsou to lidé se zvrácenou myslí, kteří ve víře selhali.“ (2Tm 3,8) – Mojžíš odkazem na víru ve vzkříšení: „A že mrtví vstanou, naznačil i Mojžíš ve vyprávění o hořícím keři, když nazývá Hospodina ‚Bohem Abrahamovým, Bohem Izákovým a Bohem Jákobovým‘. On přece není Bohem mrtvých, nýbrž živých, neboť před ním [jemu] jsou všichni živi.“ (L 20,38n) – Mojžíš odkazem oprávnění misie mezi pohany (Ř 10,19n) – Ježíš jako druhý Mojžíš (L 7,16, J 6,32) Mojžíš – první prorok a učitel Izraele • V době prvotní církve: – Štěpán vykládá Mojžíšovo utrpení jako paralelu k Ježíšovi (Sk 7,20-44) – předobrazem víry (Žd 11,23-29) – pro Pavla Mojžíš typologickým obrazem Krista: 1K 10,1n, obraz staré smlouvy, spravedlnost ze zákona vs. spravedlnost z víry – Zákon a Evangelium (Mojžíš a Ježíš) – J 1,17 – Mojžíšova věrnost věrností služebníka, ale Kristova věrností Syna (Žd 3,1-6) – ve Zj 15,2-4 Mojžíš předobrazem Beránka (vysvobození Izraele – lidu z hříchu, průchod mořem – pochodem do nebeské vlasti, Mojžíšova píseň – vítězného jásotu) Hebrejská výchova a vzdělávání • studium není v židovském chápání prostředek k dosažení cíle, ale samo je cílem • nejpřednějším z Božích příkazů (micvot) je studium a osvojení Tóry: „... Tu práci nemusíš dokončit, avšak ani s ní nesmíš o své vlastní vůli přestat. ...“ (Pirkej avot / PA – Výroky otců, kanonická Mišna, 2/20,21) • dále: texty z čítanky Chrestomatie z dějin pedagogiky, s. 82-92.