Filosofie náboženské výchovy Zuzana Svobodová Výsledky zhodnocení předběžného zájmu studujících o nabízená témata (10 odpovědí) Výsledky zhodnocení předběžného zájmu studujících o nabízená témata Filosofie náboženské výchovy Výchova a učitelství v Bibli Výchova a učitelství ve Starém zákoně_I Výchova ve Starém zákoně_I Terminologie • Izajáš 1,2n: Slyšte nebesa, naslouchej země, tak promluvil Hospodin: „Syny jsem vychoval [ř. egénésa, l. enutrivi], pečoval [ř. hypsósa, l. exaltavi] o ně, ale vzepřeli se mi. Vůl zná svého hospodáře, osel jesle svého pána, mne však Izrael nezná, můj lid je nechápavý.“ → výchova jako přivedení k vzrůstu, odchování (sr. dále: Iz 23,4; 49,21; 51,18; Pl 2,22; Ez 19,2) → výchova ve svobodě a ke svobodě (vzepření se je možné) → vychovávající vychovávaného má rád, při neúspěchu projevuje lítost → z výchovy nutně neplyne rozumnost, rozumnost závisí na svobodné volbě (zvířata nesvobodná – řídí se pudem, nikoli rozumem) Výchova ve Starém zákoně_I Terminologie Hebrejština užívá pro výchovu: • sloveso jásar (správně vést, držet v kázni, trestat: Lv 26,18; Ž 94,10; Př 29,19) – výchova vůle i rozumu. Neužívá se o zvířatech. Zejm. u dětí, ale i u dospělých (Iz 26,16), i Božího lidu jako celku. Obsah: naslouchání Božímu slovu, poslušnost (přikázání, zákona). • אםן (n-m-’) • podst. jméno mûsár (ם׀ּסר, kázeň, napomínání, cvičení: Př 12,1) • tvary slovesa járá (ukázat prstem, názorně vyučovat: Ex 35,34, poučit: Jb 6,24) • tvar slovesa jákach (kárat, volat k odpovědnosti, domlouvat: Př 3,11) → výchova jako vedení, zvykání kázni, poslušnosti, vedení příkladem, vliv autority, vedení k odpovědnosti Výchova ve Starém zákoně_I Terminologie V řeckém překladu (Septuagintě) je hebr. kořen j-s-r překládán: • slovesem paideuein (vychovávat) • podstatným jménem paideia (výchova) Dále se vyskytují výrazy: • tvary slovesa egeírein (budit, probouzet, budovat, vstávat, pozvednout se, vystoupit) • tvary slovesa gínesthai (zrodit se, povstat, stát se) → výchova jako přivádění k aktivitě, k (plnějšímu) životu Výchova ve Starém zákoně_I Terminologie latinské výrazy (Vulgáta): výchova: ēducātiō, disciplīna (vyučovací předmět, společenská) vychovatel: ēducātor (nevlastního dítěte), nūtrīcius (živitel, sr. výše Iz 1,2), paedagōgus, magister Výchova ve Starém zákoně_I • Izrael chápe celé své dějiny jako Boží výchovnou cestu – zde mají své místo i tresty, napomínání, domluvy, příkazy, zákon, ale i podivuhodná vysvobozování (Dt 4,36). • I zástupné nesení kázně a kárání se může stát prostředkem k uzdravení (Iz 53,6). • Bůh nevychovává jen Izraele, ale i pohany: Ž 94,10. • Ve SZ výchova doprovázena trestem, trestání dává naději na nápravu: Př 19,18; zahání bláznovství: Př 22,15; přináší život tomu, kdo výchovu přijímá: Př 4,13.