Filosofie náboženské výchovy Zuzana Svobodová Učitelství ve starozákonní době Prorocká služba Prorok • hebr. nábí (náví) – „potrhle se chovající“ (ve „vytržení ducha“, extatické chování), z arabštiny (arabsky nabí): „oznamovat, prohlašovat něčí vůli“ • Áron prorokem Mojžíšovým – tj. Áron mluvil za Mojžíše, oznamoval jeho slova (a Mojžíš slova Boha) • ř. profétés – tlumočník, ten, který mluví za někoho jiného, nikoli „předpovídač“, ale vykladač dosud nesrozumitelného Prorok • prorok jako „vidoucí“ (h. chozé) – časté sny a vidění, vytržení mysli, ovládnutí jinou silou, považován za toho, který nahlíží do lidských duší • představa Jl 2,28n: vidění i u mládenců, protože bude vylit na všechny Duch Boží. • u Izraele více než extatické chování u proroků autoritativní řeč pramenící z blízkosti proroka Bohu • vykladač událostí (neomezen lidskou přítomností) Prorok • „vidoucí“ nahrazeno „prorok“ – nejprve u Abrahama, plně u Mojžíše, poté užíváno „vidoucí“ pejorativně • každý prorok navazujícím na Mojžíše – viz prezentace o Mojžíšovi jako sz-učiteli (FNV_SZ_2) • chvíle povolání proroka – vědomá, bezprostředně Bohem, jen v 1Kr 19,16.19n člověkem (Elijáš Elíšu – pomazání na proroka, „hodil na něj svůj plášť“ – Elíša ihned porozuměl, sr. 2Kr 2-3 / Nanebevzetí Eliášovo, „Můj otče! Vozataji Izraele!“) „Samuel vyrůstal a Hospodin byl s ním. Nedopustil, aby některé z jeho slov padlo na zem. Celý Izrael od Danu až Beer-šebě poznal, že Samuel má od Hospodina prorocké pověření. Hospodin se mu dával i nadále vidět v Šílu; Hospodin se totiž v Šílu zjevoval Samuelovi svým slovem.“ (1S 3, 19n) Iz 6: oddělení Izajáše k proroctví Jr 1: k Jeremjášovi se stalo slovo Hospodinovo, dotkl se jeho úst, příslib „budu s tebou“, mandlovník – bdění nad prorokem. Prorok • Známky pravého proroctví: – znamení – splnění předpovědi – obsah učení (má vést k Zákonu, nikoli od něj): důraz na pokání, věrnost Bohu, později na zachování kultu • Hlavním úkolem: vysvětlit / soudit minulost (proroci byli prvními historiografy – 1Pa 29,29 – příběhy proroků) a zasahovat do přítomnosti poukazem na Boží vůli • tzv. mesiášská proroctví – přijde vysvoboditel, Boží plán bude naplněn • od 2. st. př. Kr. v centru nadějí izraelských proroků Mesiáš • Dt 18,15-19: Bůh vzbudí proroka podobného Mojžíšovi Prorok • otázka existence prorockých škol, sborů, které měly své místo – dům: v Rámě 1S 19,18nn (dům / Náiot vykládáno jako dům pro vyučování, studium, kolej) • seskupení proroků, pěstování společných modliteb (hudební sbor: 1Pa 25,1-3) • společenství „žáků/synů prorockých“ podobné cechovním spolkům (1Kr 20,35.41; 2Kr 2,3 – proročtí žáci v Bét-elu, také v Jerichu, Elíša v Gilgálu) • nejen muži – i ženy prorokyně: Áronova sestra Mirjam Ex 15,20, Debora Sd 4,4, Chulda 2Kr 22,14 • dle židovské tradice celkem 48 proroků a 7 prorokyň Gustav Doré, Prorok Eliáš (a Elíša) – nanebevzetí Gustav Doré, Prorokyně Debora, Debořina píseň Gustav Doré, Prorok Izajáš Gustav Doré, Prorok Ezechiel Gustav Doré, Prorok Ezechiel, Ez 37: Údolí suchých kostí Gustav Doré, Prorok Ámos Gustav Doré, Prorok Jonáš v Ninive Rembrandt, Prorok Jeremjáš, 1630