Filosofie náboženské výchovy Zuzana Svobodová Učitelství ve starozákonní době Přísloví Přísloví v Izraeli • velmi oblíbena • hebr. mášál – význam kořene slova: podobat se, vládnout, představovat, reprezentovat • mášál – výrok, který má dosah, „mocné slovo“, (S)slovo, jež se projevuje – užíváno pro „kouzelné výroky“ i pro lidová pořekadla (narážky na kouzelnictví – áven: 6,12; 17,4; 19,28) – v próze i verších – domácí i převzaté – sbírky – práce „moudrých“ – k vyučování, učení Přísloví v Izraeli • mravní nauka • stylizovaná k zapamatování: – řazená podle začátečních písmen – číselná přísloví – hádanky – krátké básničky – tématicky řazená – ústní i písemná tradice Starozákonní kniha Přísloví •mezi „svatými spisy“ •přednes v synagoze zněl jinak než přednes ostatních knih SZ (spolu s Ž a Jb jiný druh akcentů) •obsahově ke knihám moudrosti •nejen přísloví, i napomenutí (kap. 1-9) •vznik spojením cca 9ti sbírek (některá přísloví se opakují) •číselná symbolika – 2. kap. 375 přísloví – jméno Šalomoun (Š-l-m-h) má stejnou číselnou hodnotu •22,17-23,12 ppd. přísloví egyptského původu •23,13n vliv babylónský •8. kap. 31,1-9: arabský původ •9. kap. 31,10-31: Chvála statečné ženy – v orig. abecední báseň •sbírky spojeny v jednu knihu ppd. ve 4. st. př. Kr., ve 3. st. př. Kr. LXX, jiné znění; hebr. znění ještě dodatečně upravováno, NZ navazoval na LXX. Obliba přísloví ve sz době •Kniha Sírachovcova (kolem r. 180 př. Kr.) napodobuje Př •rozdíl v typech: – egyptský vzor se zabývá světskou moudrostí, vybízí k pomoci soc. slabým, pozornost k odplatě po smrti; zaměření k výchově vzdělanců, písařů, úředníků; – Př zaměřena více nábožensky, soustředěnost na tento svět, odměnou za mravnost je zdraví, bohatství, potomstvo; obecně pro lid, např. pro rolníky. •sz přísloví považována za dar Boha, nikoli za lidskou moudrost •SZ: prvotní nikoli moudrost, ale bázeň před Bohem David jako učitel • d-v-d: milovaný, vláda cca 1013-973 př. Kr.) • sz žalmista • předobraz mesiášského krále, Mesiáš z domu Davidova, přijde na konci tohoto věku • „muž podle Božího srdce“ (1S 13,14) • na dvoře krále pro své umění hrát na harfu • postupné nabývání moci, úspěchů, přízně lidu → žárlivost Saula • psancem na útěku • pro záchranu předstírá bláznovství • ve 30ti letech pomazán na krále (2S 2,4; 5,4) • 20tileté úspěšné válčení, zakladatel izraelské veleříše • jako žalmista: pokora před Bohem, radost a naděje v Hospodinu, pravá lítost nad hříchem, připisováno 73 žalmů • prototyp krále (David – král, tedy i žalmy: královské) Král David s tanečníky, kol. r. 900, knihovna kláštera St. Gallen. Šalomoun jako učitel • šlómó – pokojný, vláda cca 973-933 př. Kr. • žádost k Bohu o rozumné srdce, aby rozeznal dobré od zlého, dána nejen moudrost a rozumnost, ale zaslíbeno také bohatství a dlouhověkost (1Kr 3; 1Pa 1) • dle tradice složil 3tis. přísloví a 1005 písní (1Kr 4,32; Ž 72) → pohrdá tradicemi, porušuje osobní zbožnost, vyvyšování, neúcta – „nenásledoval cele Hospodina, ...“ (1Kr 11,6)