Metody sociálního výzkumu 5. blok Denní studium LS 2007/2008 12.5. Důležité pojmy •Populace –Všechny osoby, kterých se nějak týká předmět výzkumu, neboli osoby, o nichž má výzkum něco vypovídat •Základní soubor –Část populace, která je technicky dostupná •Výběrový soubor (vzorek) –Osoby, které v reálu budu zkoumat (třeba komu rozdám dotazníky) •Reprezentativita • –Výzkumný soubor má stejnou nebo velmi podobnou strukturu jako základní soubor (vlastnosti jsou v něm stejně rozložené) – •Stejné věkové rozložení, stejná rozdělení podle pohlaví, stejné rozložení názorů na politiku, … Jak dosáhnout reprezentativity? • •Jeden z klíčových problémů dotazníkových šetření • •Důležitým principem NÁHODNÝ VÝBĚR –- Takový výběr, při němž každý člen základního souboru má stejnou šanci, že se dostane do výběrového souboru. • Základní možnosti tvorby náhodného výběrů •A: mám seznam – náhodně vyberu – prostý náhodný výběr • •B: nemám seznam • B1: vícestupňový výběr • B2: když znám strukturu – kvótní výběr (přísně vzato není náhodný) Příklady na tvorbu výběru •klienti organizace •zaměstnanci •vojáci, studenti •občané vesnice •matky na mateřské •bezdomovci •uživatelé drog Rizika všech výběrů Zkoumaná populace Dostupný základní soubor Výběrový vzorek Problém samovýběru a odmítnutí -Sebelépe připravený výběr znehodnocuje velké procento odmítnutých -Nevím, jestli lidé, kteří odmítají vypovídat, se něčím neliší o lidí, kteří odpovídají. (např. problém předvolebních výzkumů) Anketa • Výzkum, při němž zanedbávám způsob výběru respondentů a zejména problém samovýběru • Např: dotazník o východu z obchodu, hlasování na zpravodajském serveru, … Kolik lidí zkoumat? •Jak velké by výběrové soubory měly být? • •Statistický exkurz –Čím větší soubor, tím menší VÝBĚROVÁ CHYBA •Nepřesnost hodnot zjištěných průzkumem oproti reálným hodnotám v celé populaci •Výběrovou chybu vždy určujeme s jistou pravděpodobností (obvykle 95%, nebo 99%) Kolik lidí zkoumat? •Příklady výběrové chyby: –Kvalita odhadu určité vlastnosti, kterou v populaci má 50% osob –