Metody sociálního výzkumu 3. blok Denní studium LS 2008/2009 3. blok Výzkum dokumentů •Výhody •Výzkumník neovlivňuje realitu, kterou zkoumá •Bez nutnosti kontaktovat lidi – poměrně levné •Možnost prozkoumat velké množství dokumentů • •Nevýhody •Typ informace velmi omezený •Riziko zkreslování reality (zejména oficiální statistiky apod.) • Kvantitativní obsahová analýza •Snaha o takovou analýzu obsahu textu, při níž každý čtenář získá z textu stejnou informaci. • •Základní logika: • •1. nadefinuji si, jaký typ jednotek budu v textu hledat – zmínky o uprchlících, vulgární výrazy, citovaní autoři, … •2. pročítám a zaznamenávám, kolikrát se daná jednotka objevila (+ třeba v jakém rozsahu) • Příklad: výzkum mediálního prostoru věnovaného problému uprchlictví v ČR •A: výběr novin, rádií, televizí •B: shromáždění dostatečného množství materiálu •C: hledání informací o uprchlících •D: jejich zaznamenání a kódování •E: interpretace • Příklad sociogramu kladnvzt zaporvzt Dotazník a rozhovor •Výhody: •široká oblast použití (možnost ptát se – použitelnost indikátorů) •oproti pozorování časově nenáročné •lze snadno statisticky zpracovat – rovnou umožňuje odpovědi kvantifikovat •lze do něj napěchovat mnoho informací •Nevýhody: •nikdy nevypovídá o reálném chování lidí •často problém operacionalizace •respondent může lhát •informace jen hrubá • Rozdíly dotazník x rozhovor •DOTAZNÍK ROZHOVOR •rychlý pomalý •drahý levný •málo spolupracovníků hodně spolupracovníků •ne zcela anonymní spolehlivě anonymní •mizivá návratnost slušná návratnost •vynechávání otázek vyplněn celý •vím, kdo vyplnil nevím, kdo vyplnil TYPY OTÁZEK •UZAVŘENÉ –např.: – Máte rád/a sociologii? – Ano – Ne – –Jakou známku jste ze sociologie dostal/a – 1 2 3 neprospěl/a TYPY OTÁZEK •OTEVŘENÉ • •Napište jméno svého nejoblíbenějšího školního předmětu. •………………………………….. •Z jakého důvodu jste se rozhodl/a studovat tuto školu? •………………………………………………. • • TYPY OTÁZEK •POLOUZAVŘENÉ •Proč jste se rozhodl/a studovat tuto školu? Můžete vybrat i více možností. • - na doporučení kamaráda • - škola má dobrou pověst • - nabízený obor mě zajímá • - uplatnění na trhu práce • - jiné ……………………………………… Dismanovy kontrolní otázky o otázkách •Je otázka opravdu nezbytná? •Měří otázka to, co chceme měřit? •Je otázka srozumitelná, a to každému stejně? •Je respondent sto poskytnout žádanou informaci? •Neptá se otázka na dvě věci najednou? •Není otázka sugestivní? •Je výčet kategorií úplný a vylučují se? •Je použití otevřené otázky nezbytné? •Nevyžaduje otázka příliš zobecněné údaje? •Mají odpovědi respondentů stejnou váhu? •Není otázka nepříjemná?