Metody sociálního výzkumu 2. Ročník, LS 2010 VOŠ Jabok ETF UK Příklady sociálních výzkumů •evaluační výzkumy – jak kvalitní služby poskytuje poradna pro nezaměstnané? •výzkumy veřejného mínění – Jak se lidé staví k neziskovým organizacím? •efektivita provedených opatření – Mělo projektové vyučování smysl? •způsob práce v organizacích – Pracuje sociální odbor na úřadu dostatečně efektivně? •sociální struktura a spravedlnost – Jak se liší šance na vzdělání u dětí vzdělaných a nevzdělaných rodičů? Cílové kompetence •přehled o základních variantách výzkumů •položit výzkumnou otázku •formulace hypotéz •sestavení dotazníku •distribuce dotazníku •jednoduché vyhodnocení – popisná statistika •interpretace tabulkového materiálu a zveřejňovaných výsledků výzkumu. Sociální výzkum - definice •výzkum sociálních jevů • – všechno, co nějak souvisí se společností lidí (skupina lidí, stát, organizace, kultura, konkrétní aktivita, rozložení volného času, mentalita, …) Smysl sociálního výzkumu •Problém dostupnosti informací pro laický každodenní pohled • •Problém zkreslení „selského rozumu“ Požadavky kvality kladené na výzkum •Nezaujatost •Objektivita •Kontrolovatelnost •Exaktnost •Diferencovanost Dva základní typy sociálního výzkumu •Deskriptivní – cílem je popsat nějaký stav (otázka jak) • •Explanační – cílem je vysvětlit nějaký stav (otázka proč) Problémy při sociálním výzkumu •1. Nutnost definovat cíl co nejpřesněji a rozpracovat pojmy Zásady: A: definovat jasně cíl výzkumu (výzkumná otázka) B: Vybírat si pro výzkum konkrétní a úzké otázky, nikoliv obsáhlá témata C: Analyzovat obsah pojmů, které používám Ad A: •Tématem výzkumu bude fungování VOŠ Jabok a kvalita této školy. • •Výzkum se bude zabývat problematikou bezdomovectví a jeho příčin. • •Budu zkoumat, jak se žije lidem s mentálním postižením Ad B: •Jaký má ženský exkluzivní časopis Cosmopolitan vliv na jednání a myšlení ženy? Proč se většina dnešních žen a dívek řídí radami tohoto magazínu a věří, že jen díky němu se stanou žádanějšími a chytřejšími, než jejich neinformované vrstevnice? To jsou otázky, kterými se budu ve svém projektu zabývat. Cílem mého tématu je zjistit, proč je pro mnoho dnešních žen a dívek časopis o módě a vztazích nepostradatelnou součástí životního stylu. Ad C: •Zajímá mě problematika sociálního postavení cizinců v České republice. • •Denně se setkáváme s handicapovanými lidmi, a proto mě zajímá jak reagují zdraví jedinci na lidi s fyzickým handicapem. • •Základní výzkumnou otázkou je to, jak jsou klienti nízkoprahového klubu spokojení s nabízenými službami. Specifikace pojmů •Religiozita •Školní úspěšnost žáků •Zkušenost s drogou •Rodinná situace •Pracovní nasazení • Problémy při sociálním výzkumu •2. Sociální realita často zachytitelná jen skrze indikátory potřebná informace: je přímo pozorovatelná dá se na ni přímo zeptat není přímo pozorovatelná nedá se na ni přímo zeptat existují k ní dobré indikátory neexistují k ní dobré indikátory Obvyklé problémy týkající se dostupnosti informace • •Otázky na motivaci (Proč jste udělal to a to?, nebo Proč si myslíte to a to?) • •Otázky na znalosti (Znáte nový zákon o sociálních službách?) • •Otázky na lidské reakce (Jak byste zareagoval, kdybyste našel na ulici 1000 korun?