JABOK

PŘEDMĚT: SOCIOLOGIE

FORMA STUDIA: DENNÍ, 1. ROČNÍK

ZS/LS 2009/2010

VYUČUJÍCÍ: Mgr. Josef Bernard, e-mail: jos.bernard@seznam.cz, ICQ: 366176413


Sylabus kurzu:

a)       Co je sociologie

Sociologie jako specifický úhel pohledu na člověka a svět, sociologická imaginace, funkce
sociologie pro sociální práci. Moderní společnost jako hlavní pole zájmu.


b)       Vývoj společnosti a kultury

preliterární společnosti, tradiční společnost, pojem moderní, industriální, informační,
postmoderní, riziková společnost. Problematika ekonomického růstu a ekologického ohrožení,
globalizace a její souvislosti.


d) Sociální struktura

status, role, role set, konflikt rolí, skupiny (primární, sekundární, referenční), výzkum malých
skupin, sociometrie, sociální instituce. Pojmy manifestní a latentní funkce, dysfunkce.


f) Sociální stratifikace, nerovnost

rozvrstvení společnosti a jeho různé formy, problém meritokracie, sociální mobilita, mobilitní
kanály, formy kapitálu, chudoba a její měření, sociální inkluze a exkluze


g)       Sociální deviace

normy, hodnoty, sociální kontrola, teorie deviantního jednání, nápravná zařízení


h)       Rodina a gender

vývoj rodiny, její funkce a změny v moderní společnosti, netradiční formy soužití, rodičovství,
vývojové fáze rodiny, rozvodovost, optika gender, genderové rozdíly a nerovnosti.


i)         Média

vývoj, mediální komunikace, vliv médií, média a násilí, média a mládež, mediální kompetence,
veřejné mínění, zpravodajství


j)         Náboženství

náboženství jako sociální fenomén, vývoj, funkce náboženství, současná situace ve světě,
sekularizace, sekty, analýza situace v ČR


k)       Národnost, menšina, integrace

národnost, menšina, etnikum, interetnické vztahy, moderní migrační pohyby, asimilace, integrace,
segregace, rasismus


l)         Politika, občanská společnost

sociologické pojetí moci, legalita, legálnost, Weberův pojem panství, typy státního zřízení,
demokracie a její formy, občanská společnost, třetí sektor, veřejnost


m)      Výchova, školství

životní etapy, přístup ke vzdělání, školství a sociální nerovnost, školské systémy, problematika
skrytého kurikula, profese učitele





LITERATURA:

Obecné učebnice:

A.      Giddens: Sociologie, Argo, Praha 1999

                R. Havlík: Úvod do sociologie, Karolinum, Praha 1997

J. Buriánek: Sociologie, Fortuna, Praha 2003

J. Keller: Úvod do sociologie, SLON, Praha 2004

O specializovaných učebnicích a monografiích budu informovat v průběhu kurzu.



Požadavky pro zápočet:


odevzdat resumé jednoho ze zadaných textů (max. 1NS = 1800 úhozů)


1. text:                    Keller, J.: „Společnost zdvořilých byrokratů.“ in: Nedomyšlená
společnost. Doplněk, 1992.

2. text:                    Beck, U.: „Já jsem já: o izolovanosti, společném životě a konfliktech
mužů a žen v rámci rodiny i mimo ni.“ in: Riziková společnost. SLON, 2004. Str. 161-204.

3. text:                                    Nešpor, Z. R.: „Ústřední vývojové trendy současné české
religiozity.“ In: Jaká víra? Současná česká religiozita/spiritualita v pohledu kvalitativní
sociologie náboženství, Sociologický Ústav AVČR, 2004



odevzdání vybraného textu: do 07. 12. 2008 (odevzdávárna s názvem: resume)





Ke zkoušce:

                písemná práce na zadané téma – rozsah cca 3-5 NS

                ústní zkouška spojená s obhajobou písemné práce

                               (písemnou práci odevzdat do odevzdávány s názvem: zaverecna práce)



Témata písemných prací:


V písemné práci si studenti vyberou a zpracují jedno za zvolených témat:


1.        Z. Bauman: Globalizace. Důsledky pro člověka

Popište nejdůležitější důsledky globalizace podle Baumana a zkuste s nimi polemizovat.


2.        G. Ritzer: McDonaldizace společnosti

Shrňte stručně Ritzerovu tezi o postupující McDonaldizaci společnosti, aplikujte ji na vlastních
příkladech a zkuste najít protiargumenty.


3.        J. Keller: Soumrak sociálního státu

Jak vidí Keller budoucnost sociálního státu a jaké vlivy na sociální stát považuje za podstatné?


4.        T. Katrňák: Odsouzeni k manuální práci. Vzdělanostní reprodukce v dělnické rodině.

Popište Katrňákovu tezi o tom, proč jsou šance dětí ze vzdělaných rodin o tolik větší než šance
dětí z rodin s nižším vzděláním a pokuste se s ní polemizovat.


5.        J. Mander: Čtyři důvody pro zrušení televize

Vyberte si jeden z Manderových důvodů a polemizujte s ním.


6.        E. Kohák: Průvodce po demokracii

Co tvoří podle Koháka centrální prvky demokracie? Zkuste podle jeho tezí posoudit, nakolik je
současná společnost demokratická.





Požadavky na zpracování písemné práce:

a: dodržovat standardy uvedené v Metodickém pokynu ke psaní semestrálních, ročníkových,
absolventských a bakalářských prací, zejména co se týká práce s literaturou.

b: Práce musí být jasně strukturovaná s ohledem na zvolené téma:

-          V úvodní části naznačit, proč si student vybral toto téma, které aspekty problematiky
považuje za zajímavé a přínosné, specifikovat, z jakého úhlu pohledu se chce na problém podívat.

-          V hlavní části stručně analyzovat zvolenou problematiku a na základě studia literatury
nabídnout odpověď na položenou otázku. Zde nejde jen o reprodukci názorů jednotlivých autorů, ale o
pokus o vyprofilování vlastního názoru.

-          V závěru může být zvolená odpověď konfrontována s názory, které jí neodpovídají.