Rozhovor Výběr osobnosti n Člověk, který mě skutečně něčím zaujal – nestačí, že je mi známý či příbuzný. n Člověk s vlastní vizí, projektem, s osobním zaujetím pro svou práci v sociální oblasti. n S vlastní zkušeností s uskutečňováním této vize. n Se schopností a ochotou formulovat své názory, přesvědčení, zkušenosti. n Otevřený ve sdílení o sobě, o své motivaci, o svém zázemí pro tuto práci. Příprava otázek k rozhovoru n 1. Zjistím si co nejvíce informací o dotyčném, o jeho životě, vzdělání, práci, zaměření, zájmech. n 2. Zapíši si všechny otázky, které pro rozhovor připadají v úvahu. n 3. Vyřadím otázky, které jsou tabu (zdravotní stav, výše platu, intimní život) n 4. Vyhnu se otázkám, které umožňují jen odpovědi ANO/NE a ukončují tak dialog. n 5. Zařadím podněcující otázky, kterými dáváme možnost rozvést hovor: n Jaký je váš názor na… n Jaká je vaše představa o… n Jaký je váš postoj k … n Mohl byste jmenovat další důvody… Příprava otázek k rozhovoru n 3. Přidám otázky, na které potřebuji znát odpověď, aby rozhovor charakterizoval dotyčného dostatečně konkrétně, aby byl pokud možno úplný, aby podával celistvý obraz osobnosti dotyčného. n 4. Otázky si zapíši a seřadím do logického celku - nejprve jednodušší a méně osobní, až se rozhovor rozběhne a získám důvěru druhého, mohu zařadit otázky složitější a více osobní. Příprava na rozhovor n Rozhovor si domluvím předem, pokud možno na klidném místě n Informuji dotyčného o účelu a tématu rozhovoru n Řeknu něco o sobě, o své motivaci pro dané téma n Pokusím se vyjádřit, proč mne zajímá právě jeho osoba n Předávat otázky není nutné – pouze na výslovnou žádost (spontánnost, bezprostřednost) n Připravím a vyzkouším si diktafon či magnetofon n K rozhovoru přijdu s podrobně připravenými otázkami a včas Zásady vedení rozhovoru n 1. Je třeba přesvědčit svým vystupováním - kompetentní otázky, naslouchání, empatie n 2. Odpovědi sledovat kriticky: odpovídá mi dotyčný skutečně k věci? Dozvídám se to, co jsem chtěl vědět? Je odpověď dostatečně srozumitelná? n Nespokojit se s první odpovědí n doptat se na podrobnosti, n rekapitulovat výpovědi, abych si ověřil, zda jsem správně rozuměl. n Pokud jsem věc správně pochopil, říkáte… n Dalo by se tedy říci, že… n Asi jsem ne zcela dobře pochopil, proč v této souvislosti hovoříte o… n Vracet se k tématu n Nebát se slušnou formou přerušit dotyčného, pokud odbíhá od tématu a vrátit na stůl původní otázku. n Zeptat se na stejnou otázku jiným způsobem: n Původně: Jaké to má klady? Opět: Má to nějaké zápory? Zásady vedení rozhovoru n 3. Rozvíjet nové informace a pohledy. Doptat se na ně může být přínosnější, než trvat na původních otázkách. n 4. Skromná polemika přidá rozhovoru na zajímavosti. n Např: Ale já jsem si doposud vždycky myslel, že… n Někteří lidé pracující ve stejném oboru tvrdí, že… n 5. Vyvarovat se poučování Přepis rozhovoru n Přepis rozhovoru nesmí zkreslovat informace, ale je možné jej stylisticky upravovat a zkracovat. n Mluvnické chyby opravujeme - otrocky přesný přepis může dotyčného poškozovat. n Je možné zpřeházet odpovědi, střídat kratší a delší, vytvořit gradaci, rytmus. n Neupravuje se to, co dobře charakterizuje osobnost dotyčného a specifika jeho vyjadřování. n Důležitá je grafická úprava rozhovoru: otázky uvádíme tučným písmem, odpovědi začínáme na novém řádku. Portrét n Portrét tvoří: n Titulek a mezititulky n Upoutávka: 2 – 3 věty, které shrnují, čím je významný právě tento člověk n Faktografický základ (kde pracuje, na čem, s kým, jak dlouho) n Citace (přímé, nepřímé) n Poselství, které dotyčný předává (prací, životem, ve vztazích) n Přehled životopisných dat Portrét n Logické rozvržení textu Je možné tvořit: n Podle životních období n Podle oblastí činnosti n Podle úkolů, které zvládá n Co o dotyčném vypovídají: styl práce a cíle, klienti, přátelé n Doporučení: Využít všeho osobitého, barvitého, jedinečného, neobvyklého, překvapujícího k dokreslení sdělovaných fakt Otázky pro sociálního pracovníka n Níže uvedený seznam otázek je obecnou nabídkou, kterou je třeba pro konkrétního sociálního dopracovat tak, aby otázky odpovídaly specifikům konkrétní osobnosti a její pracovní a odborné specializaci. Sociální pracovník n 1. Otázky na motivaci k dané práci n Co Vás přivedlo na myšlenku začít s touto prací (založit OS atd.) n Motivoval Vás k tomu nějaký osobní zážitek, osobnost, rodina, studium? n Čemu jste se věnoval předtím, proč jste to opustil? Sociální pracovník n 2. Otázky po nárocích, jaké klade práce na osobnost n Jaké nároky na Vás tato práce (tento styl práce) klade? n Co potřebuje člověk k tomu, aby mohl tuto práci vykonávat? n Co považujete na této práci za nejtěžší? n Co bylo těžké na začátku, co teď? n Co vás nejvíc rozzlobí? n Je při této práci potřeba pracovat v týmu? n Jaká úskalí má pro vás týmová práce? n Mění vás v nějakém směru tato práce? Sociální pracovník n 3. Vztahy s klienty n Co především chcete dát svým klientům? Co podle vás nejvíce potřebuji? n Jak pomáhat lidem a nebrat jim jejich kompetence? Máte na to nějaký recept? n AJak prožíváte vztahy ke klientům? Dávají vám něco, nebo jen berou? n Máte osobní vztah k některým klientům? n Váš nejsilnější zážitek při práci s klienty? n Mění člověka nějak denní kontakt s klienty (s postižením, s umírajícími…)? n Musíte nějak měnit svůj životní styl, svoje zvyky? Sociální pracovník n 4. Zázemí pro práci n Zažil jste nějaké krize či syndrom vyhoření? n Jak se mu bráníte, jak odpočíváte? n Stíháte se věnovat vedle své práce i jiným zájmům? Pomáhají vám nějak ve vaší práci? n Kde nacházíte pro svou práci oporu? n Spojujete svou práci také se svým životním přesvědčením? n S vírou? n Co považujete v životě za nejdůležitější? n Je pro vás křesťanství inspirující? V čem? n Jste spokojen s životním stylem jaký vedete? Co je pro něj charakteristické? Něco v něm postrádáte? n Jak vypadá váš den? Sociální pracovník n 5. Minulost n Kde a kdy jste se narodil/a? n Koho z Vás chtěli mít rodiče? n Čím jste chtěl/a být vy? n Máte nějaký osobní vzor? n Jsou lidé, kteří vám v životě nejvíc pomohli nebo vás nejvíce ovlivnili? Můžete říct, kteří? n Základní informace o studiu. n 6. Budoucnost n O co usiluje do budoucna? n Je něco, z čeho máte obavy? n Je něco Vaším velkým snem? Práce ve skupinách n Vytvořte alespoň pět otázek specifických pro: n Pracovníka azylového domu pro bezdomovce n Romského asistenta n Streetworkera n Ošetřovatelku v hospici n Vězeňského faráře n Učitelku ve třídě integrující děti se spec.potřebami n Matku pečující o osvojené děti v náhradní rodině n Osobního asistenta vozíčkáře Práce ve dvojici n Připravte alespoň 7 otázek pro spolužáka k rozhovoru na téma: Sociální práce Lidská práva Víra a náboženství Výchova dětí Vstup do manželství Generační rozdíly Škola a systém vzdělávání