Výběrový předmět


                                   Sociální práce a lidská práva



Cílem kurzu je rozvíjet  perspektivu sociální práce jako profese lidských práv, zdůvodnit tento
pohled, aplikovat jej na vybraná témata soc. práce.

Studenti se seznámí se základy teorie lidských práv. Na vybraných příkladech a s využitím své
vlastní praxe budou vedeni k rozvíjení lidskoprávní perspektivy v sociální práci a k osvojení si
způsobů práce využívající lidskoprávní nástroje.

Spíše než učením o lidských právech chce být kurz součástí výchovy k lidským právům, která je
společným a vzájemným procesem. Tento cíl je v souladu s Valným shromážděním OSN, které vyhlásilo
rok 2009 Mezinárodním rokem výchovy k lidským právům.


Termín: úterý od 15,00 do 16,30, uč. č. 4

1. schůzka se koná 3. února 2009


Požadavky na udělení zápočtu:

docházka 80%

esej/projekt v rozsahu 4-6 stran na jedno z témat semestru; téma nutno předem konzultovat


Garanti:

Jandejsek, email jandejsek@jabok.cz, tel. 224 920 425, l. 105

Kombercová, email kombercova@jabok.cz, tel. 224 920 425, l. 104


Témata, řazení je předběžné:
 1. Úvodní schůzka
 2. Základy teorie lidských práv
 3. Proč lidská práva v sociální práci?
 4. Obrana lidských práv v období komunistické totality
 5. Náboženství a lidská práva
 6. Veřejný obhájce práv OMBUDSMAN
 7. Obchod s lidmi, pomoc obětem
 8. Genderově citlivá sociální práce
 9. Ohrožení lidských práv v současných totalitních režimech, zvl. na Kubě
10. Diskriminace a rasismus, zvl. antisemitismus
11. Práva dětí, zvl. v ústavních zařízeních, příklad Dětský domov Vilšany, Ukrajina
12. Závěrečná schůzka



International Year of Human Rights Learning:  The UN General Assembly has proclaimed the year
commencing on 10 December 2008 as the International Year of Human Rights Learning, to be devoted to
activities to broaden and deepen human rights learning based on the principles of universality,
indivisibility, interdependency, impartiality, objectivity and non-selectivity, constructive
dialogue and cooperation. It aims to enhance the promotion and protection of all human rights and
fundamental freedoms, including the right to development.



Literatura:

·         Etický kodex sociálních pracovníků České republiky. http://sspcr.unas.cz/?q=node/13

·         Freeman, M., 2002, Human Rights. Cambridge: Polity Press

·         Hanuš, J. (ed.), 2001, Lidská práva. Nárok na obecnou platnost a kulturní diferenciace.
Brno: CDK

·         Hanuš, J. (ed.), 2002, Křesťanství a lidská práva. Brno: CDK, Praha: Vyšehrad

·         Human Rights and Social Work. A Manual for Schools of Social Work and the Social Work
Profession. United Nations (Centre for Human Rights): New York and Geneva, 1994

·         Jandejsek, Petr-Kombercová, Zdeňka, „Etika z pohledu lidských práv,“ in Fischer,
Ondřej-Milfait, René (eds.), Etika pro sociální práci. Praha: Jabok, 2008.

·         Kol. Etika a lidská práva v sociální práci. Praha: CSSP, 2008.

·         Kompas. Manuál pro výchovu mládeže k lidským právům. Praha: Argo, 2006.

·         Ife, J., 2001, Human Rights and Social Work. Towards Rights-Based Practice. Cambridge:
CUP

·         Mezinárodní dokumenty o lidských právech a humanitárních otázkách. 1989. Praha:
Melantrich

·         Mezinárodní etický kodex sociální práce. http://sspcr.unas.cz/?q=node/13

·         Reichert, E., 2003, Social Work and Human Rights. A Foundation for Policy and Practice.
New York: Columbia University Press

·         http://www.abc.net.au/civics/rights/enter.htm [cit. 2007-10-12].

·         http://www.rekni-to.cz [cit. 2007-9-24].