Výběrový předmět Sociální práce a lidská práva Cílem kurzu je rozvíjet perspektivu sociální práce jako profese lidských práv, zdůvodnit tento pohled, aplikovat jej na vybraná témata soc. práce. Studenti se seznámí se základy teorie lidských práv. Na vybraných příkladech a s využitím své vlastní praxe budou vedeni k rozvíjení lidskoprávní perspektivy v sociální práci a k osvojení si způsobů práce využívající lidskoprávní nástroje. Spíše než učením o lidských právech chce být kurz součástí výchovy k lidským právům, která je společným a vzájemným procesem. Tento cíl je v souladu s Valným shromážděním OSN, které vyhlásilo rok 2009 Mezinárodním rokem výchovy k lidským právům. Termín: úterý od 15,00 do 16,30, uč. č. 4 1. schůzka se koná 3. února 2009 Požadavky na udělení zápočtu: docházka 80% esej/projekt v rozsahu 4-6 stran na jedno z témat semestru; téma nutno předem konzultovat Garanti: Jandejsek, email jandejsek@jabok.cz, tel. 224 920 425, l. 105 Kombercová, email kombercova@jabok.cz, tel. 224 920 425, l. 104 Témata, řazení je předběžné: 1. Úvodní schůzka 2. Základy teorie lidských práv 3. Proč lidská práva v sociální práci? 4. Obrana lidských práv v období komunistické totality 5. Náboženství a lidská práva 6. Veřejný obhájce práv OMBUDSMAN 7. Obchod s lidmi, pomoc obětem 8. Genderově citlivá sociální práce 9. Ohrožení lidských práv v současných totalitních režimech, zvl. na Kubě 10. Diskriminace a rasismus, zvl. antisemitismus 11. Práva dětí, zvl. v ústavních zařízeních, příklad Dětský domov Vilšany, Ukrajina 12. Závěrečná schůzka International Year of Human Rights Learning: The UN General Assembly has proclaimed the year commencing on 10 December 2008 as the International Year of Human Rights Learning, to be devoted to activities to broaden and deepen human rights learning based on the principles of universality, indivisibility, interdependency, impartiality, objectivity and non-selectivity, constructive dialogue and cooperation. It aims to enhance the promotion and protection of all human rights and fundamental freedoms, including the right to development. Literatura: · Etický kodex sociálních pracovníků České republiky. http://sspcr.unas.cz/?q=node/13 · Freeman, M., 2002, Human Rights. Cambridge: Polity Press · Hanuš, J. (ed.), 2001, Lidská práva. Nárok na obecnou platnost a kulturní diferenciace. Brno: CDK · Hanuš, J. (ed.), 2002, Křesťanství a lidská práva. Brno: CDK, Praha: Vyšehrad · Human Rights and Social Work. A Manual for Schools of Social Work and the Social Work Profession. United Nations (Centre for Human Rights): New York and Geneva, 1994 · Jandejsek, Petr-Kombercová, Zdeňka, „Etika z pohledu lidských práv,“ in Fischer, Ondřej-Milfait, René (eds.), Etika pro sociální práci. Praha: Jabok, 2008. · Kol. Etika a lidská práva v sociální práci. Praha: CSSP, 2008. · Kompas. Manuál pro výchovu mládeže k lidským právům. Praha: Argo, 2006. · Ife, J., 2001, Human Rights and Social Work. Towards Rights-Based Practice. Cambridge: CUP · Mezinárodní dokumenty o lidských právech a humanitárních otázkách. 1989. Praha: Melantrich · Mezinárodní etický kodex sociální práce. http://sspcr.unas.cz/?q=node/13 · Reichert, E., 2003, Social Work and Human Rights. A Foundation for Policy and Practice. New York: Columbia University Press · http://www.abc.net.au/civics/rights/enter.htm [cit. 2007-10-12]. · http://www.rekni-to.cz [cit. 2007-9-24].