TMSP IV Odkazy KBT Behaviorismus – vzniká jako opozice proti ostatním psychologickým směrům v 1.pol. 20. st. Předmětem zájmu, studia a experimentů je chování člověka a živočichů Chování = aktivita člověka, kterou lze objektivně pozorovat, analyzovat, měřit, patří k němu také fyziologické měřitelné děje ( např. krevní tlak, el. vodivost kůže) Vnitřní psychologické děje pouze doprovázejí chování a jsou na něm závislé.¨“Člověk nepláče proto, že je smutný, ale je smutný proto, že pláče.“ I.P.Pavlov - klasické podmiňování J.B. Skinner - operantní, instrumentální podmiňování A. Bandura - sociální podmiňování Formování žádoucího chování : a) klasické podmiňování ( určitá hodina může asociovat počátek soustředěného studia) b) operantní podmiňování ( pokus, omyl ,úspěšná aktivita se posiluje odměnou, zpočátku nepřetržité zpevňování, později přerušované zpevňování, formy odměn - např.. hospodaření s body) c) učení nápodobou – sociální podmiňování (pozorování a napodobován chování jiných lidí) Odstraňování nežádoucího chování a) vyhasínání b) tlumení (negativní reakce, trest) averzivní podmiňování (antabus) c) protipodmiňování, systematická desenbilizace „Kognitivní revoluce „ 60 léta 20. stol člověk je aktivní účastník vlastního učení - nový pohled, kognitivní paradigma kognitivní přístupy zkoumají poznávání – procesy vnímání a zpracovávání informací v mozku (přijímání, zpracování, ukládání informací z vnějšího i vnitřního prostředí, ) – tzn. procesy myšlení, pozornosti, uvažování, ukládání do paměti, vybavování Odrazem a tvůrcem myšlenek je řeč. Vnitřní řeč – způsob jak promlouvá člověk sám k sobě. Psychické problémy vznikají proto, že člověk nesprávně vnímá či interpretuje podněty z vnějšího i vnitřního prostředí, nebo vychází z iracionálních přesvědčení. Cílem KT je, aby se člověk naučil o svých myšlenkách kriticky přemýšlet, aby byl schopen poznat, jakých chyb se v myšlení dopouští, v čem jsou jeho názory iracionální a škodlivé jak je opustit a nahradit myšlením logickým, funkčním a prospěšným. Integrace behaviorismu s kognitivními přístupy a vytvoření kognitivně-behaviorální terapie (KBT) - 70 léta 20. stol. Základní rysy KBT : · úsporné časové rozpětí terapie, časové ohraničení terapie · zaměření na přítomnost · zaměření na konkrétní problémy · zaměření na to, co je pozorovatelné a vědomé · stanovení konkrétních cílů · směřování k soběstačnosti klienta, získává dovednosti, zvládá situace, zvyšuje si pocit vlastní zdatnosti · důraz na vědeckost (sbírají se fakta, měří se míra, trvání četnost problémového chování) Přínosy pro SP Kontrakt (smlouva) mezi klientem a pracovníkem Aktivní spolupráce klienta Přijetí reality – cílem je zvládnutí problému, ne jeho odstranění (cirkulární kauzalita - podobu daného chování ovlivňují nejen spouštěcí podněty, ale i jeho důsledky)