Teorie a metody sociální práce IV Jabok 3.ročník 2008/2009 LS ETF 3.ročník 2008/2009 LS ETF KS 2. ročník 2008/2009 Cílem kurzu je získat přehled o teoretických souvislostech sociální práce, vybraných teoriích , jejich uplatnění a významu pro sociální práci Témata : * Teoretické zázemí sociální práce, význam, souvislosti, historie a současnost * Psychoanalytické směry a jejich odkaz sociální práci * Kognitivně behaviorální teorie a aplikace v sociální práci * Humanistické a existenciální teorie a jejich význam v soc. práci * Realitní terapie * Transakční analýza, aplikace v sociální práci * Systemický přístup význam a aplikace v sociální práci. * Přístup orientovaný na úkoly * Sociální psychologie, teorie rolí a komunikace * Antiopresivní přístupy, (pedagogika osvobození, teologie osvobození) * Genderově citlivá sociální práce * Sociální ekologie Doporučená literatura : MATOUŠEK, Oldřich a kol.: Základy sociální práce, Praha, Portál 2002 MATOUŠEK MATOUŠEK, Oldřich a kol. Slovník sociální práce, Praha, Portál 2003 MATOUŠEK, Oldřich a kol. Sociální práce v praxi, Praha, Portál 2005 NAVRÁTIL, Pavel. Úvod do teorií a metod sociální práce, Brno : Marek Zeman, 2000 NOVOTNÁ ,Věra, SCHIMMERLINGOVÁ, Věra. Sociální práce, její vývoj a metodické postupy. Praha : UK ,1992 ÚLEHLA , Ivan. Umění pomáhat. Písek : Renesance, 1996 KOPŘIVA, Karel. Lidský vztah jako součást profese, Praha : Hestia, 1995 JANKOVSKÝ, Jiří. Etika pro pomáhající profese, Praha, Triton 2003 BAŠTECKÁ, Bohumila a kol. Klinická psychologie v praxi, Praha, Portál 2003 BAŠTECKÁ, Bohumila, Goldmann Petr Základy klinické psychologie, Praha Portál 2001 GLASSER, Viliam. Terapie realitou, Praha, Portál 2001 VÁGNEROVÁ, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese, Praha, Portál 2004 KRATOCHVÍL, Stanislav. Základy psychoterapie, Praha, Portál 1997 MUSIL, Libor. „ráda bych Vám pomohla, ale“ , Brno, Marek Zeman, 2004 Způsob ukončení : ústní zkouška (zkouška je pojata jako souborná, vylosovaná otázka bude obsahovat vždy téma z kurzu TMSP IV a další téma z kurzů TMSP I, II, III)