Komunitní sociální práce
Vyjasnění pojmů
Co je to komunita ?
Znaky komunity :
hranice pilíře struktura
Komunita je vymezena hranicemi, ty mohou být geografické, politické, ekonomické nebo sociální.
Komunita je vystavěna na pilířích, které tvoří : sdílené hodnoty, společné kulturní dědictví, společné zájmy, společné problémy)
Komunita má strukturu , tvoří ji formální a neformální organizace a sociální uskupení, skrze něž obyvatelé vykonávají určité funkce
„Komunita je místo, kde člověk může získávat emocionální podporu, ocenění, a praktickou pomoc v každodenním životě „ (Hartl, Komunita občanská, komunita terapeutická (aby mohl získávat musí také dávat)
Charakteristiky vyváženě žijící komunity (J.W. Gardner 1939)
je různorodou jednotkou
má společný základ sdílených hodnot
vyznačuje se vzájemnou péčí, důvěrou a týmovou prací
má rozvinutou efektivní vnitřní komunikaci
usnadňuje lidem účast na veřejných věcech
typy komunit :
občanská komunita (společenství osob, které žijí ve společném prostoru)
výcviková komunita ( společenství osob, které se zaměřuje na sebepoznání, získání dovedností,…)
terapeutická komunita (specifická forma organizace léčby)spirituální komunita (společenství, které sdílí společné myšleny a ideje, mohou žít také ve společném prostoru)
Cíle komunitní práce
Vyvolat a podporovat změny v rámci místního společenství
Aktivizovat lidi, umožnit jim, aby se sami postarali o řešení problému.y
Znaky komunitní práce
Používá se, pro řešení problémů a navození změny v místním společenství.
Zapojuje do řešení problému všechny, kdo ho mohou ovlivnit, do rozhodování a do života komunity zapojuje občany, místní organizace a instituce
Rozšiřuje možnosti lidí ovlivnit to se ději s nimi a kolem nich.
Proces komunitní práce
1. zjišťování a analýza potřeb
2. plánování
3. realizace
4. vyhodnocení (evaluace)
ad. 1. zjišťování a analýza potřeb
SWOT analýza (přednosti, nedostatky, hrozby příležitosti)
Zapojení expertů a obyvatel
Výsledek : dobře popsat a pojmenovat problém
Problém je specifický a konkrétní
je vyřešitelný v kratším časovém horizontu
lidé ho beroz za svůj, jsou ochotní se angažovat při řešení
existuje klíčová osoba, která má podstatný vliv na jeho řešení
ad.2 plánování
je třeba formulovat cíl
prostředky, které povedou ke změně
časovou, personální, finanční náročnost
metody a způsoby jak zapojit „potřebné subjekty“ (občané, organizace, samospráva, podnikatelé,….)
„jak najít a získat ty, kteří mají to, co my potřebujeme“
publicita
ad. 3. realizace
komunikace uvnitř realizačního týmu a komunikace se zúčastněnými subjekty
zapojování veřejnosti
význam vztahu veřejnosti k aktivitám
získávání dárců
ad 4. vyhodnocení (evaluace)
Strategie a prostředky komunitní práce
Příklady komunitních aktivit a projektů