Komunitní sociální práce

 

Vyjasnění pojmů

Co je to komunita ?

 

Znaky komunity :

         hranice                        pilíře                   struktura

 

Komunita je vymezena hranicemi, ty mohou být  geografické, politické, ekonomické nebo sociální.

 

Komunita je vystavěna na pilířích, které tvoří :      sdílené hodnoty, společné kulturní dědictví, společné zájmy, společné problémy)

 

Komunita má strukturu , tvoří ji formální  a neformální organizace a sociální uskupení, skrze něž obyvatelé  vykonávají určité funkce

 

„Komunita je místo, kde člověk může získávat emocionální podporu, ocenění, a praktickou pomoc v každodenním životě „  (Hartl, Komunita občanská, komunita terapeutická          (aby mohl získávat musí také dávat)

 

Charakteristiky vyváženě žijící  komunity (J.W. Gardner 1939)

je různorodou jednotkou

má společný základ sdílených hodnot

vyznačuje se vzájemnou péčí, důvěrou a týmovou prací

má rozvinutou efektivní vnitřní komunikaci

usnadňuje lidem účast na veřejných věcech  

 

typy komunit :

občanská komunita (společenství osob, které žijí  ve společném prostoru)

výcviková  komunita ( společenství osob, které se zaměřuje  na sebepoznání, získání dovedností,…)

terapeutická komunita  (specifická forma organizace léčby)spirituální komunita (společenství, které sdílí společné myšleny a ideje, mohou žít také ve společném prostoru)

 

Cíle komunitní práce

Vyvolat a podporovat změny  v rámci místního společenství

Aktivizovat  lidi, umožnit jim, aby se sami postarali o řešení problému.y

 

 

Znaky komunitní práce

Používá se, pro  řešení problémů a navození změny v místním společenství.

Zapojuje do řešení problému  všechny, kdo ho mohou ovlivnit, do rozhodování a do života komunity zapojuje  občany, místní organizace a instituce

Rozšiřuje  možnosti lidí ovlivnit to se ději s nimi a kolem nich.

 

Proces komunitní práce

1.     zjišťování a  analýza potřeb

2.     plánování

3.     realizace

4.     vyhodnocení  (evaluace)

 

 

ad. 1. zjišťování a analýza potřeb

SWOT analýza  (přednosti, nedostatky, hrozby příležitosti)

Zapojení  expertů a obyvatel

 

Výsledek : dobře popsat a pojmenovat problém

Problém je specifický a konkrétní

             je vyřešitelný v kratším časovém horizontu

             lidé ho beroz za svůj, jsou ochotní se angažovat při řešení

             existuje klíčová osoba, která má podstatný vliv  na jeho řešení

 

ad.2 plánování

je třeba formulovat cíl

prostředky, které povedou ke změně

časovou, personální, finanční náročnost

metody a způsoby jak zapojit „potřebné subjekty“ (občané, organizace, samospráva, podnikatelé,….)

„jak najít a získat ty, kteří mají to, co my potřebujeme“

publicita

 

ad. 3. realizace

komunikace uvnitř realizačního týmu a komunikace se zúčastněnými subjekty

zapojování veřejnosti

význam vztahu veřejnosti k aktivitám

získávání dárců

 

ad 4. vyhodnocení (evaluace)

 

Strategie a prostředky komunitní práce

 

Příklady komunitních aktivit a projektů