Byl Ježíš alkoholik?


(Přednáška z cyklu Historický Ježíš, přednesená dne 18. 12. 2003 na vánočním večírku UK-ETF)

 

Vážení přátelé, ve své přednášce se budu zabývat otázkou, která by se lapidárně dala zformulovat takto: "Byl Ježíš alkoholik?"

Tuto otázku si jako první položil stoupenec českého utraqismu, rodák ze severních Švýcar, původním povoláním degustátor, Müller von Türgau, kterému při přijímání u Martina ve zdi nemohla uniknout skutečnost, že Kristova krev obsahuje značné množství alkoholu. A opravdu, bratr Müller se ve svém úsudku nemýlil.

Později ruský akademik Fjodorov, ač sám specialista na destiláty, chemickým rozborem mnoha vzorků transsubstanciováného vína opakovaně prokázal, že podíl alkoholu v Kristově krvi se trvale pohybuje v rozmezí 11,7 - 14,6 desetin procenta. Závažnost tohoto zjištění vynikne ve srovnání se světovým rekordem, který byl naměřen důstojníkovi ČSLA hospitalizovanému na záchytné stanici v Praze u Apolináře, který měl v krvi 10,2 promile alkoholu a ještě se, podle svědectví sestřičky Blanky Zelené, sápal, dýchal a mluvil. Neartikulovaně.

Uvážíme-li, že hladina alkoholu v Kristově krvi A TAKY ZVRACEL, ŘÍKALA SESTŘIČKA ZELENÁ. Uvážíme-li tedy, že hladina alkoholu v Kristově krvi v podstatě nikdy neklesá pod stonásobek světového rekordu, nemůžeme než vyznat s římským setníkem: "On byl opravdu Boží Syn!" Mt 27:54

Tato skutečnost dala podnět k novému biblickému bádání. Například anglický novozákonník Lok, přívrženec praktického pijetismu, na tomto základě reinterpretoval častý evangelijní motiv kalicha. Ve své slavné přednášce, nazvané podle úvodních slov "Nalijme si čistého vína", odhaluje alkoholismus jako stěžejní rys historického Ježíše.

První příznak (řecky sémeion) se projevil již na počátku Ježíšova veřejného působení, a sice na svatební hostině v Káni Galilejské. Ježíšův vpravdě dionýsovský počin rozhojnění vína, kterým zde přispěl k lepšímu, i skromnější badatelé odhadují na 600 litrů. Bez zajímavosti také jistě nezůstává Janova zmínka, že právě tímto činem si Ježíš získal důvěru svých učedníků. Jak známo, důvěřivost stoupá s množstvím požitého alkoholu.

Lokův žák Žrallok si dále povšiml toho, že Ježíš si za podobné akce záhy od svých nepřátel vysloužil označení "žráč a pijan vína" (Lk 7:34), se kterým Ježíš nikterak nepolemizuje, pouze poukazuje na to, že takovéto počínání je ospravedlněno moudrostí, která podle 9. kapitoly knihy Přísloví sama hodokvasy podobného charakteru pořádá.

Ovšem notorický alkoholismus přináší své typické mentální a charakterové projevy, jako jsou deprese, osobní krize, halucinace a další. Všechny je můžeme u Ježíše vystopovat. Tak např. tzv. synoptická apokalypsa, konkrétně Mk 13, Mt 24 a Lk 21, barvitě představuje Ježíšovy pokročilé delirantní vize.

Tyto se potom ještě masivněji objeví u Ježíšova nejmilejšího učedníka, jak je máme zachycené v tzv. knize Zjevení. Ale i ostatní jeho následovníci mají běžně vidiny, nejčastěji v nich spatřují samotného mistra. Počet těch, kteří ho takto viděli, se v novozákonních pramenech značně různí, což zas až tak nepřekvapuje, neboť alkoholikům se občas stává, že vidí dvakrát.

Ježíš se však také snaží s alkoholismem bojovat. Vzpomeňme jenom jeho úpěnlivou prosbu v Getsemanské zahradě: "Otče, odejmi ode mne tento kalich!". Ovšem zanedlouho na Golgatě již opět podléhá a volá: "Žízním!".

U notorických alkoholiků dochází k selhání ledvin a hromadění vody v tělní dutině. Evangelista Jan nám v této souvislosti zanechal o Ježíšovi pozoruhodné svědectví: "Jeden z vojáků mu probodl kopím bok; a ihned vyšla krev a voda." J 19:34

Také Ježíšova eschatologická vize se točí kolem již ničím nelimitované konzumace vína. "Pak vzal kalich, vzdal díky a podal jim ho se slovy: "Pijte z něho všichni... Pravím vám, že již nebudu pít z tohoto plodu vinné révy až do toho dne, kdy budu s vámi pít kalich nový v království svého Otce." Mt 26:27 a 29

Myslím, že pod tíhou těchto argumentů, které přineslo moderní, vědecké, nezaujaté, biblické bádání, dnes již není pochyb o tom, že jediným pravověrným křesťanstvím napříště zůstává praktický pijetismus a jeho ústřední liturgické formule: "Kyrie nalejson!" a Izajášův trihagijační sanctus: "Sťatý, sťatý sťatý, Hospodin zástupů!"

Děkuji vám za pozornost.