Kazuistika (Václav Kovář) Honza Osobní údaje: JMÉNO: Honza DATUM A MÍSTO NAROZENÍ: 1997, České Budějovice BYDLIŠTĚ: Praha Rodinná anamnéza: MATKA ROK NAROZENÍ: 1956 ZAMĚSTNÁNÍ: středoškolské vzdělání, účetní, OTEC ROK NAROZENÍ: 1954 ZAMĚSTNÁNÍ: realitní makléř Pěstounská rodina, dítě mají v péči od čtyř let věku. Biologičtí rodiče o dítě nejeví zájem, otec není znám. SOUROZENCI nemá V biologické rodině u matky závislost na drogách a výherních automatech. Vztah mezi dítětem a pěstounskými rodiči dobrý, dítě do roku 2008 mírně brzdila až příliš protektivní a ochranitelská péče pěstounů, zejména matky. Pěstouni uvádějí, že měli o dítě skutečně často zvýšený strach, žili s pocitem, že jejich dítě neobstojí v běžném světe a měli tendenci Honzu přespříliš ochraňovat, zakazovali mu spoustu činností, pobyt venku mezi vrstevníky. Osobní anamnéza: Komplikovaný porod, nižší porodní váha u dítěte, problémy spojené s matčinou závislostí na drogách. Fetální alkoholický syndrom s důsledkem nižšího intelektu a nižší motorické obratnosti. Diagnostikována hyperaktivita, v šesti letech pak také porucha barvocitu, problémy v oblasti figura-pozadí. Hůře se orientuje v prostoru a čase. Zapomíná, kde má své věci, které věci jsou jeho, kdy má kam přijít. Je vyhraněným levákem, má problémy s rukodělnými činnostmi. Mírně opožděna jemná i hrubá motorika. Špatně se soustředí. Naučí se vždy vše, co ostatní vrstevníci, potřebuje však více času a trpělivost vychovatele. Neumí hospodařit s penězi. Mívá konflikty s muži, ženy poslouchá ochotně. Je přecitlivělý, střídání nálad. Při konfliktu s druhými dětmi může dojít k afektivnímu chování. Školní anamnéza: Do školky docházel jen jeden rok, nástup do školy o jeden rok odložen. Pro splnění školní docházky zvolena základní škola speciální. Na prvním stupni dobrý prospěch, problémy s vrstevníky. Honza se neustále snaží o komunikaci, spolužáky tím však obtěžuje, následně je popichuje slovně i fyzicky. Dobře však spolupracuje s učiteli, rychle se ukázní. Špatně chápe pravidla her, má problémy v tělesné výchově, při hrách dochází často ke konfliktům. Honza nechápe pravidla, hru pak často kazí, cítí se ukřivděn a smutný, protože na druhou stranu sport vyhledává. Na druhém stupni se objevují častější konflikty se spolužáky, náznaky šikany Honzy ze strany vyspělejších spolužáků. Slovní rozepře s učiteli. V osmé třídě zlepšení. Shrnutí údajů: - závislost matky na drogách a výherních automatech, komplikovaný porod, fetální alkoholický syndrom - motorická neobratnost, poruchy pozornosti, prostorové orientace, hyperaktivita - 2001 – svěřen do péče pěstounské rodiny - odklad školní docházky - vzdělávání v základní škole speciální - příliš ochranitelská péče ze strany pěstounů - první stupeň – dobrý prospěch, problémy v navazování vztahů s vrstevníky - druhý stupeň – průměrný prospěch, častější konflikty s vrstevníky, náznaky šikany ze strany spolužáků, konflikty s učiteli - 2008 – 2009 – lepší atmosféra v rodině, větší důvěra v Honzovi schopnosti, mírné zlepšení vztahů ve školním kolektivu a s učiteli