Tereza Skokanová Jabok, 2.ročník KASUISTIKA I. OSOBNÍ ÚDAJE JMÉNO: Pavlína DATUM A MÍSTO NAROZENÍ: 1990, Brno BYDLIŠTĚ: Svitavy II. RODINNÁ ANAMNÉZA MATKA ROK NAROZENÍ: 1950 ZAMĚSTNÁNÍ: v důchodu OTEC ROK NAROZENÍ: 1948 ZAMĚSTNÁNÍ: v invalidním důchodu Pěstounská rodina, dítě mají v péči od tří let věku. Biologičtí rodiče o dítě nejeví zájem. SOUROZENCI Nemá V biologické rodině matka alkoholička. Dítě bylo svěřeno do péče příbuzným ze strany muže. Vztahy uvnitř rodiny dobré. Problémy s komunikací mezi Pavlínou a pěstouny se objevovaly v období mezi pátým až devátým rokem věku dítěte. Pavlína byla hodně uzavřená, nekomunikovala, zvýšená plačtivost, nedůvěřivost. Drobné konflikty s adoptivním otcem přetrvávaly až do roku 2005, i přes ně však Pavlína svůj vztah s „dědou“ považuje za velmi kladný. Uvádí jen, že jí děda občas nerozumí a nechápe její názory. III. OSOBNÍ ANAMNÉZA Komplikovaný porod, nižší porodní váha u dítěte. Fetální alkoholový syndrom s důsledkem vrozené vady u úst, problematický vývoj řeči, hrubé a jemné motoriky, mírně opožděný vývoj. Postupně se upravuje s výrazným přispěním pěstounů, podpory Sdružení pěstounských rodin a pravidelné péče neurologa. V dospívání spíše samotářská, těžko navazuje kamarádství s vrstevníky, problémy v komunikaci, těžkopádné vyjadřování, ztuhlost svalstva v obličeji, mírná spasticita, objevují se tiky a záškuby obličeje, zejména při stresových a náročných situacích. Nadměrná citlivost, stavy lítostivosti. IV. ŠKOLNÍ ANAMNÉZA Do školky docházela jen jeden rok, nástup do školy o jeden rok odložen. Školní docházku absolvovala v běžné škole bez výraznějších problémů, po celou dobu školní docházky pomalejší tempo, problémy v komunikaci a při ústním zkoušení, průměrný či lehce podprůměrný prospěch. Problematické vztahy s vrstevníky, časté výkyvy nálad, přecitlivělost, plačtivost. V. ŘEŠENÍ Pavlína nyní řeší, kam půjde na školu. Pěstouni si neví též rady, proto je jim doporučeno navštívit školního poradce nebo psychologa. Pavlíně by se mělo vysvětlit, že je pro ni důležité najít si školu, která ji bude bavit, protože po dostudování se tímto oborem bude živit. Problematické vztahy s vrstevníky, časté výkyvy nálad, přecitlivělost, plačtivost by měla řešit terapie. Psycholog by měl Pavlíně s těmito problémy pomoci aby neměla problémy v nové škole ani ve svém osobním životě. Pavlína tvrdí, že nemá problémy s pěstouny, jen si někdy nerozumí s „dědou“. Tomu by mohla pomoci větší pěstounova empatie vůči Pavlíně.