Poradenství Poradenství je hodně používané slovo, ale často široce nepochopená činnost. — Poradenstvím se dnes zabývají všechny pomáhající profese, je považováno za všestrannou činnost, na níž se podílí mnoho osob a organizací. — Poradce lze nalézt běžně v institucích, jako jsou střední a vysoké školy a vzdělávací instituce vůbec, armáda, věznice, psychiatrická zařízení a kliniky, podnikový sektor, organizace, instituce a sdružení v občanských komunitách. —Je užitečné si připomenout, že poradenství neprovozují jen aprobovaní poradci — Rady lidem poskytují také jejich rodiče, příbuzní a přátelé, v širším měřítku je získávají i prostřednictvím rozličných vzdělávacích, průmyslových, sociálních, náboženských a politických institucí a také prostřednictvím tisku a dalších médií. — Takto široce pojímané poradenství se objevuje mezi lidmi v mnoha podobách a jeho základní procesy jsou popisovány různě, — např. jako "vypovídat se z toho", — "přátelsky si popovídat", — "být dobrým přítelem" — nebo prostě s druhou osobou něco "sdílet". —Tyto činnosti docela určitě zahrnují některé z nutných schopností a dovedností, jež používá poradce. — Snad každá práce, při níž dochází ke kontaktu s jinými lidmi, obsahuje potenciálně určité prvky poradenství. — Posiluje se trend, aby určité komunikační dovednosti, o nichž zde budeme hovořit jako o dovednostech poradce, znali a užívali lidé všeobecně a zejména všichni ti, kdo mají v popisu práce péči o druhé lidi. — Odborní poradci hrají důležitou úlohu, nemají však nahrazovat cennou práci všech těch, kdo si na takové označení nedělají nárok. — Naproti tomu ti, kdo kárají, přesvědčují a nutí druhé, aby se přizpůsobili nebo podřídili systému, v domnění, že poskytují poradenství, dělají ve skutečnosti věci, které jsou poradenství na hony vzdálené Sociální poradenství — Sociální poradenství se dělí na dva typy: — základní — a odborné. — Oba typy pomoci poskytují státní i nestátní subjekty sociální pomoci. — Základní sociální poradenství poskytuje informace o nárocích, službách a možnostech, které mohou vyřešit nebo zmírnit obtížnou situaci člověka. — Poskytované informace vyplývají ze systému sociální ochrany občana, k němuž patří pojištění, podpora, pomoc, nebo ze systému, který zajišťuje zaměstnanost. — Pro základní sociální poradenství je důležité, aby bylo dostupné i lide žijícím v menších obcích, prostřednictvím pracovníka pověřeného touto agendou. — Poradenství na základní úrovni může poskytovat nejlépe sociální pracovník nebo pracovník obecního úřadu, který musí projít speciálním školením. — Odborné sociální poradenství poskytuje přímou pomoc lidem při řešení jejich sociálních problémů. — Jde zejména o problémy v manželském nebo mezigeneračním soužití, v péči o děti, starší a zdravotně postižené osoby, o osoby propuštěné z výkonu trestu. — Odborná pomoc je zaměřena na konkrétní pomoc a praktické řešení obtížné sociální situace člověka. — Nejčastěji jde o situaci hmotné nebo sociální nouze, příp. o souběh obou. — Součástí odborného poradenství jsou i terapeutické činnosti. — V tomto smyslu jde především o oblast rodiny a manželských či partnerských vztahů, důsledků zdravotního postižení, problematiky pachatelů trestné činnosti a delikventních jedinců, drogových a jiných závislostí, tzv. následné péče, týkající se osob, které odcházejí z ústavní nebo ochranné výchovy a pěstounské péče. — Pro odborné poradenství je charakteristické používání speciálních odborných postupů, jejichž cílem je ovlivnit uvažování a jednání člověka, který se nachází v obtížné situaci, již se mu nepodařilo řešit vlastními silami nebo s pomocí rodiny a přátel. Pomoc a poradenství — Lze rozlišit šest typů pomoci druhým podle potřeb osoby, která pomoc vyhledala: — A. Pomáhání podáním jednoduchých věcných informací je určeno osobám, které je potřebují pro řešení své situace, jako je tomu např. při neznalosti toho, jak vyplnit příslušný formulář, nebo při potřebě přehledu o agenturách poskytujících další potřebné služby. — Rady tohoto typu mohou být nesmírně užitečné, protože nedostatek informací staví člověka do nevýhodné až bezvýchodné situace. — B. Pomáhání poskytováním rad spočívá v nabízení názoru odborníka na to, jak by si jiná osoba měla lépe počínat, přičemž názor by neměl postrádat vhled do situace dané osoby. — Příkladem je právník nebo daňový poradce. — C. Pomáhání prostřednictvím učení znamená umožnit někomu získat určité znalosti nebo dovednosti pomáhající jeho situaci zlepšit. — D. Pomáhání prostřednictvím psychologického náhledu spočívá v pomoci druhému pochopit problém, objasnit proč a kde vznikají třecí plochy a ukázat možné cesty, jak si počínat, aby se jedinec správně rozhodl, co dělat. — Jak již bylo řečeno, nejčastěji jde o to pomoci lidem, aby si dokázali pomáhat sami. — E. Pomáhání prostřednictvím přímé akce spočívá v tom, že pomáhající něco vykoná za jinou osobu nebo jí obstarává něco, co právě nutně potřebuje, např. jídlo, půjčku, bydlení, vyplnění formuláře, jednání s úřady. — F. Pomáhání vyvolané změnou systému spočívá v ovlivnění nebo změně systémů, které jedinci způsobují potíže. — Může jít o organizační úpravy, změnu v předpisech apod. —Klíčová věta, na které se odborníci shodují, zní: Pomáhat znamená pomoci lidem, aby si dokázali pomoci sami. — Poradenství bývá nejčastěji a nejobecněji definováno jako profesionální vedení jedince s využitím psychologických poznatků. — Ty jsou významné zvláště při získávání údajů a vedení klienta. — Nejčastěji je používán osobní rozhovor a techniky zaměřené na zjišťování zájmů, schopností a nadání. — 21 Složky poradenství — Poradce — Vyjadřované ryzí přání být klientům prospěšný — Pokud nebudete mít opravdovou touhu klientům pomoci, zůstanete jen na povrchu a klienti to pravděpodobně vycítí. — Prokazované přijímání klientů a úcta k nim — Váš postoj ke klientům bude mít výrazný dopad na vaši poradenskou práci. — Pokud klienty budete přijímat a respektovat a oni to pocítí, povzbudí je to k tomu, aby vám důvěřovali a aby se vám otevřeli. — Schopnost naslouchat a rozumět psychické bolesti klientů z jejich úhlu pohledu — Zatímco opravdová touha klientům pomáhat je ústředním kamenem poradenství, tato touha nepostačí, pokud nedokážete naslouchat a rozumět tomu, co vám vaši klienti říkají, a to z jejich vlastního úhlu pohledu. — Schopnost naslouchat klientům je základním předpokladem. — Výborné terapeutické komunikační dovednosti — Možná dokážete porozumět tomu, co vám vaši klienti říkají, avšak tato schopnost nepostačí, pokud se vám nepodaří předložit toto porozumění zpátky klientům. — Předávání empatického porozumění klientům je klíčovou dovedností, kterou uznávají všechny formy poradenství. — Výcvik, který vám postačí pro práci s klienty — Jako poradci budete muset být vyškoleni. — Třeba máte vysoce terapeutickou osobnost a vaše srdce je na tom správném místě, ale přesto budete muset projít výcvikem, abyste získali vědomosti, dovednosti a profesní disciplínu, jichž je zapotřebí, aby z vašeho talentu a touhy vzešel ten nejlepší užitek. — Vaše osobní přednosti a nedostatky — Všechny tři hlavní poradenské tradice uznávají, že poradenství je osobní setkání mezi poradcem a klientem, přestože každý z nich má jinou představu o povaze tohoto setkání, — Za předpokladu, že poradenství je osobním setkáním, byť takovým, jež je zaměřeno na blaho jednoho z účastníků, je důležité uvážit, co do setkání vnášíte vy jako člověk. — Osobní bolest — Ve většině případů klienti vyhledají poradenství proto, že prožívají určitou míru vnitřní bolesti. — Tato bolest se může týkat konkrétního životního neštěstí a reagovat na ně (např. ztráta blízké osoby nebo opuštěnost, nebo může být trvalá a vše pronikající (např. chronicky nízké sebehodnocení). — Dříve se všeobecně uznávalo, že poradenství je krátkodobá intervence pro lidi, jejichž bolest je ohraničená a netrvá dlouho, zatímco psychoterapie je dlouhodobá a pro lidi, jejichž bolest je vše pronikající a chronická. — Avšak působením řady faktorů se tato hranice setřela. — Záměrné vyhledání pomoci — Poradenství je založeno na myšlence, že klienti se sami rozhodli vyhledat pomoc. — Ale může se stát, že některým klientům nařídil soud, aby "docházeli" do poradny, což znamená, že si mohou vybrat buď chodit do poradny, nebo jít do vězení. — Klientovy osobní záležitosti mohou značně ovlivnit jeho chování v poradenství — Jak již bylo řečeno, klienti přicházejí do poradenství převážně proto, že prožívají nějakou vnitřní bolest. — Přestože se jejich osobní problémy vztahují k jejich životu mimo poradenství, mohou tyto problémy snadno přinášet s sebou i do poradenství, a tudíž tyto osobní záležitosti mohou mít na jejich chování při poradenském sezení citelný vliv. Pracovní aliance mezi poradcem a klientem — "Citová vazba" mezi vámi a vašimi klienty — Tato složka se soustřeďuje na interpersonální vztah mezi vámi a klienty. — "Cíle" poradenství — Vy a vaši klienti jste se sešli za nějakým účelem a tato složka se týká právě tohoto účelu a nasměrování poradenství. — "Úkoly", které vy a vaši klienti musíte splnit, abyste dosáhli těchto cílů — Úkoly poradenství jsou činnosti, kterými se vy a vaši klienti zabýváte a které jsou v ideálním případě ve prospěch jejich cílů. — "Názory", které vy a vaši klienti máte na význačné aspekty problémů klientů a na podstatu poradenství a poradenského procesu — Vaše pokusy porozumět klientům budou pravděpodobně alespoň zčásti ovlivněny přístupem, v němž jste byli vycvičeni nebo jste právě " školeni. — Stejně tak je tomu v případě, když se snažíte klientům pomáhat. Poradenství je etická činnost — Ústřední složkou poradenství je jeho etická dimenze. — Princip "informovaného souhlasu" — Prvořadým etickým rysem poradenství je, že klienti, než se začne dále pracovat, dávají svůj informovaný souhlas. — Mlčenlivost — Jedním z význačných rysů poradenského vztahu je jeho diskrétní povaha. — To znamená, že až na dohodnuté výjimky mohou klienti očekávat, že si necháte pro sebe to, co vám během poradenství řeknou. — Shrnuje to jedna často citovaná rada na adresu poradců: "Co zde uslyšíte, zde také zůstane." — Ochrana a osobní rozvoj — Výzkum jasně ukázal, že poradenství a psychoterapie mohou mít na klienty jak nepříznivý, tak léčebný účinek . — Rovněž se ví, že poradenství může být stresující profesí a že tato práce může mít škodlivé důsledky pro vás a pro vaše kolegy. — S ohledem na to další etický aspekt poradenství spočívá v tom, že byste měli provozovat řadu činností s účelem uchránit blaho svých klientů i svoje vlastní. — Sem patří tři hlavní aktivity. — a) Supervize — Dnes se vyžaduje, aby práce poradců procházela supervizí. — Díky supervizi vaší poradenské práce můžete klientům nabídnout efektivnější a bezpečnější služby. — Jejím účelem je rovněž ochránit vás. — b) Osobní terapie nebo osobní rozvoj — Děje se tak s ohledem na skutečnost, že poradenství je náročná činnost, při které musíte vědět, jaký dopad má vaše práce na vaše vlastní osobní fungování a jaký vliv můžete mít jako člověk na své klienty a na poradenský proces. — c) Trvalý profesní rozvoj — Téměř všechny odborné poradenské organizace se dnes shodují v tom, že nějaká forma trvalého odborného rozvoje je nutná. Poradenství je "proces" — Dá se říci, že hlavním cílem poradenství je pomoci klientům, aby žili plněji, co nejvíce osvobození od omezujícího vlivu citové nepohody. — Jakým způsobem budete vy a vaši klienti směřovat k dosažení tohoto cíle, bude částečně záviset na terapeutické orientaci vás, poradců. — Avšak bez ohledu na to, jaký přístup k poradenství používáte, rozvíjející se vztah mezi vámi a vašimi klienty lze chápat jako proces od začátku do konce. — Poradenství prochází různými fázemi - od počáteční přes střední až do závěrečné. Místo definice poradenství — Poradenství probíhá, když poradce přijímá klienta v soukromém a diskrétním prostředí, aby prozkoumal obtíže, jež klient pociťuje, duševní nepohodu, kterou prožívá, nebo třeba jeho nespokojenost se životem či ztrátu nasměrování a smyslu. — Je to vždy na žádost klienta, neboť za normálních okolností nemůže být nikdo do poradenství "poslán". — Když poradce pozorně a trpělivě naslouchá, může začít vnímat klientovy obtíže z jeho úhlu pohledu a může mu pomoci dívat se na situaci jasněji, třeba z jiné perspektivy. — Poradenství je způsob, jak umožnit rozhodování nebo změnu nebo jak snížit dezorientaci. — Nejedná se o poskytování rad ani o vybízení klienta, aby jednal určitým způsobem. — Poradci své klienty nijak neodsuzují ani nezneužívají. — Na poradenských sezeních může klient zkoumat různé aspekty svého života a pocitů, svobodně a otevřeně o nich mluvit, tak jak je to pro něj jen zřídka možné s přáteli nebo s rodinou. — Nahromaděné pocity, jako např. hněv, úzkost, smutek a stud, se mohou stát velmi intenzivními a poradenství poskytuje příležitost je prozkoumat, dává možnost je snáze pochopit. — Poradce podpoří vyjadřování pocitů navenek a v důsledku svého výcviku bude schopen přijmout a reflektovat klientovy problémy, aniž by se jimi nechal zahltit. — Přijetí klienta a úcta k němu jsou pro poradce prvořadé, a jak se rozvíjí vztah, tak se rozvíjí i důvěra mezi poradcem a klientem, což klientovi umožňuje sledovat mnoho stránek vlastního života, jeho vztahů a jeho samého, které možná doposud nezkoumal nebo jim nedokázal čelit. Co poradenství NENÍ — PORADENSTVÍ NENÍ BÝT KAMARÁDEM — Přátelství je vzájemný dvousměrný vztah, který zahrnuje mnoho různých aspektů, zatímco poradenství je jednosměrně zaměřené na blaho jednoho účastníka - klienta. — Přátelé spolu chodí ven a jezdí na dovolenou. — Poradce s klientem rozhodně ani jedno z toho nedělá! — PORADENSTVÍ NENÍ PŘÁTELENÍ SE — Přátelení se je odlišné od kamarádství v tom, že je to jednosměrnější vztah, zatímco kamarádství je vztah dvousměrný. — Zatímco přátelení se je podobné poradenství v tom, že je zaměřeno na "klientovo" blaho, odlišuje se v tom, že má mnohem volnější hranice než poradenský vztah. — PORADENSTVÍ NEZAHRNUJE RODIČOVSKOU PÉČI — Být rodičem znamená mnohem více se angažovat v životě člověka než být poradcem. — Navíc, být rodičem často znamená povzbuzovat člověka, aby dělal to, co chce rodič, a ne to, co chce člověk sám. — To není součást poradenství (ani by neměla být!). — PORADENSTVÍ NENÍ "LÉČBA" JAKO U LÉKAŘE — Léčba znamená použití léčebného postupu odborníkem na člověka, který je pasivně přijímá. — Poradenství znamená aktivní účast klienta, a přestože poradce má odborné znalosti] nepoužívá je k tomu] aby člověk pasivně přijal to] co mu poradce říká. — PORADENSTVÍ NENÍ KURZ ANI VÝUKA — Na osobu zaměření poradci nebo poradci psychodynamicky orientovaní by řekli, že by své klienty neškolili ani neučili žádným vědomostem, a dokonce ani dovednostem] jak sami sobě pomoci. — Tito praktikové nepovažují tyto činnosti za součást poradenského procesu. — Na druhé straně kognitivně-behaviorální poradci tento názor nezastávají a tvrdí] že v poradenství hraje důležitou úlohu učit klienty kognitivně-behaviorálnímu pohledu na jejich problémy a vyškolit je v důležitých svépomocných dovednostech. — PORADENSTVÍ NEZNAMENÁ BÝT KLIENTOVI VŮDCEM — Být vůdcem znamená umožňovat člověku přístup k přesným a vhodným informacím a pomáhat mu dělat věcně podložená rozhodnutí. — Znamená to, že ten, kdo pomáhá, dobře ví, kde se tyto přesné informace nacházejí, a většina poradců nebude prohlašovat, že takové vědomosti má. — PORADENSTVÍ NENÍ POSKYTOVÁNÍ RAD — Jsou-li udělovány rady - za předpokladu, že jsou dobře míněné obvykle se tak děje z úhlu pohledu toho, kdo radí. — Jinými slovy, rádce má jasnou představu o tom, co bude člověku ku prospěchu, a radu uděluje proto, aby člověka přiměl dělat určité věci, které podle jeho názoru člověku prospějí. — Rady jsou často podbarveny „… kdybych byl tebou, tak bych .. .". — PORADENSTVÍ NENÍ POUHÉ POUŽÍVÁNÍ PORADENSKÝCH DOVEDNOSTÍ — Mnoho odborníků může v průběhu své práce používat poradenské dovednosti, ale to neznamená, že provozují poradenství. — Když zdravotní sestra v průběhu péče o pacienta pozorně naslouchá a vybízí pacienta, aby vyjádřil a objasnil své obavy, neprovozuje ještě poradenství - spíše se chová jako dobrá zdravotní sestra.