Masmédia Masmédia • hromadné sdělovací prostředky • instituce sloužící k přenosu informací mezi široký okruh publika • televize, rádio, tisk, internet Masmédia a demokracie • J. Habermas: – Rozvoj masových médií spojen s rozvojem „veřejnosti“ • lidé účastnící se otevřené debaty, v níž lze diskutovat o otázkách obecného zájmu – Nicméně posléze působí na veřejnost rozkladně Masmédia a vnímání • M. M. Luhan – „Medium is the message“ • Povaha sdělovacích prostředků má větší vliv na společnost než obsah předávaných zpráv • Technologický determinismus • Archaická kultura, moderní období, elektronický věk • Televize jako způsob sdělování zcela odlišný od čtení Kritické vyhrocení • N. Postman – „Ubavit se k smrti“ • Nástup televize vede k tomu, že každá komunikace musí nabývat formy zábavy • Současný svět je kaleidoskopem informací bez kontextu Masmédia a možnosti ovlivnění názorů • Teorie řízené střely • Teorie dvoustupňové komunikace • Význam názorových vůdců Televize • Zásadní odlišení veřejnoprávních a soukromých stanic podle hlavních cílů – Debata o smysluplnosti veřejnoprávní stanice – Argumenty: + - Internet • Decentralizace tvorby informací • Specifický způsob zpracování informací – Elektronický, text i vizuální – Silně konkurenční – Zahlcený Problematika masové kultury • Masová kultura – Produkt masmédií – Kulturní produkce pro masmediální publikum • Standardizace • Jednoduchost • Komercionalizace • Přizpůsobování vkusu publika Masová versus vysoká kultura • Masová • Vysoká