Vodítka k rozhovoru s lidmi, kteří se setkali s neštěstím a ke zpracování rozhovoru pro předmět Psychosociální krizová pomoc v rámci bakalářského programu ETF 2008/2009 Cíle cvičení: · Upevňovat se v základní dovednosti pro PsKP a pomáhající profese (= vedení rozhovoru) · Učit se určovat potřeby a hodnoty protějšku, aniž se na ně musíme přímo ptát. Souvislosti rozhovoru: · Uveďte, s kým (a proč zrovna s ním) jste se na rozhovoru domluvili. Proč myslíte, že Vám vyhověl? Jaký je Váš vztah k tomuto člověku? · Jak jste mu vysvětlili, k čemu rozhovor potřebujete? Získali jste od něj souhlas ke zveřejnění rozhovoru před spolužáky a vyučující? Veďte rozhovor. V rozhovoru zjišťujte (uvádím v podobě otázek přímých): · Prosím popište událost, kterou máte na mysli: co se tehdy stalo? Jak je to dlouho = kdy se to stalo? Jako kdo jste se s událostí setkal/a? (příklady: jako oběť přímá; příbuzný přeživší oběti přímé; pozůstalý po oběti přímé; hasič, policista, zdrav. záchranář; při výkonu jiné profese – např. strojvedoucí, novinář, atp.) · Prosím, mohl/a byste popsat, které chvíle byly pro Vás na události a po ní nejhorší? · Kdy asi (za jak dlouho) po události, jste si uvědomil/a, že už je to zase dobré? · Co pro Vás znamená (podle čeho poznáte), že už je to „zase dobré“? · Zamyslete se teď prosím nad pomocí pro sebe: Vnímal/a jste něco jako pomoc? Pokud ano, co pro Vás kdy (s přihlédnutím zvláště k nejhorším okamžikům) bylo pomocí a kdo Vám pomohl? Pokud ne, jakou pomoc byste kdy (s přihlédnutím zvláště k nejhorším okamžikům) a od koho uvítal/a? Popište, co z chování blízkých nebo záchranářů, novinářů atp. jste vnímal/a jako pomáhající. Co Vám naopak na jejich chování vadilo (bylo zraňující)? · Změnila ta událost Váš nebo Váš život. Pokud ano, jak? · Uveďte cokoli, co byste chtěl/a k tématu doplnit. Uvedené otázky slouží pro inspiraci, nikoli proto, abyste jimi omezili vyprávějícího, sebe nebo celý rozhovor o neštěstí. Rozhovor zaznamenávejte tak, abyste zachytili přímou řeč vyprávějícího. Výsledně ho zpracujte na dvě stránky A4: · Zachyťte vyprávěný příběh · Uveďte POTŘEBY a HODNOTY vyprávějícího doložené přímými citacemi vyprávějícího Pokud nestačíte splnit úkol v hodinách výuky, budete pokračovat obvyklým způsobem: napíšete se k rozmluvě nad úkolem na vypsané datum a týden před tímto datem zašlete či doručíte na mou adresu na ETF písemně zpracovaný úkol v papírové podobě. Děkuji a těším se na shledanou. Bohumila Baštecká, 22. dubna 2009