Link: dataStoreItem Téma TOHOTO PŘEDNÁŠKOVÉHO cyklu bUDE soustředěno na praktické kroky hodnocení kvality péče o dítě a hodnocení problémů, které vyplývají z této důležité činnosti. Dále na některé speciální okruhy SOCIÁLNÍ PRÁCE s rodinou. Aplikační část tohoto cyklu se soustřeďuje na tři OTÁZKY: A. CO? – jaké existují problémy ve vztahu k péči o dítě, jeho bezpečí, chování a vývoji ? B. PROČ? – proč se tyto problémy vyskytují a proč přetrvávají? C. JAK? – jak můžeme pomoci zmenšit nebo odstranit uvedené problémy a zabránit jejich opakování? Jak můžeme zlepšit bezpečnost a kvalitu života dítěte? Jak můžeme napomoci šťastnějšímu fungování rodiny jako celku? Vymezení předmětu sociální práce S RODINOU: Rozsah možných problémů spadajících pod pojem „péče“ (nebo „ochrana“) o dítě, je obrovský. Větvení každého zvažování při hodnocení je složitý proces, často protkávaný etickými otázkami. Znalost problematiky péče o dítě, hodnocení, schopnost intervence a pečlivě vypracovaný hodnotový systém – to všechno jsou požadavky na sociální práci v této oblasti. Sociální práce s rodinou – vymezení předmětu. a) Dosáhnout stručné a měřitelné specifikace problému, nebo problémů. b) Zúžení problematiky na specifické „terče“ a podrobné zkoumání. c) Získání anamnézy, která rozebírá významné předcházející události a obsahuje základní informace o rodině a jejich členech. d) Získání jasné představy o současných okolnostech, které se problému/mů dotýkají. e) Předložení předběžného hodnocení projevů a závažnosti problému/mů v rozličných situacích a okolnostech. f) Formulování hypotézy (vysvětlení problému), jeho bezprostředních „příčin „ (spouštěčů) a jeho trvání. g) Rozhodnutí o závažnosti problému/mů a o tom, zda je intervence nutná nebo nikoli – pokud ano, jakého druhu (např. určitý zákonný zásah, materiální pomoc, poradenství, terapie chování). Klíčovými aspekty Vaší práce je zvládnutí příslušné legislativy, postupů a metod Vaší agendy, poznání místních zdrojů a samozřejmě znalost odborné literatury. h) Vypracování návrhu (např. předběžný plán práce nebo intervence). i) Příprava podrobné zprávy. Poradenství Poradenství je proces, určený k pomoci osobám, které se ptají „ Co mám dělat?“ a) je to komunikace tváří v tvář, vyznačuje se rozvíjením emocionálního porozumění, což se obvykle nazývá „empatie“ a „nezištná“ vřelost. b) soustřeďuje se na jeden nebo víc problémů klienta. c) je bez autoritativního hodnocení a nátlaku ze strany poradce. d) v souladu s Rogeriany se předpokládá, že lidé (ať děti nebo dospělí) mají v sobě impulsy k růstu a „sebeaktualizaci“ a mají rovněž nástroje k řešení svých problémů ve facilitujícím prostředí, ve kterém tyto těžkosti zvládají. Pracovní dovednosti Získávání informací Někteří odborníci preferují získávání informací v úvodním interview, zatímco jiní se domnívají, že je lepší prezentovat při prvním sezení problém (a aktuální skutečnosti) a odložit anamnézu a údaje o prostředí až na druhé nebo třetí sezení. Je nevyhnutelné mít informace a podrobnosti o rodičích, jejich duševním zdraví, jejich dětství a rodinném životě z období dětství apod. Tyto údaje mohou upozornit na potenciální problémové okruhy, jednoho nebo obou rodičů např. jejich nemoci a stresy. Poznat rodinnou anamnézu každého rodiče je důležité, protože to umožňuje lépe pochopit jejich současný rodinný život, to co očekávají od vlastních dětí, zda byli v dětství podobni svým dětem apod. Zahájení hodnocení Plánování je důležitým základem pro dosažení správného hodnocení, což znamená, že je třeba mít jasně STANOVENÉ: `a cíle `a zdroje informací `a metody získávání informací `a pomůcky na jejich zjišťování `a orientační nebo přesné míry na hodnocení Cíle Úvodní skríningové interview a další úvodní pohovory mají za cíl: 1. shromáždit informace o klientových problémech. 2. identifikovat činitele, které vyvolávají a udržují problémy 3. zjistit relevantní anamnestické informace a údaje o vzniku problémů. 4. identifikovat důležité „vzájemné (dítě – opatrovatel, partner – partnerka) terapeutické síly“ a možnosti. 5. posoudit potenciál opatrovatele, jakožto možného činitele změny. 6. poskytnout klientovy možnost poučit se a prodiskutovat jeho záležitosti. 7. získat souhlas, po dostatečném vysvětlení, pokud je to nevyhnutelné. 8. vypracovat podklady pro hodnocení a intervenci. Zdroje informací. 1. všeobecná informace o klientovi nebo rodině, získané z bezprostředního kontaktu. 2. popis situace (případu). (opatrnost při přijímání a zařazování informací do dokumentace, zvažovat věrohodnost) 3. rozhovory s osobou, která vyjadřuje znepokojení nebo si stěžuje. 4. rozhovory s osobami, na které se stížnosti. 5. rozhovory s jinými zainteresovanými osobami, sourozenci, opatrovateli … Metody získávání informací. a) strukturované interview (systematický přístup k získávání informací o problému, jeho charakteru, frekvenci, příčinách, důsledcích apod.) b) přímé pozorování klienta v jeho přirozeném prostředí. c) přímé pozorování v jiném prostředí (např. na úřadě…) d) zaznamenávání popisovaných událostí. e) nedirektivní metody (např. projektivní metody, hry apod.) f) psychometrické metody (např. dotazníky, posuzovací škály) Pomoc klientovi jako jedinci. Existují různé úrovně, na nichž je možné klientovi pomáhat. A to do úrovní všeobecných (citová podpora, informovanost, rada) až po specifické a odborné (např. terapie chování). Možnost poskytnout účinnou pomoc klientům předpokládá: `a schopnost navázat kontakt `a udržovat dobré vztahy `a vzájemná důvěra a pochopení `a schopnost působit „terapeuticky“ během rozhovoru Východiskem pro práci s klientem je hodnotící interwiev, zaměřené na identifikaci těžkostí, stanovení pracovního postupu a určení nápravy, pokud je možná. Doporučený postup podle následujících stadií : 1. CO? Kde je problém ? Co špatně funguje ? 2. PROČ? Proč problém vznikl? 3. JAK? Jak je možné pomoci? Při práci s klientem je sociální poradce odkázán na následující skutečnosti : A. U SEBE : na své znalosti, zručnosti, zkušenosti a odbornou kvalitu B. U OSTATNÍCH: na morální a korektivní podporu členů Vaší skupiny, na odborné a mezioborové konzultace. Důkazy: čím lépe budete informováni, čím přesnější a vyčerpávající údaje shromáždíte, tím účinnější bude Vaše intervence. Všechny nápady a návrhy si důkladně zaznamenávejte, budete muset : a) mít jasno o cílech, jichž chcete dosáhnout, b) být systematičtí (např. dobře organizovat, být důkladní), c) být objektivní (vyvarovat se subjektivity, spekulací, poučování a hodnocení na základě pocitů), d) být horliví v zaměření na podrobnosti. 1. Stadium: otázka „CO“ V naší společnosti platí obecný předpoklad, že rodiče nesou primární zodpovědnost za uspokojování tělesných a emocionálních potřeb svých dětí a to tím, že se o ně starají. Je třeba poznamenat, že výraz „rodič“ v sobě spojuje 3 významy: 1. biologický rodič 2. zákonný rodič 3. skutečný rodič Rodičovské chování. V širším slova smyslu rodičovské chování zabezpečuje přežití dítěte, a tím tedy i člověka jako druhu. Z toho vyplývá následující péče, kterou rodiče svým dětem poskytují : 3/4 jistota 3/4 ochrana 3/4 přístřeší (které zahrnuje prostor ke hře a u starších dětí i místo na soukromí) 3/4 potrava 3/4 materiální zabezpečení 3/4 fyzická péče 3/4 péče o zdraví Mimo to sem patří psychosociální potřeby: 3/4 láska 3/4 bezpečnost 3/4 věnování pozornosti 3/4 nové zážitky 3/4 přijetí 3/4 vzdělání 3/4 uznání 3/4 sounáležitost. Souhrn informací o prostředí – socializace. Doporučená literatura: NÁRODNÍ KONCEPCE RODINNÉ POLITIKY – MPSV 2005 NÁRODNÍ ZPRÁVA O RODINĚ – MPSV 2004 De Singly, F.: Sociologie současné rodiny, Praha, Portál 1999 – ISBN 80-7178-249-1 Matoušek, O.: Rodina jako instituce a vztahová síť. II. rozšířené a přepracované vydání. Slon, Praha 1997 ISBN 80-85850-24-4 Matoušek,O., Koláčková,J., Kodymová,P. eds.: Sociální práce v praxi. Praha, Portál 2005. ISBN 80-7367-007-X Možný,I.: Moderní rodina (Mýty a skutečnost).Blok,Brno 1990 ISBN 80-7029-018-8 Novák,T.: Co dítě sděluje, když nakreslí svou rodinu.Olomouc, Rubico 2004 ISBN 80-7346-037-8 Simon, F. B., Stierlin, H.: Slovník rodinné terapie, Konfrontace, Hradec Králové , 1995 ISBN 80-401773-1-X Sobotková, I.: Psychologie rodiny. Praha,Portál 2001 ISBN 80-7178-559-8 Trapková,L.,Chvála,V.: Rodinná terapie psychosomatických poruch. Praha. Portál 2004 ISBN 80-7178-889-9 Warshak, R. A.: Revoluce v porozvodové péči o děti. Portál, Praha 1996 ISBN 80-7178-089-8 Weis a kol. Sexuální zneužívání pachatelé a oběť. Praha, Grada 2000 ISBN 80-7169-795-