Sociální pedagogika práce podobnosti, rozdíly, průniky P Libor Musil tři přítomné tradice německá sociální pedagogika sociální práce dle Krakešové a Richmond sociální práce „funkcio-nální“ dle Krakešové předmět pozornosti osobnost v procesu kulturní integrace člověk ve vztazích se svým společen- ským prostředím osobní dispozice ke změně společensky nepřijatelného jednání podobnosti osobnost/člověk v sociálním kontextu rozdíly: pojetí sociálního kontextu komunita jako nositel spolu- vytvářené kultury společnost, s níž je člověk v interakci referenční rámec jednání / způsobu života cíl překonat kulturní odpojení osobnosti naplněním jejích autentických hodnot v komunitě překonat sociální tlaky (vztahů a poměrů) bránící lidem, aby žili svůj život ve společnosti změna nepřijatelného jednání sebe-aktualizací (potenciálu) osobnosti podobnosti sebeaktualizace rozdíly: cílový vztah se sociálním kontextem identifikace sebe- vyjádřením vzájemné přizpůsobení přizpůsobení se společnosti využitím osobních zdrojů metoda organizování komunity „zdola“ podporou sebe-vyjádření jedinců v pospolité/m činnosti/životě vytváření podmínek pro změnu způsobu života pomáháním jedinci i sítím, které ho obklopují poskytovat „prostor“ pro rozvoj vnitřních možností člověka podobnosti působení na sociální prostředí rozdíly: odlišná úloha působení na prostředí působení na prostředí (vytváření komunity) skrze podporu sebevyjádření jedince změna interakce skrze působení na jedince i na jeho prostředí (sítě vztahů) působení na potenciál jedince skrze změnu prostředí