Ježíš a hříšnice Lk 7,36-50 Text 7 36 Jeden z farizeů pozval Ježíše k jídlu. Vešel tedy do domu toho farizea a posadil se ke stolu. 37 V tom městě byla žena hříšnice. Jakmile se dověděla, že Ježíš je u stolu v domě farizeově, přišla s alabastrovou nádobkou vzácného oleje, 38 s pláčem přistoupila zezadu k jeho nohám, začala mu je smáčet slzami a otírat svými vlasy, líbala je a mazala vzácným olejem. 39 Když to spatřil farizeus, který ho pozval, řekl si v duchu: "Kdyby to byl prorok, musel by poznat, co to je za ženu, která se ho dotýká, že je to hříšnice." 40 Ježíš mu na to řekl: "Šimone, chci ti něco povědět." On řekl: "Pověz, Mistře!" – 41 "Jeden věřitel měl dva dlužníky. První byl dlužen pět set denárů, druhý padesát. 42 Když neměli čím splatit dluh, odpustil oběma. Který z nich ho bude mít raději?" 43 Šimon mu odpověděl: "Mám za to, že ten, kterému odpustil víc." Řekl mu: "Správně jsi usoudil!" 44 Pak se obrátil k ženě a řekl Šimonovi: "Pohleď na tu ženu! Vešel jsem do tvého domu, ale vodu na nohy jsi mi nepodal, ona však skropila mé nohy slzami a otřela je svými vlasy. 45 Nepolíbil jsi mne, ale ona od té chvíle, co jsem vešel, nepřestala líbat mé nohy. 46 Nepomazal jsi mou hlavu olejem, ona však vzácným olejem pomazala mé nohy. 47 Proto ti pravím: Její mnohé hříchy jsou jí odpuštěny, protože projevila velikou lásku. Komu se málo odpouští, málo miluje." 48 Řekl jí: "Jsou ti odpuštěny hříchy." 49 Ti, kteří s ním byli u stolu, si začali říkat: "Kdo to jen je, že dokonce odpouští hříchy?" 50 A řekl ženě: "Tvá víra tě zachránila, jdi v pokoji!" Kontext  Vzdálený „malá vsuvka“; od Lk 4,16nn ukázán program Lk Ježíše podle Mk, až po kombinaci s Q, kde hlavním tématem Ježíšovo milosrdenství a identita Spasitele chudých  Blízký – srov. 7,29-30 a 7,34 Výklad  Úvod - konkrétní příklad řečeného v 7,29-30.34 - hlavní překážkou farizeje: spravedlnost, „žádné dluhy“ vůči Bohu… - jedná se o kompozici, nikoli o kroniku skutečného příběhu Výklad  v.36 Jeden z farizeů pozval Ježíše k jídlu. Vešel tedy do domu toho farizea a posadil se ke stolu. - Kontext pro uvedení hovoru - Farizej: význačná osobnost, Ježíše ctí - Scéna literárně vytvořena jako prostor pro diskuzi o typických tématech farizejské nauky  v.37 V tom městě byla žena hříšnice. Jakmile se dověděla, že Ježíš je u stolu v domě farizeově, přišla s alabastrovou nádobkou vzácného oleje - „a hle“: na scénu uvedena známá hříšnice - Jak se tam dostala?... - Dřívější zkušenost s odpuštěním - Nádoba oleje: dá smysl následnému jednání ženy (překypující láska)  v.39 s pláčem přistoupila zezadu k jeho nohám, začala mu je smáčet slzami a otírat svými vlasy, líbala je a mazala vzácným olejem. - Dojemný popis - Vděčnost, radost, láska bez hranic (viz rozpuštěné vlasy…) - Nohy, slzy, vlasy, polibky: úcta a pokora - Ježíš si to nechá líbit… - Projev znečištění ze strany ženy je pro Ježíše opakem – přijetí s společenství  v.39-40 Když to spatřil farizeus, který ho pozval, řekl si v duchu: "Kdyby to byl prorok, musel by poznat, co to je za ženu, která se ho dotýká, že je to hříšnice." 40 Ježíš mu na to řekl: "Šimone, chci ti něco povědět." On řekl: "Pověz, Mistře!„ - Farizej jistě neporušil pravidla pohostinnosti; Ježíše omlouvá, ale diskvalifikuje - Jako prorok by měl být (1) jasnozřivý a (2) měl by zachovávat Boží zákony - Ježíš ukazuje, že (1) je jasnozřivý a (2) má zcela jinou náboženskou koncepci, jak ukáže následné podobenství  v.41-42 "Jeden věřitel měl dva dlužníky. První byl dlužen pět set denárů, druhý padesát. 42 Když neměli čím splatit dluh, odpustil oběma. Který z nich ho bude mít raději?" - Podobenství neodpovídá problematice farizeje, ale interpretuje ženino chování - Situace 2 dlužníků: v Ježíšově vidění každý je dlužníkem před Bohem - Odpuštění dluhů: novost NZ; Bůh jako Bůh odpouštějící - Ježíš zve farizeje, aby se podíval pohledem ženy a odhalil, že ona na rozdíl od něj učinila osobní zkušenost Boží dobroty, z čehož její postoj pramení  v.43 Šimon mu odpověděl: "Mám za to, že ten, kterému odpustil víc." Řekl mu: "Správně jsi usoudil!„ - Šimonova odpověď je diplomatická… - Pochopil, kam jej Ježíš chtěl zavést  v.44-46 44 Pak se obrátil k ženě a řekl Šimonovi: "Pohleď na tu ženu! Vešel jsem do tvého domu, ale vodu na nohy jsi mi nepodal, ona však skropila mé nohy slzami a otřela je svými vlasy. 45 Nepolíbil jsi mne, ale ona od té chvíle, co jsem vešel, nepřestala líbat mé nohy. 46 Nepomazal jsi mou hlavu olejem, ona však vzácným olejem pomazala mé nohy. - Gesto ženiny lásky jako konkrétní aplikace podobenství - Šimon se neprovinil proti pohostinnosti, ale scházelo mu ženino „něco navíc“ (znak obrácení a přijetí, láska) - vv.44-46 interpretují vyprávění vv.37-39 ve světle podobenství vv.41-42; navíc srov. vv.29- 30 pro kontrast mezi ženou a farizejem  v.47 Proto ti pravím: Její mnohé hříchy jsou jí odpuštěny, protože projevila velikou lásku. Komu se málo odpouští, málo miluje. - Antitetická formulace by měla vypadat takto: „Komu je odpuštěno hodně, miluje hodně; komu je odpuštěno málo, miluje málo.“ - Podobenství odpovídá jen 2. řádek: láska, kterou žena projevila, je důvodem odpuštění; perspektiva v.47b) je odlišná: láska, kterou žena projevila, je znamením a následkem Božího odpuštění, kterého se jí dostalo předtím. - Jak vyřešit rozpor mezi 47a a 47b? (nejprv láska, pak odpuštění? Nebo naopak?) Řešení je možné ve dvou směrech: 1) Sladit 45a s kontextem (a tedy i se 47b): řecké hoti chápat takto: „jsou jí opuštěny hříchy, a proto milovala hodně“ – což je ovšem násilné 2) Chápat hoti ve smyslu příčiny: „proto“; pak v.47a je pozdějším dodatkem a chce být výzvou: jestli má být dosažené odpuštění smysluplné, musí být živeno životem v lásce (srov. Otčenáš Lk 11,4).  v.48-49 48 Řekl jí: "Jsou ti odpuštěny hříchy." 49 Ti, kteří s ním byli u stolu, si začali říkat: "Kdo to jen je, že dokonce odpouští hříchy?„ Ježíšova slova ve v.48 ujišťují o odpuštění, ale podle logiky podobenství se jí ho dostalo už předtím Reakce ve v.49 však ukazuje, že se jí odpuštění dostává až nyní; to proto, aby se mohla vznést otázka: „Kdo to je?“ Každý čtenář si má odpovědět sám…  v.50 A řekl ženě: "Tvá víra tě zachránila, jdi v pokoji!" - Stereotypní závěr synoptických uzdravení… - Uzdravuje víra nebo láska? Víra: naprostá důvěra v Ježíšovu spásonosnou moc, otevřenost vůči Božímu odpuštění, které Ježíš komunikuje, a nikoli víra v jeho léčitelství - „pokoj“ – SZ „plnost“ (Ez 34,25-29; Ž 29,11…) Závěr Lk chtěl ilustrovat tvrzení 7,29-30.34 a konkrétním příkladem uzavřít sekci Kapitoly 7, jejímž hlavním tématem je Ježíšovo svědectví o sobě a Janu Křtiteli v jejich vztahu k Božímu plánu spásy. Pro aplikaci 2 důležité momenty: důležitost zkušenosti s Boží láskou; důležitost motivace ženy i Ježíše v jejich postojích