Pátá antiteze (Mt 5,38-42) 5,38 Slyšeli jste, že bylo řečeno: 'Oko za oko, zub za zub'. 39 Já však vám pravím, abyste se zlým nejednali jako on s vámi; ale kdo tě uhodí do pravé tváře, nastav mu i druhou; 40 a tomu, kdo by se chtěl s tebou soudit o košili, nech i svůj plášť. 41 Kdo tě donutí k službě na jednu míli, jdi s ním dvě. 42 Kdo tě prosí, tomu dej, a kdo si chce od tebe vypůjčit, od toho se neodvracej. Kontext  Vzdálený: viz struktura Mt a funkce HK  Blízký: řeč o spravedlnosti 5,17-20; antiteze o lásce k nepřátelům 5,43-48 V důsledku pak: učedníci solí země (5,13- 14) a těmi, kdo stavějí dům na skále (7,24nn) Struktura  5. antiteze staví do protikladu 2 vzorce jednání: striktní spravedlnost SZ x nové priority, obětující práva a činící disponibilním k potřebám druhých  || Lk 6,29-30  (1) SZ učení (38) (2) antitetický Ježíšův pohled (39a) (3) znázornění (39b-42) Výklad v. 38 Slyšeli jste, že bylo řečeno: 'Oko za oko, zub za zub'. (Ex 21,24; Lv 24,10 atd.); lex talionis za Ježíšovy doby: finanční náhrada  v. 39 Já však vám pravím, abyste se zlým nejednali jako on s vámi; ale kdo tě uhodí do pravé tváře, nastav mu i druhou; šokující protiklad; nestavět se proti „zlému“ (činům) (a) neoplácením (Př 20,22; 24,9) (b) vyhověním nepřiměřeným požadavkům, nebo prostě láskou  Ježíš sám příkladem (26,67-68; 27,30; 1Pt 2,23)  Ř 12,19.21; 2K 11,20; 1Sol 5,15  v. 40-41 a tomu, kdo by se chtěl s tebou soudit o košili, nech i svůj plášť. 41 Kdo tě donutí k službě na jednu míli, jdi s ním dvě. soudní situace; srov. 1K 6,7 donutit: vojensky nést břemeno (27,32) Tedy: odpověď daleko převyšující požadavek = etika Božího království je radikálně jiná než etika světa  v. 42 Kdo tě prosí, tomu dej, a kdo si chce od tebe vypůjčit, od toho se neodvracej. prodloužení na všechny ostatní případy (srov. Dt 15,7-8 || L 6,34-35 v souvislostí s láskou k nepřátelům, srov. Mt 5,43nn) Závěr a aplikace  Ježíšova etika Království určena nikoli společenské, ale osobní rovině; pro učedníky, nikoli pro státní legislativu  Znaky: nežádá spravedlnost, neoplácí, netrvá na osobních právech, dělá víc než je žádáno, svobodný od nízkých společenských požadavků a podřízený Otci  Prvek překvapení protivníka souvisí s milostí evangelia, která je jeho podstatou  Lk 6,34-35; 1Pt 2,23 Šestá antiteze (Mt 5,43-48)  Vrcholem všech šesti, uzavřená povoláním k dokonalosti podle Otce  Láska jako základní požadavek křesťanské etiky  Antiteze shrnuje všechny předchozí  || Lk 6,27-28; Lk 6,36||Mt 5,48 Text 5:43 Slyšeli jste, že bylo řečeno: 'Milovati budeš bližního svého a nenávidět nepřítele svého.' 44 Já však pravím: Milujte své nepřátele a modlete se za ty, kdo vás pronásledují, 45 abyste byli syny nebeského Otce; protože on dává svému slunci svítit na zlé i dobré a déšť posílá na spravedlivé i nespravedlivé. 46 Budete-li milovat ty, kdo milují vás, jaká vás čeká odměna? Což i celníci nečiní totéž? 47 A jestliže zdravíte jenom své bratry, co činíte zvláštního? Což i pohané nečiní totéž? 48 Buďte tedy dokonalí, jako je dokonalý váš nebeský Otec. Struktura  Podobná jako v předešlých případech, zde navíc CÍL a ZÁKLAD Ježíšova učení (v. 45 a 48)  (1) tradiční pohled (43) (2) Ježíšova oprava (44-45a) (3) 2 podpůrná tvrzení (45b-c) (4) 2 ilustrace (46-47) (5) závěrečná exhortace (48) Výklad  v.43 Slyšeli jste, že bylo řečeno: 'Milovati budeš bližního svého a nenávidět nepřítele svého.' „milovat“ (Lv 19,18; srov. Mt 22,39) „nenávidět“ (Ž 139,21-22; 26,5; Dt 7,2; 30,7) „bližní“ – žid; „nepřítel“ – pohan; toto pojetí je ovšem v příběhu překročeno  v.44-45 Já však pravím: Milujte své nepřátele a modlete se za ty, kdo vás pronásledují, abyste byli syny nebeského Otce; protože on dává svému slunci svítit na zlé i dobré a déšť posílá na spravedlivé i nespravedlivé. šokující novost (nemá paralelu v židovství; snad Ex 23,4-5; Př 25,21) láska k nepříteli: podstata identity Ježíšova učedníka (srov. „abyste byli…“)  Děti Království mají odrážet charakter Otce (Ef 5,1); srov. Ř 12,14; 1K 4,12; 1Pt 3,9  Základem postoje je Boží příklad (slunce a déšť…)  v.46-47 Budete-li milovat ty, kdo milují vás, jaká vás čeká odměna? Což i celníci nečiní totéž? A jestliže zdravíte jenom své bratry, co činíte zvláštního? Což i pohané nečiní totéž?  Ilustrativní rétorické otázky  Pohan, celník v Mt důležité prototypy hříšníků  Odměna, v Mt důležité téma  v. 48 Buďte tedy dokonalí, jako je dokonalý váš nebeský Otec.  || Lk 6,36!  „teleios“ logický závěr 6 antitezí; spravedlnost Království je víc než spravedlnost farizejů; jedná se o stav etické dokonalosti (např. Gn 17,1) a celistvosti (např. Lv 23,15.30); v NZ „totální, úplný“ (19,21; Ko 4,12; Jak 1,4)  Lv 19,2: naplnění Zákona, Mt 5,48: naplnění Ježíšova zákona…  Naplnění zákona skrze manifestaci neohraničené lásky  Nebeský Otec: transcendence+imamence, láska+milost Závěr a aplikace  Láska není emoce, ale akt vůle pro dobro a užitek druhého  V lásce neexistuje omezení; učedníci tak odrážejí Lásku Boží, která je Velkorysost  Tato etika je jako světlo v temnotě