Úvod do teologie a Bible Rozsah: 2/0 3 kredity Ukončení: zkouška Metody hodnocení: ústní zkouška Cíle předmětu: Cílem předmětu je představit teologii jako disciplínu hledající odpovědi na otázky po člověku a Bohu. Hlavní zdroj teologie - Bible - bude představen ve druhé části předmětu. Na základě předložených témat jsou studenti pozváni k samostatnému teologickému přemýšlení. Předmět Úvod do teologie a Bible je vstupním teologickým předmětem a předpokladem pro další studium teologie. Jádrem je uvedení do křesťanské teologie jako reflexe Božího zjevení a křesťanské víry. Studenti se v předmětu mimo jiné seznámí s prameny teologického poznání, charakterem teologického jazyka a metodami v teologii. Obsahem biblické části kurzu je obecné uvedení do biblické literatury a do otázek s touto literaturou souvisejících. Cílem je seznámit studenty s tím, jaké texty v Bibli jsou, kdy a jak vznikaly, a jak se dnes používají v křesťanských církvích. Osnova: Témata teologické části:  Co je teologie?  Víra a zjevení  Zdroje teologie  Otázka autority  Povaha náboženského jazyka  Metody v teologii Témata biblické části:  Co je Bible?  Vznik biblických knih  Jazyky Bible (od původních verzí k překladům)  Literární žánry v Bibli  Spojitost Starého a Nového zákona  Bible v církevním roce Literatura: 1. Beinert, W., 1994, Slovník katolické dogmatiky. Olomouc: MCM. 2. Fiorenza, F.S.-Galvin,J.P., 1996, Systematická teologie 1. Římskokatolická perspektiva. Brno: CDK, Praha: Vyšehrad. 3. Frye, N., 2000, Velký kód: Bible a literatura, Brno: Host. 4. Kasper, W., 1987, Uvedení do víry. Řím: Křesťanská akademie - Velehrad. 5. Kunetka, F., 2001, Úvod do liturgie svátostí. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství. 6. Macek, P., „Jakou teologii?“ Teologická reflexe IX (2003), s. 160-169. 7. Pokorný, P., "Co je teologie? " Teologická reflexe I (1996), s. 35-51. 8. Pospíšil, C.V., 2002, Ježíš z Nazareta, Pán a Spasitel. Praha: Krystal. 9. Ratzinger, J., 1991, Úvod do křesťanství. Brno: Petrov. 10. Vyznání víry církve. Překlad 1. dílu katolického katechismu pro dospělé. 1999, České Budějovice: Teologická fakulta JU. 11. Waldenfels, H., 2000, Kontextuální fundamentální teologie. Praha: Vyšehrad. 12. Zvěřina, J., 2003, Teologie Agapé I. Praha: Vyšehrad. Tento materiál vznikl v rámci projektu Inovace studijního programu Pastorační a sociální práce ETF UK (CZ.2.17/3.1.00/33279) spolufinancovaného z prostředků Evropského sociálního fondu, státního rozpočtu České republiky a rozpočtu hlavního města Prahy. Evropský sociální fond – Operační program Praha Adaptabilita Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti