Tento učební materiál vznikl v rámci projektu Inovace studijního programu Pastorační a sociální práce ETF UK (CZ.2.17/3.1.00/33279) spolufinancovaného z prostředků Evropského sociálního fondu, státního rozpočtu České republiky a rozpočtu hlavního města Prahy. Evropský sociální fond – Operační program Praha Adaptabilita Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti CO JE TEOLOGIE? Text Ovečka-Ryšková: Proč studovat teologii – společná interpretace výňatku Co je teologie: Gutiérrez defines theology as a critical reflection on the activity of the church. - Teologie neznamená naučit se soubor nových poznatků, ale podívat se na praxi novým pohledem těžícím z tradice křesťanské víry. V jakém prostředí se chceme věnovat teologii? - nenáboženská společnost (sčítání 2011) - role rituálů (pohřeb Václava Havla) - církve žijící odděleně (konfesijní fakulty) i v ekumenicky pojaté pastoraci (armáda, nemocnice, vězení, obce …) - ale i církev s lidmi na okraji (František Lízna: „Do staré občanky jsem si dal, že jsem Rom. Jeden jezuita, můj nadřízený – se mě ptal – co tou svou romskou národností, ke které ses přihlásil, chceš vlastně říct? Odpověděl jsem: četl jsem v evangeliu, že máme být na straně chudých. Pokud tuhle věc nebudeme řešit, pak může přijít doba, kdy dají Romy do táborů. Pak přijdu na bránu a řeknu – já jsem taky Rom, na mě jste zapomněli. To abych byl pořád s chudými.“ http://blisty.cz/art/43044.html) - teologie v kontextu: teologie jako fides querrens intellectum (Anselm) v mém vlastním životě i v životě společnosti, zde pak zejména v profesním kontextu sociální a pastorační práce, ale teologie také jako amor querrens intellectum (Sobrino) – smyslem studia nakonec je touha po změně toho, co je ve světě bolestné, a posílení naděje V našem úvodním teologickém kursu půjde o to představit teologii jako „reflexi dialogu s Bohem v rámci křesťanských tradic, které o Bohu vydávají svědectví“ (Noble 2004: 5). Teologii můžeme chápat jako ekumenickou disciplínu, která roste ze společného dědictví, pozitivního i negativního, a stojí před ní společné úkoly. Teologie bude chápána jako živý předmět, v němž se setkávají mé vlastní zakoušení světa a sebe sama (a třeba i Boha) se svědectvím víry křesťanských tradic. Členění kurzu Kurs Úvodu do teologie a Bible je v teologické části rozdělen do šesti tematických okruhů. První okruh představí základní pojmová rozlišení, se kterými budeme dále pracovat. Pluralitu přístupů k teologii nám ukáže podkapitola o členění teologických disciplín. Centrálním tématem druhého okruhu bude víra jako lidský fenomén a zároveň dar, a Boží sebesdílení člověku, které nazýváme zjevení. Třetí okruh se bude zabývat jednotlivými zdroji pro teologické výpovědi, zvláště Písmem a Tradicí, ale i náboženskou zkušeností. Čtvrté – kontroverzní – téma se zabývá pojetím autority v teologii a církvi. Pátý okruh bude věnován symbolickému jazyku teologie a šestý metodám. Kde to bude možné a pokud čas dovolí, budu přednášky doprovázet seminárními texty. I. ZÁKLADNÍ POJMY Základní věta dnešní teologie (Waldenfels 2000: 45) „Bůh se nám zjevil v Ježíši Kristu“ - zjevení: Bůh o sobě dává vědět svými činy a slovy; nejde tolik o intelektuální informace, jako o lidské štěstí a naplnění smyslu, o spásu člověka Bible je psaným svědectvím lidí o jejich zkušenosti se zjevujícím se Bohem - Bůh: On je jednající subjekt, který se svým sebezjevením chápe iniciativy; zjevit se u něj znamená zříci se sebe sama, odevzdat se, vstoupit do vztahu lásky - Ježíš Kristus: v dějinné postavě Ježíše z Nazareta Bůh rozhodujícím způsobem promluvil k lidem a toto sebe-sdělení má univerzální význam jde o pochopení Ježíše těmi, pro které se stal směrodatný i po své smrti - my: může to být jednotlivec, církev, všichni lidé; jde o výsledek působení přítomnosti Ducha svatého ---) Boží sebezjevení má trinitární implikaci: „Bůh je zjevujícím, zjeveným, a zjevením“ Pojem teologie Teologie jako reflexe zjevení - řec. theos – bůh, a logia – výroky - Již Řekové, Egypťané, Sumerové měli své teologie (mono-, poly- či panteistické) - Výroky o bohu (bozích, božství) nebo výroky boha? V rané křesťanské tradice oboje: Augustin (4./5. st.) – pojednání o božském x Dionýsius Areopagita (5./6. st.– mluva Boha samotného, zvl. prostřednictvím Písma ---) prosadilo se první pojetí Teologie není nauka o Bohu – Boha nelze zkoumat jako předmět (paralela s psychologií – jak zavádějící název, tak předmět). Teologie ne jako nauka „o Bohu samotném, ale o Božích stopách“ (Noble, 14; viz Boží energie x esence). Je problematické zabývat se teologií odtažitě od vlastního života, jaksi neutrálně či objektivně: - Teologie nabízí objektivní postupy a metody, a také určité informace. - Ale nestojí mimo dějiny: nelze ji porozumět odtažitě od životů těch, které ovlivňuje. - Vždy do ni vstupuji také já se svými otázkami, problémy, se svým předporozuměním a se svým více či méně vyjasněným vztahem k nějakému Bohu či transcendentní skutečnosti – a to hraje důležitou úlohu. ---) teologie jako reflexe víry, uchopení a pochopení vztahu člověka k Bohu a jím proměněného vztahu k lidem a celému stvoření Teologie neposkytuje hotové odpovědi, víra pro ni není nediskutovatelnou záležitostí, ale teologii jde o hledání a obhajování víry. „Věřící se dusí ve slané vodě pochybností, kterou mu oceán neustále stříká do úst, ale i nevěrec pochybuje o své nevěře, o úplnosti světa, který považuje za jediné co je. (…) Věřící i nevěrec mají každý svým způsobem podíl na pochybnosti i na víře – a jsou-li sami k sobě upřímní, přiznají si to a nebudou se to snažit skrývat.“ (Ratzinger 1991: 13) Pojmy náboženství a víra Náboženství - vztah člověka / lidí k transcendentnu Objevuje se až od osvícenství; zvláště v religionistice, srovnávání náboženství Podle etymologie (ale není zaručené): re-ligere – znovu navázat - nemusí obsahovat rozumovou reflexi, tak jako teologie - může mít velmi rozmanité formy: rituální, etické, mudroslovné, sociální … Víra - teologie je reflexe víry a vede k jejímu očištění (před pověrou) „Ad fidem pertinet aliquid et alicui credere.“ (Tomáš Akvinský) 1. vztah mezi člověkem a Bohem, přilnutí/zavázání se člověka k Bohu, Bůh jako největší hodnota, nejvyšší smysl (faith) – fides qua creditur=víra, kterou věříme (důvěra, se kterou vstupujeme do vztahu s Bohem) 2. obsah víry, to, co je věřeno o Bohu, světě a člověku; formulace a vyjádření se mohou měnit, i když víra zůstává stejná (belief) – fides quae creditur=víra, v kterou věříme (formální struktura víry) ---) musejí jít ruku v ruce: můj osobní podíl na tradici jdoucí k Abrahámovi Dvojí zakotvení teologie - akademický obor, intelektuální disciplína (historická přesnost, pojmová přísnost, systematická jednota, interpretační jasnost) - vazba na křesťanskou víru a na společenství, které ji sdílí (církev) ---) z těchto dvou závazků plyne etika teologie – vše musí být odůvodněno II. ČLENĚNÍ TEOLOGIE Podle disciplín (Wolfgang Beinert) 1. biblická teologie (exegese S a N Zákona) 2. historická teologie (dějiny církve a dogmatu) 3. systematická teologie (fundamentální, dogmatická, morální, nábož. sociolog., právo, propedeutika) 4. praktická teologie (pedagogika, katechetika, liturgika …) Podle adresátů / publik (David Tracy) Veřejný charakter veškeré dobré teologie - sdělovaný smysl a pravda mohou v principu proměnit život každého člověka jistým rozpoznatelným způsobem (ve smyslu osobním, sociálním, politickém, etickém, kulturním či náboženském Různá teologická uspořádání: 1. fundamentální teologie (FT) – akademie, universita 2. systematická teologie (ST) – církev 3. praktická teologie (PT) – konkrétní sociální, politická, kulturní či pastorační hnutí nebo náboženská problematika Podle způsobu argumentace - FT se snaží o argumenty, které všichni rozumní lidé – ať už nábožensky zaměření nebo ne – mohou uznat jako rozumné; styl dostupný principiálně všem lidem; bude se odvolávat na zkušenost, inteligenci, racionalitu a odpovědnost / universální = liberální model ---) postmoderna/postliberalismus: Je zkušenost, inteligence, racionalita skutečně universální? Není spíše podstatně formovaná kulturou a dobou? - ST má zájem o reprezentaci, reinterpretaci, stále zjevující a transformující sílu konkrétní náboženské tradice, ke které teolog patří - PT se méně zabývá teorií a více praxí jako vhodným kriteriem pro teologii Podle etického postoje - FT má zájem o poctivé a kritické zkoumání příslušející akademickému prostředí - ST dbá na věrnost některé klasické tradici podle své církevní příslušnosti - PT jde o odpovědný závazek k cílům konkrétního hnutí a skupin a o pojmenovávání konkrétních problémů Podle náboženské pozice - ST a PT obvykle předpokládají osobní zapojení a závazek buď ke konkrétní náboženské tradici nebo konkrétnímu hnutí, které má náboženský význam - FT většinou sdílejí tyto závazky, ale v principu mohou abstrahovat od náboženské víry z legitimních důvodů – aby jejich argumenty byly chápány jako otevřené všem inteligentním, rozumným a odpovědným lidem. I když je teolog věřící, měl by argumentovat pro a proti na čistě veřejných základech – osobní víra zde nemůže být zárukou nebo podporou pro veřejně obhajitelné nároky na pravdu; tím může být pouze (filosofický) důkaz. Z hlediska vyjádření nároků na význam a pravdu - FT se snaží ukázat adekvátnost (či neadekvátnost) nároků na pravdu konkrétní náboženské tradice podle zásad „objektivní argumentace“ některé uznané disciplíny v širší akademické komunitě Nejčastěji používanou disciplínou je filosofie: FT potom argumentuje v souhlase s pravidly pro argumentaci tohoto konkrétního filosofického přístupu. - ST předpokládá, že některé klasické náboženské tradice v sobě obsahují pravdu a snaží se proto přetlumočit/reinterpretovat je pro přítomnost (v tomto smyslu jsou systematické teologie svým charakterem principiálně hermeneutické) - PT většinou akcentuje nějakou radikální situaci s eticko-náboženským významem (rasismus, ekonomické vykořisťování, nezaměstnanost) jako situaci, k jejíž proměně by měl být teolog zavázán; pravda se nehodnotí vzhledem k teorii, ale k transformativní praxi Důvody pro veřejný charakter všech uvedených typů teologií FT: je zřejmé ze způsobu argumentace, není třeba více obhajovat ST: zdánlivě teologie pouze pro určitou skupinu, např. církev Ale nárok na pravdu se nevyčerpává objektivní veřejnou rozpravou, jako v případě FT: 1. Gadamer argumentoval na čistě filosofických základech, že náležet k tradici je nevyhnutelné, pokud bereme v úvahu povahu toho, co nás konstituuje jako lidské bytosti (ontologická historicita) 2. Tradice je vždy obohacující, ne ochuzující: berme v úvahu radikální konečnost možností reflexe u jednotlivce a akumulované bohatství zkušenosti, vhledů, soudu a zdravého rozumu, které si může člověk díky tradici, jíž je formován, přivlastnit 3. Podobně jako umění může i náboženství odkrýt nové zdroje a významy a pravdy tomu, kdo je ochotný riskovat a umožnit toto odkrytí tím, že se věrně podílí na tradici a nově ji interpretuje Přítomnost „klasik“: jsou to např. texty, události a osoby, které formují interpretační komunity a předpokládá se, že v sobě nesou stálou možnost odhalení nových významů a pravdy o podle Tracyho vznikají klasiky ve velkých náboženských tradicích o je bez diskuse, že židovské a křesťanské tradice obsahují klasické texty o teologové fungují jako interpreti těchto textů obdobně jako filosofové interpretují filosofické klasiky o klasika – přestože přísluší konkrétní tradici (a právě tak) – má potenciál proměnit s universálním významem ---) viz Mahátma Ghándí, Martin Luther King, Martin Buber nebo Tereza z Kalkaty: každá z těchto osobností ukazuje, jak hluboká věrnost vlastní duchovní tradici odhaluje universální možnosti proměny pro každého člověka - PT: Pouze osobní zapojení do komunity nebo do kauzy usilující o autentickou praxi zajistí pravdivý charakter teologie – model „doing-the-truth“. o tímto osobním zapojení teolog riskuje, že jeho běžné (a možná odcizené) způsoby jednání a myšlení, včetně vlastního modelu pravdy, mohou být proměněné a osvobozené o tyto teologie předpokládají, že největší veřejnou potřebou v naší době je osvobodit se od různých forem odcizení a útisku; pokud tak činí, vykonávají vpravdě veřejnou funkci Literatura: Beinert, W., 1994, Slovník katolické dogmatiky. Olomouc: MCM. Noble, I., 2005, Po Božích stopách. Teologie jako interpretace náboženské zkušenosti. Brno: CDK. Ratzinger, J., 1991, Úvod do křesťanství. Brno: Petrov. Ryšková, M.-Ovečka, L., „Proč studovat teologii?“ Teologie a společnost 5/2004, s. 3-8. Tracy, D.-Cobb, J.B, 1983, Talking about God. New York: The Seabury Press. Waldenfels, H., 2000, Kontextuální fundamentální teologie. Praha: Vyšehrad.