Lidská práva
Záměry kurzu
• Vyvolat přemýšlení a diskuse o tom, co jsou to „ta“ lidská práva
• K tomu poskytnout potřebné podklady
• Položit základ pro další práci: lidská práva zvláště zranitelných skupin
i odhalení porušování a neuzavřeného procesu učení…
• Položit si otázky po jejich původu, základu, cíli i cílech, závaznosti…
• Uvažovat o jejich vztahu k právu a etice, resp. morálkám
• Seznámit se s hlavními dokumenty a podnítit k jejich (společnému)
čtení, porozumění, interpretaci, aplikaci, kritickému tázání…
• Představit známá dělení i dimenze
• I skrze odkazy vést k další vlastní pedagogické i jiné činnosti
• Závěrečné úkoly-otázky ke splnění
Obsah
• Co jsou „to ta“ lidská práva (dále jen LPr)?
• Kde mají svůj původ, základ a cíl(e)?
• Jaký mají vztah k etice a morálním nárokům a závazkům?
• Jaký mají vztah k právu?
• Jakou roli mohou a mají hrát ve společnosti a světě s různými morálními názory?
• Neomezují svobodu?
• Mají nějaké své znaky?
• Kdo jsou hlavní adresáti LPr a vyplývajících povinností?
• Jak se často dělí?
• Které hlavní rozměry lze vysledovat?
• Příklady dokumentů
• Odkazy na orgány , instituce a programy
• Sestava shrnujících otázek
• Přílohy: textové či PDF soubory
Co znamenají LPr?
• Stěžejní práva, která jsou spojena s lidským bytím jako
takovým – tzv. univerzalismus LPr (podstatný znak)
• neváží se tedy na určité podmínky ani role – proto tzv.
„vrozená“ LPr (podstatný znak)
• náleží každému člověku jako člověku: tedy ne proto, že je
• členem určitého společenství,
• disponuje určitými znaky nebo vlastnostmi (barva kůže,
pohlaví, náboženské a politické přesvědčení, věk) nebo že
• přináší určité výkony nebo že má určité zásluhy či se mu
dostává vážnosti kvůli jeho postavení – proto tzv. nezadatelná
(nezcizitelná) a tzv. antidiskriminační jádro či zákaz
diskriminace (výčet znaků pro nerovného zacházení: barva
pleti, původ, pohlaví, sexuální orientace, vyznání, sociální
původ, věk, postižení) (podstatné znaky)
Co znamenají LPr? Kde mají svůj základ a cíl?
• stejná lidská důstojnost (dále jen LD) každého – zásadní
rovnost všech – nárok na rovnoprávnost-LD jako základ a cíl
LPr
• LD jako princip etiky a práva
• LPr jako nejsilnější eticko-právně-politická ochrana
oprávněných fundamentálních dimenzí a minimálních
existenčních podmínek lidského bytí každého člověka a
soužití všech lidí (bez nichž by se neuskutečňovalo lidsky
důstojné bytí a soužití)
• realistické pojetí člověka jako orientační bod: každý jedinečnývzájemně
odkázaný na druhé (sociální bytost)-základní životní
potřeby-zranitelný i zraňující-zasažený utrpením-působící
utrpení-mající a působící strach-konečný-smrtelný
Dva centrální cíle LPr
Základ svobody, spravedlnosti
a míru
• Uznání vrozené důstojnosti
a rovných a nezcizitelných
(nezadatelných) práv všech
členů lidského společenství
představují základ svobody,
spravedlnosti a míru ve
světě (srov. Všeobecné
deklarace LPr/dále jen
VDLPr, 1948, preambule –
tzv. „mateřský dokument“
LPr)
Globální, minimální konsens
různých morálních přesvědčeních
• Speciální oprávněné
univerzálně platné morální
nároky a závazky, které
představují globální,
minimální a přesahující shodu
různých přesvědčení, názorů a
koncepcí v oblasti toho, co je
etické a morální. Naplňují
významnou morální, právní
i politickou funkci v pluralitní
společnosti, právním státě a
multikulturním světě.
Speciální univerzálně závazné morální nároky
a závazky
• „Conscious of its spiritual and moral heritage, the Union is
founded on the indivisible, universal values of human
dignity, freedom, equality and solidarity; it is based on the
principles of democracy and the rule of law“ (=Unie, vědoma
si svého duchovního a mravního dědictví, se opírá o nedílné,
všeobecné hodnoty lidské důstojnosti, svobody, rovnosti a
solidarity; spočívá na zásadách demokracie a vlády práva) (…)
• „Enjoyment of these rights entails responsibilities and duties
with regard to other persons, to the human community and
to future generations„ (=Uplatňování těchto práv vyžaduje
odpovědnost a povinnosti k druhým, k lidskému společenství
a k příštím generacím) (Charta základních práv EU, 2000)
LPr jako součást morálních práv
• „…therefore recognises the rights, freedoms and
principles set out hereafter:“ (EU proto uznává tato
práva, svobody aprincipy:)
• lidská důstojnost, svoboda, rovnost, solidarita,
občanská práva, spravedlnost---
• zásadní etická měřítka se stávají lidskými právy
• LPr jako globální, transkulturní, nadnárodní etickoprávní
měřítka
• LPr jako součást morálních práv a zodpovědností
LPr jako výsledek neuzavřeného procesu učení
• Jako morální požadavky odpovídají na různé dějinné
zkušenosti zneužití moci, útlaku, nechráněnosti, strachu,
nouze, bolesti, vykořisťování, ponižování, zranitelných dimenzí
a základních existenčních potřeb člověka…
• formulace podléhá dějinné změně – učit se dávat odpověď na
zkušenosti bezpráví
• věcný původ: zkušenost strukturálního bezpráví, které se má
překonat prosazováním LPr
• proto otevřena interkulturalitě (dialog kultur, mezináboženský
dialog)
• citlivost pro diskriminace a jiná porušování stejné důstojnosti
a svobody se může dále rozvíjet (př. práva dítěte, práva žen,
práva lidí s postižením)
LPr jako morální předstátní, předpositivní práva
• Morální práva jsou morálně odůvodněné nároky
a závazky nositelů práv vůči adresátům práv (morální
aspekt LPr – přesahující konsens má morální obsah,
právní důvod je etický) (další podstatný znak)
• morální práva s univerzální platností (závazné pro
všechny lidi) nezávisle na faktickém uznání a dodržování –
tzv. předstátní, předpozitivní práva (tzn. před
implementací do zákonodárství dané země) (další
podstatný znak)
• zakládají se na sebezávazku každého člověka: respektovat
je vůči každému druhému na celém světě
LPr jako práva na svobodu
• jako práva rozumu uplatňují etický požadavek, který má důvod
v respektování důstojnosti člověka jako subjektu, jenž je
způsobilý k vlastní zodpovědnosti
a spoluzodpovědnosti (včetně těch, kdo ještě ne, dočasně či
trvale ne, už nejsou toho způsobilí)
• respekt k LD se projevuje v tom, že každý člověk se ctí jako
subjekt svobodného sebeurčení a svobodného
spolurozhodování - toto je zajištěno i politicko-právně
• proto jsou tyto morálně-právní nároky jako práva na
sebeurčení právy na svobodu a současně právy rovnosti
(náleží každému) – v tomto vnitřním spojení spočívá
zrovnoprávňující obsah LPr (najít a uskutečňovat koncepty
vlastního života)
• „Všichni lidé se rodí svobodní a rovní v důstojnosti a právech.
Jsou obdařeni rozumem a mají se sebou vzájemně zacházet
v duchu solidarity“ (VDLPr, čl. 1)
LPr jako obsahová konkretizace LD: univerzální,
nedílná a ve vzájemném vztahu
• LPr jsou univerzální, nedílná a vzájemně se podmiňují (podstatné
znaky)
• specifičnost jednotlivých práv i vzájemné doplňování v cíli: utvářet
svobodný sociální řád, který odpovídá lidské důstojnosti
• „All human rights are universal, indivisible, interdependent and
interrelated“/všechna LPr jsou univerzální, nedílná, vzájemně
závislá a vzájemně podmíněná (Světová konference o LPr, Vídeň
1993= Vienna Declaration and Programme of Action, čl. 5) – srov. a viz dále
dělení a kategorizace LPr
• „All peoples have the right of self-determination. By virtue of that
right they freely determine their political status, and freely pursue
their economic, social and cultural development“ /všichni lidé mají
právo na sebeurčení. Na základě tohoto práva rozhodují o svém
politickém statusu, svobodně uskutečňují svůj ekonomický, sociální
a kulturní rozvoj (tamtéž, čl. 2)
Pozitivně-právní aspekt: základní právnická
práva
• Legální nebo-li pozitivní práva: platí uvnitř určitého právního
celku (státu) jako propůjčené, právně žalovatelné nároky ,
jejichž porušení se trestá státními donucovacími prostředky---
• lokálně omezená platnost a právní mechanismy
• jako morální práva potřebují kodifikovat: implementovat do
zákonodárství dané země---
• stávají se tzv. základními ústavními právy (př. Listina
základních práv a svobod ČR jako součást ústavního pořádku)--
•
legální nárok jedince a skupiny na respektování, ochranu
a zajištění
• LPr jako morální práva - měřítko i pro spravedlnost pozitivního
práva a politickou legitimitu, nástroj kritiky a změny
LPr jako součást mezinárodního práva
• Zkušenosti bezpráví ze strany státu – nadnárodní rovina
• globální a regionální rovina:
• globální: OSN (př. Charta Spojených národů, 1945; VDLPr, 1948;
Úmluva o právech dítěte, 1989; Úmluva o právech lidí s
postižením, 2006)
• regionální: konvence v Evropě, Americe, Africe (př. Rada EvropyEvropská
Úmluva o ochraně lidských práv a základních svobod,
1950; Americká konvence o LPr, 1978; LPr v Africe- Banjul Charta
LPr a práv národů, 1981; Arabská charta LPr, 2004; EU-Charta
základních práv EU, 2000)
• Soudy pro lidská práva:
• OSN-Mezinárodní trestní tribunál v Haagu
• Rada Evropy-Štrasburg
• EU-Luxemburg
Triáda mezinárodní ochrany LPr
• „Obligations to respect – protect – fulfill“, tj.
respektovat, chránit, zajistit
• tři roviny povinností – lidskoprávní triáda povinností:
• stát jako garant práva, které ho zavazuje:
1. to respect - respektovat
• Stát je povinen respektovat LPr jako zadanou
veličinu (a případně jako hranice) vlastního jednání
(funkce LPr jako práv ochrany, obrany)
2. Obligation to protect-chránit
• Musí aktivně chránit lidi před hrozícím porušováním
jejich práv jinými osobami
3. Obligation to fulfil – splňovat, zajišťovat
• Učinit opatření v rámci infrastruktury, aby lidé mohli
skutečně svá práva využívat
• př. Úmluva o právech lidí s postižením – mnohé
překážky participace lidí s postižením souvisejí
s fyzickými a mentálními bariérami, jejichž
překonávání vyžaduje velké státní a společenské úsilí
i ochotu převzít náklady:
• např. vytváření veřejného mínění, programy pro
odborný personál, integrační politika vzhledem ke
školám, pracovnímu trhu a kulturnímu životu,
nabídky zdravotní rehabilitace…; bezplatné základní
vzdělání, funkční právní systém, zdravotní péče…
Koncepce tří hlavních dimenzí LPr
• V souvislosti s kategorizací a diferenciací
jednotlivých LPr
• návaznost na sdělení o univerzálnosti, nedílnosti,
vzájemné odkázanosti LPr a jeho rozvinutí (srov. např.
Mezinárodní pakt o občanských a politických
právech, 1966; Mezinárodní pakt o hospodářských,
sociálních a kulturních právech, 1966; Revidovaná
Evropská sociální charta, 1996; Úmluva o právech
dítěte; Charta základních práv EU)
• rozvrstvení LPr - koncepce více podle charakteru
a obsahu, ne tolik historický přístup:
I. dimenze (generace)
• práva směřující
k ochraně lidského
života a důstojnosti
(např. právo na život,
zákaz mučení a
nelidského zacházení,
zákaz otroctví
a nucených prací, právo
na svobodný rozvoj
osobnosti)
• procesní záruky
ochrany lidských práv
(např. právo na
spravedlivý proces,
presumpce neviny)
II. dimenze (generace)
• politická práva a svobody: např.:
• aktivní a pasivní volební právo,
• svoboda projevu,
• svoboda myšlení, svědomí a náboženského vyznání,
• svoboda shromažďování a sdružování
• svoboda tisku
III. dimenze (generace)
• hospodářská (ekonomická), sociální a kulturní práva:
• např. právo na práci: na zdravé, bezpečné a důstojné
pracovní podmínky
• právo na kolektivní vyjednávání,
• právo na ochranu zdraví,
• právo na sociální a lékařskou pomoc, na sociální
zabezpečení
• na vodu, výživu, oblečení
• na přiměřený životní standard
• na vzdělání…
Nejrozšířenější dělení
Občanská
a politická
Hospodářská,
sociální a kulturní
Solidární
I. Občanská a politická práva-brání státu, aby něco
konal, a opravňuje občany, aby něco konali
• občanská práva především
liberální
práva na ochranu
(osobní svoboda,
integrita a
nedotknutelnost,
svoboda svědomí,
soukromí, náboženská
a názorová svoboda)
• politická práva (volební
a hlasovací právo,
petiční právo, stejná
přístupnost k úřadům,
svoboda shromažďování
a slučování)
• obrážejí myšlenku
demokratické participace
II. sociální, hospodářská a kulturní práva
• zavazují stát, aby něco
podnikl , aby zajistil
všem občanům lidsky
důstojné životní
podmínky, které by
nebylo možno
dosáhnout bez státních
aktivit
• patří sem právo na
přiměřený životní
standard, na výživu,
bydlení a zdraví, právo
na sociální jistotu, právo
na práci
• příkladem klasických
kulturních práv je právo
na vzdělání
III. solidární práva
• právo na rozvoj, na životní
prostředí a na mír, jejichž
uskutečňování vyžaduje
spolupráci společenství
národů
• Srov. např. Prohlášení
z Ria o životním prostředí a
rozvoji (1992):
• „mír, rozvoj a ochrana
životního prostředí jsou na
sobě závislé a
neoddělitelné“ (Zásada 25);
ve středu zájmu o trvale
udržitelný rozvoj jsou lidéprávo
na zdravý a
produktivní život v souladu
s přírodou (Zásada 1); téma
odstraňování chudoby (Z 5)
Příklady-výběr dokumentů
• Všeobecná deklarace lidských práv (OSN, 1948)
• Evropská Úmluva o ochraně lidských práv a základních svobod
(Rada Evropy, 1950)
• Mezinárodní pakt o občanských a politických právech (OSN, 1966)
• Mezinárodní pakt o hospodářských, sociálních a kulturních
právech (OSN, 1966)
• Úmluva o odstranění všech forem diskriminace žen (OSN, 1979)
• Úmluva proti mučení a jinému krutému, nelidskému či
ponižujícímu zacházení nebo trestání (OSN, 1984)
• Úmluva o právech dítěte (OSN, 1989)
• Listina základních práv a svobod (ČR, 1993)
• Charta základních práv Evropské unie (EU, 2000)
• Úmluva o právech lidí s postižením (OSN, 2006)
Odkazy
• http://www.un.org/en/rights/index.shtml
• http://www.helcom.cz/
• www.llp.cz
• http://www2.ohchr.org/english/issues/education/training/pr
ogramme/secondphase/news.htm
• http://www.un.org/cyberschoolbus/humanrights/index.asp
• http://www.voicesofyouth.org/en
• http://www.unesco.org/new/en/unesco/
• http://www.ochrance.cz
• Další viz soubor Links: mezinárodní i české organizace
a programy v oblasti vzdělávání LPr
Shrnující otázky A
• Co znamenají LPr?
• Jaký je vztah
a rozdíl morálních
a legálních práv?
Co tvoří základ a cíl
LPr?
• Co představují
základní LPr?
• Co obsahuje triáda
LPr-povinností?
Jak vznikají a rozvíjejí
se LPr? • Jaké je nejčastější
dělení LPr?
• Jaké hlavní dimenze
LPr známe?
Jednotlivá LPr
a jejich kategorizace?
Shrnující otázky B
Uveďte a
vysvětlete
podstatné
znaky LPr?
Jaké jsou hlavní
cíle LPr?
Co znamená:
LPr jako práva
na svobodu?
Shrnující otázky III.
Vyjmenujte hlavní dokumenty
a přiřaďte je k rovinám vydání.
Uveďte příklady porušování
LPr v minulosti i současnosti.
Jaké pojetí (antropologický
obraz) člověka je v pozadí LPr?
Shrnující otázky IV.
Organizace
a orgány
• Vyhledejte a uveďte hlavní mezinárodní organizace a orgány v
oblasti podpory, ochrany a vzdělávání LPr.
• Vyhledejte a uveďte LPr-organizace a orgány, které působí v ČR.
LPr a jednotlivá
morální
přesvědčení
• Jak souvisí Prohlášení k Světovému étosu s lidskými právy?
• Jak souvisí Prohlášení lidských povinností s lidskými právy?
LPr v médiích
• Vyhledejte některé mediální případy v oblasti porušování LPr
a posuďte je z hlediska LPr-dokumentů a závazků.
• Který den se slaví Mezinárodní den LPr?