1 ETIKA PRO SOCIÁLNÍ PRÁCI Vybraná eticky citlivá slova – fundamentální etika 2 3 DOBRO Ontologické dobro • (1) Dobro je to, co si všichni žádají. • (2) Dobro je bytostně věc (jsoucno), nakolik zdokonaluje žádajícího (nakolik je dokonalostí žádajícího). • Dokonalé je to, čemu nechybí nic, co náleží k jeho přirozenosti. • Zdokonalující je to, co má dokonalost vhodnou pro žádajícího. • (3) Každé jsoucno je dobro. • (4) Jsoucno a dobro jsou zaměnitelné. 4 Mravní dobro • Každé jsoucno je ontologicky dobré, ale každé jsoucno není mravně dobré. V čem je rozdíl? • Pojem mravního dobra má dva aspekty či implikace: • aspekt hodnoty - sleduje se hodnota skutku sama • aspekt cíle (účelu) – hodnota vzhledem k projevu 5 Mravní hodnota • Je to, co dělá nějaké dobro mravním dobrem na rozdíl od ontologického čí přirozeného dobra (dobro je v souhlasu se svobodu, s požadavkem člověka pro naplnění lidské přirozenosti). • Tentýž úkon pojatý ontologicky může mít v různých případech zcela odlišnou, dokonce opačnou mravní specifikaci. • Morální specifikace je něco zcela jiného než ontologická specifikace.(příklad: dobrý nůž jako nástroj nebo jako vražedná zbraň) 6 Druhy a hierarchie dobra Platón, Aristoteles • dobro ušlechtilé (bonum honestum) …. Jako mravní dobro • dobro užitečné (bonum utile) …. Jako zprostředkující dobro • dobro příjemné či těšící (bonum delectabile). …. Jako slastné smyslové dobro 7 Svědomí • Thompson : je schopnost vnitřního poznání správného a nesprávného • Mnohdy je svědomí chápáno jako zdroj autority. • Rousseau – jedna ze dvou základních emocí (odpor vůči utrpení druhých) • T.Moore – dobro je nedefinovatelné, ale lidem intuicí dané • Kant - jako oblast vědomí předcházející činnost, tzv. praktický rozum 8 Svědomí - T.Akvinský • Synderesis – mravní vědomí • Sapientia – světonázorová orientace, získané světonázrové přesvědčení • Scientia - vědění empirické poznané 9 Norma – Pravidlo • Zpravidla se zaměňují. • Norma je legitimizovaný předpis, pravidlo, konstanta. Jsou ve větší či menší míře sdíleny. • Může existovat společná norma jednání? • Musí být nějak ukotveny ve smyslu lidství • Odlišné způsoby stanovení norem. 10 Ctnosti - charakter • Je zdatnost, schopnost, dobrá vlastnost či trvalá dispozice konat dobro navzdory překážkám. • Zpravidla je ctnost považována za vlastnost získaná cvičením a lze ji opět ztratit. • Platón: mohutnosti duše, zajišťující ctnostné jednání – Rozum .... vede k moudrosti teoreticky, dozráním – Vznětlivost ... vede k vztahu k pravému dobru – Dychtivost .... vede ke statečnosti a k uměřenosti. • Aristotelés: Etika Nikomachova, důraz na vzdělání v ctnostech 11 Štěstí a smysl Co je štěstí? Jak souvisí se smyslem? • přírodní animalita – ve smyslu přírodní žádosti, závislosti (hédonismu) • humanita – ve smyslu svobody, vztahu k mravnímu dobru : podle kvality morality se soudí i kvalita lidství. Dále ve smyslu • ohledu na druhé ... • ohledu na sebe ve smyslu kultivace vlastních schopností • Aristotelés, Kant, Akvinský dávají jako podmínku štěstí a smyslu nutnost dosáhnout je v rovině humanity, a to v míře odpovídající ohledu člověk na dobro druhých - za pomoci rozumu a svědomí 12 Pojem povinnost • Kant: Povinnost je absolutní morální nutnost zachovávat mravní řád. („Morální“ nutnost je zde opakem nutnosti fyzické.) • Základ povinnosti: mravní skutky jsou povinné? Povinné svou vlastní povahou! 13 Mravní chyba • Zohlednit předmět skutku a okolnosti skutku • Předmětem skutku rozumíme to, co jednající dělá, např. podvod, krádež, pomoc v nouzi, péče o rodiče apod. • Okolnosti se týkají místa, času, osob, způsobu jednání, úmyslu, užitých prostředků. V mravně dobrém skutku je předmět v souladu s normou mravnosti, v mravně špatném skutku je s ní v rozporu. • Některý předmět skutku je špatný sám o sobě, např. vražda, pomluva, podvod. Jak to? Vždy? 14 Sankce- trest • Přirozená sankce záleží v odměnách a trestech, které vyplývají ze samotné povahy skutku shodného nebo neshodného se zákonem. • Pozitivní sankce záleží v odměnách a trestech, které nevyplývají ze samotné povahy skutku, ale jsou stanoveny svobodným rozhodnutím zákonodárce. • Trest jako naplnění spravedlnosti. • Trest jako prevence 15 Kontrolní otázky • Příklady, kdy rozhoduje zda se jedná o etické nebo ontologické dobro? • Stačí říci, „to je vražda“? • Nebo „to je vražda, to se nedělá“?