ETIKA PRO SOCIÁLNÍ PRÁCI NORMATIVNÍ ETIKA PŘEHLED ETICKÝCH TEORIÍ 2 3 Rozdělení etických teorií Etické teorie založené na bezprostřední hodnotě HÉDONISMUS - EUDAIMONISMUS Eetické teorie založené na následku a účelu činu (Konsekvenční – Teleologické) EGOISMUS – UTILITARIANISMUS - PŘIROZENÝ ZÁKON Nnekonsekvenční – deontologické etické teorie KANTOVA ETIKA - TEORIE POVINNOSTI Společensky nebo charakterově založené etické teorie ETIKA SPRAVEDLNOSTI - SPOLEČENSKÉ SMLOUVY DISKURZU - CTNOSTÍ - PÉČE 4 Etický problém: zavřít středisko?  Ambulantní týdenní zdravotní středisko ve škole v Zapadákově je provozované týmem pro péči o dítě a rodinu. Tato spíše "ambulance-poradna", která slouží i jako „sociální stanice“, zajišťuje sociálním pracovníkům mimo jiné i dobrý kontakt s rodinami a dalšími lidmi ve městečku, a je v městečku populární… JENŽE:  Je třeba se věnovat důsledné prevenci proti násilí na dětech v dané oblasti – a nejsou peníze na obě činnosti. CO DĚLAT? 5 PŘÍKLAD – „Zapadákov“ Ambulantní týdenní zdravotní středisko pří místní základní škole v “Zapadákově“ je provozované týmem pracovníků péče o rodinu a dítě. Tato spíše "ambulance-poradna", která slouží i jako „sociální stanice“, zajišťuje sociální poradenství, umožňuje sociálním pracovníkům mimo jiné i dobrý kontakt s rodinami a dalšími lidmi ve městečku, a je v městečku populární… JENŽE: 6 „lidé povinnosti“  RICHARD: zavřít ambulanci - uvolnit kapacity pro práci týmu pro prevenci proti zneužívání a týrání dětí (spíše policejního charakteru). Neodpustil by si, kdyby zjistil, že nějakému dítěti na jeho seznamu se ublížilo. Prevence má prioritu. - argumentace na základě povinnosti  JANICE: nezvařít - ambulance je pro komunitu dobrá, a nejsme „sociální policií“ - argumentace na základě povinnosti (ale rozdíl je v tom, o jakou povinnost se jedná) 7 „lidé maximalizace“  DAVID: více dětí ochráníme skrze ambulanci než skrze „policejní“ řešení - argumentace maximalizací výhod pro děti  LUCY: nesouhlasí s Davidem: ambulance na prevenci násilí a zneužití dětí má malý vliv.Je třeba se soustředit na prevenci zcela přímo. Souhlasí s Richardem. - argumentace maximalizací výhod pro děti (ale jinak než David) 8 „lidé ctností“  KIM: nelze se soustředit pouze na ochranu dětí a ignorovat další role, které sebou sociální práce nese tím bychom zkreslili lidem dojem o sociální práci.Nelze být puntičkáři, kteří se úzce zaměří na jedno řešení. Máme-li být dobří a čestní a dobře se starající sociální pracovníci, pak musíme postupovat vyrovnaně a nabídnout i jiné služby, které jsou v ruku v ruce s otevřeností, pokorou a citlivostí k druhým..  DANNY : Tvrdit, že jsem dobří sociální pracovníci a neřešit otázku prevence a hlídání zneužívaní dětí je pokrytectví… Jsme li zde především pro děti,pak ať to také děláme naplno…a neulevujeme si dalšími snazšími činnostmi. To není upřímné. 9 „lidé sociálně-politického zájmu“  BETTY: Neřešíme problém správně. Neměli bychom být v situaci, kdy musíme volit. Je třeba věc řešit zásadně - tj. třeba i na politické úrovni … 10 Stanoviska a jejich zdůvodnění ZAVŘÍT - NEZAVŘÍT Richard (povinnost) - Janice (povinnost) Lucy (větší užitek) - David (větší užitek) Danny (ctnost) - Kim (ctnost) Betty (spol.-polit.) - zásadní řešení