Filosofická antropologie Rozsah: 1/1 3 kredity Ukončení: zkouška Metody hodnocení: 1. Písemně připravit dvě témata: A) téma z oblasti filosofického učení vybraných filosofů zkoumaných s ohledem na význam pro sociální práci. B) téma z oblasti sociální/pastorační práce, které bude obohacené o filosofickou dimenzi přístupu k člověku. 2. A) Jedno z témat prezentovat na semináři. B) Druhé z témat bude zpracováno formou stručné, ale doslovně vypsané osnovy argumentace, kterou chcete u zkoušky obhajovat. Cíle předmětu: Posílit schopnost využít základní problémy filozofické antropologie a pohledy vybraných filozofů na člověka k hlubšímu proniknutí do teorie a praxe sociální a pastorační práce ve vztahu ke konkrétnímu pojetí člověka. Hlavním cílem je účastníky kurzu seznámil s důležitostí abstraktního uvažování nad vybranými tématy z filosofie člověka. Osnova: Úvod do předmětu. (Současná relevance filozofické antropologie - vzhledem k historii: situace a užití). Metoda. Tázání po člověku. Člověk jako druh. (Předvědění a hermeneutický kruh. Metoda FA, role speciálních věd. Reflexe jako východisko pro FA.. Vztah FA k teologické antropologii a jiným disciplínám. Problém rozdílu mezi člověkem a živočichem. Privilegovaný fenomén. Antropologický kruh - fenomén a jeho reflexe. Např. sociální šetření, klasifikace postižení, zbavení způsobilosti k právním úkonům, odebrání dítěte z rodiny. Příklady různých pojetí člověka. Antropologický obrat v dosavadní Spekulativní filozofii (materialismus, evolucionismus - existencialismus a personalismus - fenomenologie a ontologie člověka). Člověk ve vztahu ke světu. Zkušenost člověka se světem. Pojem světa. Základní struktury světa v očích člověka. Prostředí člověka. Chování (oproti jednání) člověka: Význam výroku „svět jaký se člověku stává fenoménem, má základ ve Specifickém charakteru samotného člověka“. Člověk jako živočich a jeho základní svoboda. Např. Globalizace, současný svět, životní prostředí, životní svět člověk, svět očima bezdomovce, inkluze, diverzita, osvobození, chudoba, zrakově postižený, problém poznání, struktura světa a člověka. Člověk v "možnosti" a člověk v "naplnění". Cesta k sebe-uskutečnění člověka. Způsoby lidského poznávání, chtění a jednání. Vědomí sebe a lidská subjektivita, jak si uvědomuje sebe sama? Je člověk středem? Jak se má k celku? Poznání smyslové a duchovní: pojmy, soudy, úsudky. Jazyk a jeho role. Svoboda: Problematika lidské vůle a možnost svobodného chtění. Jednání a svoboda a zvyk. Mravnost jako lidské Specifikum, jako důsledek svobody. Hodnota a její zdůvodnění, mravní hodnota. Celostní přístup k člověku. Spojitost vědění a jednání, teorie a praxe. Např.. vzdělání, pedagogika, speciální pedagogika, člověk s postižením, sexualita, rodin. Co je v základu člověka? Podstata člověka jako jednota těla a ducha. Pojem osoby. Je pojem "podstata" člověka důležitý? Osoba jako pojem. Pojem duše, pojem těla: výrazy pro vyjádření duchovní, psychické a živoucí stránky člověka. Role lidského ducha a role lidského těla v celostním pohledu na člověka. Pojem osoby, osobního vztahu, osoby jako celku. Osoba jako role. Důvody pro úvahy o nesmrtelnosti. Např .lidská práva, dítě, dimenze člověka, poruchy osobnosti, rodina, pojetí osobnosti, manželství, poruchy komunikace, závislosti, sociální vyloučení. Lidský potenciál a možnost sebe-rozvinutí člověka - Specificky lidská dimenze. Mezilidský vztah. Hodnota člověka a možnost transcedence. Společnost a Společenství. Principy solidarity a subsidiarity. Člověk jako Společenský živočich. (Sok. 48, 196). Dějinný rozměr člověka. Stárnutí. Smrt. Hledání smyslu. Cesta k transcendenci. Role náboženství. Smysl lidské existence. Např. zranitelné skupiny lidí, legislativní rámec pomoci, povaha sociální práce, charakteristika, sociální stát, zabezpečení, sociální práce a konec života, stárnutí, dějinnost, pomáhání, hodnoty, uschopňování, zmocňování klienta, interkulturní přístup, právo na svobodu vyznání, humanitární pomoc, psychosociální pomoc, moc a bezmoc, trest, kriminalita, mentální postižení, mediační služba, mediace, práce a nezaměstnanost, prostituce. Literatura: 1. Coreth, E. Co je člověk? Praha: Zvon, 1996. 2. Špirk J. Antropologický slovník Plzeň: Západočeská univerzita, Právnická FIL.kulta, 1996 3. Sokol, J. Filozofická antropologie. Praha: Portál, 2002. Malá filosofie člověka. Praha: Vyšehrad, 1998. 4. Sokol, J. Pinc, Z Antropologie a etika. Praha: Triton, 2003 5. Kyprý Vladimír, Antropologická filosofie XX.stol typu existenciálního. 1998, VŠE, Praha 6. Pelcová, N. Filozofická a pedagogická antropologie. Karolinum, Praha 2000. ISBN 80- 246-0076-5 7. Anzenbacher, A. Úvod do studia filosofie. Praha: S.P.N, 1991. 8. *Petříček, M. Úvod do současné filozofie. Praha : Hermann a synové, 1997. 9. Buber, M. Problém člověka. Praha: Kalich, 1997. 10. Pecka, D. Člověk: Filosofická antropologie. Řím: Křesťanská akademie, 1970. 11. Levy, J.D. Politický řád. Filosofická antropologie, modernita a ideologická výzva. Sociologické nakl. Praha 1993. dosl. 12. Umlauf V. Evropské cesty k vlastnímu já. Brno: CDK, 2002 13. Stark S. Filozofická antropologie. Západočeská Univerzita. Plzeň. 1995 14. Loewenstein B. My a ti druzí. Brno: Doplněk. 1997 15. Milfait R Komerční sexualizované násilí na dětech Portál 2008 16. Fischer, Milfait Etika pro sociální práci. JABOK, Praha, 2008 17. Patočka Úvod do fenomenologické filosofie, Praha: OIKOYMENH, 1993. 18. Člověk v moderních vědách. FU ČSAV, Praha:1992. Tento materiál vznikl v rámci projektu Inovace studijního programu Pastorační a sociální práce ETF UK (CZ.2.17/3.1.00/33279) spolufinancovaného z prostředků Evropského sociálního fondu, státního rozpočtu České republiky a rozpočtu hlavního města Prahy. Evropský sociální fond – Operační program Praha Adaptabilita Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti