Filosofie člověka
v sociálně-politickém prostředí
Filosofie člověka
a. Ilustrativní sondy do významných pojetí
člověka
b. Privilegovaný fenomén, jinakost a respekt
c. Sociální rozměr člověka, svoboda a
aktuální politická realita
d. Příklady využití zajímavých pojetí člověka v
přístupu k druhému
e. Aplikace na přístup k mladému člověku
Ilustrativní sondy do
významných pojetí člověka
Úvod
•Kierkegaard
•Nietzsche
Soren Kierkegaard
•(1813-1855)
•čtenář se stává spoluautorem
•důraz na roli subjektivity
•tři nezávislé stavy myšlení
•„Volím to absolutní, které pak soudí mne“
•„teleologické suspendování etického“
•„etický paradox“
•enormní důraz na "subjektivitu"
Friedrich Nietzsche
• (1844-1900)
• esencí světa je vůle
• negativní vztah ke křesťanství
• ambice moderny najít jednoduchá řešení
• života bez Boha
• stádní pud
• nový pohled na pravdu
• důvěra v hodnotu lidství
… společné rysy
Nietzsche i Kierkegaard:
• nedostatečné založení existence člověka
• opora o společnost nebo mimo ni?
• základ v sobě nebo ve vztahu?
• kdo je člověk?
Privilegovaný fenomén,
jinakost a respekt
• předporozumění
• Max Scheler (1874-1928)
• Ernst Cassirer (1874-1945)
• srovnávání člověka a se zvířetem
Privilegovaný fenomén,
jinakost a respekt
Michel Foucault (1926-1984)
• analýza "myšlenkových systémů"
• strukturální nátlak
• diskurs
• privilegovaný fenomén
• antropologický kruh
• člověk jako celek
Sociální rozměr člověka
• Jean-Paul Sartre (1905-1980)
• Karl Jaspers (1883-1969)
• prožitek svobody
• role svobody v pojetí člověka
Využití zajímavých pojetí člověka
• Jaspers – Sartre
• Hannah Arendtová (1906-1975)
• "virtuosita„
• "rozkvět" člověka
Aplikace v přístupu k člověku
• John Locke (1632-1704)
• otec
• Karl Jaspers
• otázka viny
• Charles Taylor (1931)
• autenticita
K zamyšlení
1. Jak by se projevil Sartrův argument pro humanismus,
kdyby po válečném konfliktu měl člověk zůstat na zemi
sám a nemohl by se opřít o existenci druhých? V čem
je tato situace relevantní pro mladého člověka dnes?
2. Je pro Jaspersovo pojetí svobody důležité, jestli se
člověk vztahuje ve svobodě k Bohu nebo k něčemu
jinému?
3. Jaké důsledky může mít snaha posuzovat žáka
podobně, jako se posuzuje věc? Jak se toto
posuzování projeví?
4. V čem spočívá společný rys Nietzschova a
Kierkegaardova přístupu ke člověku? Lze tento rys
najít ve společnosti a politice dnes?
5. Co to je privilegovaný fenomén ve filosofické
antropologii? Kde může mít tento pojem konstruktivní
přínos v profesi?