Politická filosofie POLITICKÁ FILOSOFIE čili o politické svobodě 2 3 Průvodce tématem: o politické svobodě 5.1 PROLOG: V HOSPODĚ ... 5.2 NAŠE VÝCHODISKO: HNUS Z POLITIKY 5.3 ZÁKLADNÍ POJMY 5.4 STÁT JAKO VÝKON MOCI 5.5 SVOBODA OD STÁTU? 5.6 ZPĚT K ZÁKLADŮM POLITICKÉ FILOSOFIE: obec jako východisko pro funkci politiky 5.7 ZPĚT K ZÁKLADŮM POLITICKÉ FILOSOFIE: blaženost jako určující cíl politiky 4 PROLOG: V HOSPODĚ NA KRÁLÍKU  Teze, antiteze, synteze (vyšší stupeň vědění Hegel )  „Atom“ dějin  Veřejný prostor  K úvaze:  Jak se k sobě má hospoda a politika?  Jaké další podoby může mít veřejný prostor (např. jako Agora v Athénách...)? 5 NAŠE VÝCHODISKO: HNUS Z POLITIKY  Souvislost zhnusení politikou a odstupu od politiky  nedůvěra, bezmoc, bezpráví  klam o ideálním stavu z hlediska vlády  Filosof potřebuje především odstup od věci  Termíny:  politik  politolog  politický filosof ... v čem se asi odlišují?  K úvaze:  jak souvisí poslání filosofa s odstupem od politiky?  v čem se odlišují politik, politolog a politický filosof? 6 ZÁKLADNÍ POJMY  Polis: souvislost  s monarchií  s diktaturou  Politika představuje  veřejnou rozpravu  výkon moci (stát)  Jaké jsou „zbytky“ veřejné rozpravy?  volby  parlament  média  Základem politické svobody je svoboda od politiky  dává možnost „nadávat“ na politiku  dává tedy i možnost svobodně mluvit a přemýšlet o politice 7 STÁT JAKO VÝKON MOCI  ukázka textu Thomas Hobbes (1588-1679) Leviathan  hlavní myšlenky Hobbesova pojetí státu  přirozený stav společnosti je válka  základem státu je společenská smlouva  stát je popsán jako biblický netvor Leviathan  interpretace textu T.Hobbes 8 SVOBODA OD STÁTU?  Ukázka textu Hannah Arendt (1906-1975) Co je svoboda.  Hlavní myšlenky pohledu na svobodu a politiku Arendtové  dvojí pojetí svobody  svoboda jako (z)vůle × svoboda v polis  rozprava svobodných × vláda v domácnosti (ženám a otrokům)  politika × ekonomika 9 K ZÁKLADŮM POLITICKÉ FILOSOFIE: obec jako východisko pro funkci politiky  ukázka textu Aristotelés Politika  interpretace a výtěžek textu  1. Obec, polis, a politika je pro člověka cosi přirozeného.  Srovnej s představou přirozeného stavu u Hobbese! 10 K ZÁKLADŮM POLITICKÉ FILOSOFIE: obec jako východisko pro funkci politiky  2. Obec nemá jen pomáhat „přežít“, ale má život činit dobrým.  Tzn. Že to není jen materiální blahobyt, ale především vedení důstojného a svobodného života.  Rozdíl od rodiny a despocie! 11 K ZÁKLADŮM POLITICKÉ FILOSOFIE: obec jako východisko pro funkci politiky  3. Obec je „dříve“ než domácnost a jednotlivec.  Jinak řečeno: teprve v obci může vzniknout domácnost a povstat jednotlivec.  Srovnej s novověkou představou společenské smlouvy, kdy se jednotlivci teprve společně usnášejí na ustavení obce. 12 5.7 ZPĚT K ZÁKLADŮM POLITICKÉ FILOSOFIE: blaženost jako určující cíl politiky  ukázka textu Aristotelés Politika VII  interpretace a výtěžek textu 1. Aristoteles rozlišuje život blahobytný („dobře se míti“) a blažený. Politika má člověka „oblažovat“, tedy činit jej lepším tím, že sám rozhoduje o věcech obce na společných shromážděních a dobrovolným přijímáním veřejných úřadů. 2. Rozjímavý život (bios theórétikos) byl už v antice připisován filosofům (bios filosofikos), stranícím se veřejného dění. Podle Aristotela je však následováníhodným příkladem blaženého a tedy i filosofického života praktický, politický život v obci! 13 K ZAMYŠLENÍ SE NAD POLITICKOU FILOSOFIÍ  1. Jaký je podle vás rozdíl mezi politickou filosofií a politologií?  2. Politická moc nemusí někdy jednat „legálně“ (tzn. jedná proti platným zákonům)  a přitom může být takové jednání „legitimní“ (tzn. souhlasila by s ním většina občanů, např. v případě nějaké živelní katastrofy). Je to jistě velice ožehavá a nebezpečná situace – napadá vás proč?  Jak může být „legitimizována“ politická moc jinak než volbami? (Zkuste zauvažovat třeba o „legitimní“ monarchii.) 14 K ZAMYŠLENÍ SE NAD POLITICKOU FILOSOFIÍ  3. Ekonomika se nazývá podle řeckého slova „oikos“ – dům, domácnost, hospodářství.  Zkuste domyslet, jaké problémy přináší příliš těsné spojení ekonomiky a politiky.  Problémy může však také přinést politika, která nebere na ekonomiku ohledy. Jaké asi?  4. Jak může souviset požadavek blaženosti s politikou? Lze tuto případnou souvislost zdůvodnit i v dnešní politice.  5. Souvisí zhnusení z politiky s pojetím politiky jako nástroje pro dosažení blaženosti? 15 CO SI K TÉMATU POLITICKÉ FILOSOFIE PŘEČÍST?  HOBBES, Thomas: Leviathan neboli o podstatě, zřízení a moci státu církevního a občanského, přel. Josef Hrůša, Praha: Melantrich, 1941  LOCKE, John: Druhé pojednání o vládě, přel. Josef Král, 2. vyd, Praha: Svoboda, 1992  ROUSSEAU, Jean Jacques: Rozpravy, přel. Eva Blažková, 2. vyd. Praha: Svoboda, 1989, Zvláště rozprava „O společenské smlouvě neboli zásady státního práva“.  SCHMITT, Carl: Pojem politična, přel. Otakar Vochoč, Praha, Brno: OIKOYMENH, CDK, 2007  ARENDTOVÁ, Hannah: Krize kultury: čtyři cvičení v politickém myšlení, přel. Martin Palouš, Praha: Mladá fronta, 1994. Jde o výbor z knihy Mezi minulostí a přítomností (Between Past and Future) z roku 1961.  Aristoteles: Politika, Jan Laichter, Praha 1939, přel. Antonín Kříž 16 SEZNAM POUŽITÝCH TEXTŮ  HOBBES, Thomas: Leviathan neboli o podstatě, zřízení a moci státu církevního a občanského, přeložil Josef Hrůša, Praha: Mellantrich, 1941, s. 201–205.  ARENDTOVÁ,Hannah: Co je svoboda? In: Krize kultury (Čtyři cvičení v politickém myšlení),výbor z knihy Mezi minulostí a přítomností (Between Past and Future, 1961),přel. Martin Palouš, Praha, Mladá fronta, 1994, s. 77–78.  Aristoteles: Politika, přel. Antonín Kříž, Praha: Jan Laichter, 1939, kniha I,1 a VII,2.