CESTA K HRANICÍM A ZA NĚ Filosofie náboženství 2 3 Průvodce: filosofie náboženství - 1.část 7.1 ÚVOD: ČLOVĚK JE KONEČNÁ BYTOST 7.2 ZROD FILOSOFIE NÁBOŽENSTVÍ Z KRIZE VĚROHODNOSTI MÝTICKÉHO VÝKLADU SVĚTA 7.3 HLEDÁNÍ JEDNOTY (JEDNOTNÉHO VÝKLADU SVĚTA) CESTOU FILOSOFICKÉHO LOGU 7.4 SPOLEČNÉ RYSY FILOSOFICKÉ PÉČE O DUŠI A PÉČE O DRUHÉ JAKO ŽIVOTNÍHO POVOLÁNÍ 7.5 MOŽNOST VZTAHU K TOMU, KDO NEBO CO ČLOVĚKA PŘESAHUJE 7.6. PODOBY FILOSOFIE NÁBOŽENSTVÍ V DĚJINÁCH 7.7. ZÁVĚR 4 Touha po zbožštění člověka a realita jeho konečnosti • „Člověk – to zní hrdě“ (Gorkij) versus „hranice“ člověka • člověk je konečná bytost s ubývajícími silami a omezenými schopnostmi • konečnost zasahuje i smysl toho, co člověk ve svém životě koná. • Ukázka z Gorkého hry 7.1 ÚVOD: ČLOVĚK JE KONEČNÁ BYTOST 5 Pomáhající profese a náboženství • Dva obory lidské činnosti, v nichž překonáváme hranice daného • Pomáhající profese: jde o • překračování hranice mezi člověkem a člověkem • překračování hranice dosavadního smyslu • změnu stávající situace • Náboženství: jde o • překračování konečnosti lidského života • překračování konečnosti smyslu lidského konání do prostoru jednoty „nad“ rozdíly a protiklady 7.1 ÚVOD: ČLOVĚK JE KONEČNÁ BYTOST 6 Průvodce: filosofie náboženství - 2.část 7.1 ÚVOD: ČLOVĚK JE KONEČNÁ BYTOST 7.2 ZROD FILOSOFIE NÁBOŽENSTVÍ Z KRIZE VĚROHODNOSTI MÝTICKÉHO VÝKLADU SVĚTA 7.3 HLEDÁNÍ JEDNOTY (JEDNOTNÉHO VÝKLADU SVĚTA) CESTOU FILOSOFICKÉHO LOGU 7.4 SPOLEČNÉ RYSY FILOSOFICKÉ PÉČE O DUŠI A PÉČE O DRUHÉ JAKO ŽIVOTNÍHO POVOLÁNÍ 7.5 MOŽNOST VZTAHU K TOMU, KDO NEBO CO ČLOVĚKA PŘESAHUJE 7.6. PODOBY FILOSOFIE NÁBOŽENSTVÍ V DĚJINÁCH 7.7. ZÁVĚR 7 Cesta světa „z kopce dolů“ • Mravní a kulturní „úpadek“ jako běžný způsob vnímání běhu času • Ukázka: text písně Petra Váši 7.2 ZROD FILOSOFIE NÁBOŽENSTVÍ Z KRIZE VĚROHODNOSTI MÝTICKÉHO VÝKLADU SVĚTA 8 Svět náboženského člověka • Náboženství jako zdroj a garant mravních hodnot • Jak vnímal svět člověk náboženský: jako prolínání přirozeného a „nadpřirozeného“ • Svět vykládaný náboženským mýtem: smysl vší lidské činnosti se odvozuje od božského „počátku“ 7.2 ZROD FILOSOFIE NÁBOŽENSTVÍ Z KRIZE VĚROHODNOSTI MÝTICKÉHO VÝKLADU SVĚTA 9 Osvícenství, sekularizace, věda (jako protiklad náboženského vnímání světa) • Osvícenský pokus o rozumový výklad světa jako filosofický zdroj sekularizace • Novověká věda vytlačuje nábožensko-mýtické vnímání světa • Naproti tomu existuje výkladová hodnota mýtu: „Mýtus popisuje to, co se nikdy nestalo, ale děje se to pořád.“ (Eliade) 7.2 ZROD FILOSOFIE NÁBOŽENSTVÍ Z KRIZE VĚROHODNOSTI MÝTICKÉHO VÝKLADU SVĚTA 10 Zrod filosofie náboženství • Zrod filosofie náboženství (a filosofie vůbec) v antickém Řecku z krize věrohodnosti mýtického výkladu světa • Antické „osvícenství“ (Epikúros, Lucretius) 7.2 ZROD FILOSOFIE NÁBOŽENSTVÍ Z KRIZE VĚROHODNOSTI MÝTICKÉHO VÝKLADU SVĚTA 11 Průvodce: filosofie náboženství - 3.část 7.1 ÚVOD: ČLOVĚK JE KONEČNÁ BYTOST 7.2 ZROD FILOSOFIE NÁBOŽENSTVÍ Z KRIZE VĚROHODNOSTI MÝTICKÉHO VÝKLADU SVĚTA 7.3 HLEDÁNÍ JEDNOTY (JEDNOTNÉHO VÝKLADU SVĚTA) CESTOU FILOSOFICKÉHO LOGU 7.4 SPOLEČNÉ RYSY FILOSOFICKÉ PÉČE O DUŠI A PÉČE O DRUHÉ JAKO ŽIVOTNÍHO POVOLÁNÍ 7.5 MOŽNOST VZTAHU K TOMU, KDO NEBO CO ČLOVĚKA PŘESAHUJE 7.6. PODOBY FILOSOFIE NÁBOŽENSTVÍ V DĚJINÁCH 7.7. ZÁVĚR 12 „Cesta nahoru“: vzdor filosofie proti upadání světa • Filosofický logos jako pokus o racionální výklad světa • logos jako „řeč“ světa, jíž filosof pozorně naslouchá 7.3 HLEDÁNÍ JEDNOTY (JEDNOTNÉHO VÝKLADU SVĚTA) CESTOU FILOSOFICKÉHO LOGU 13 Jednota světa jako zdroj smyslu • Paralela mezi filosofickým logem a náboženským mýtem • postulování jednoty světa, v níž je nalezen zdroj smyslu jednotlivých jevů • nalezený smysl pak slouží jako vodítko pro lidské jednání 7.3 HLEDÁNÍ JEDNOTY (JEDNOTNÉHO VÝKLADU SVĚTA) CESTOU FILOSOFICKÉHO LOGU 14 Hérakleitos a hledání celku („jedna“), interpretace zlomků B 50, B 32, B 67 • Ukázka textu: zlomek B 50, 8. a 9. verš • interpretace: Hérakleitova vize jednoty veškerenstva 7.3 HLEDÁNÍ JEDNOTY (JEDNOTNÉHO VÝKLADU SVĚTA) CESTOU FILOSOFICKÉHO LOGU 15 Hérakleitos a hledání celku („jedna“), interpretace zlomků B 50, B 32, B 67 • Ukázka textu: zlomky B 32 a B 67 • interpretace obou zlomků 32 a 67 se prolíná: • jednota protikladů, filosofická otázka vztahu jednoty a různosti jako jedna z fundujících otázek evropského myšlení • některé další Hérakleitovy zlomky o cestě k jednotě neboli „jednu“: • ukázka textů: zlomky B 10, B 57, B 89, B 114 • možné „zužitkování“ náhledu o jednotě protikladů v pomáhajících profesích: • kombinace zájmu a „odstupu“ od věci jako zmocnění k filosofickému logu či k pomoci druhým • Hérakleitos jako inspirace k zaujmutí jiného pohledu na svět 7.3 HLEDÁNÍ JEDNOTY (JEDNOTNÉHO VÝKLADU SVĚTA) CESTOU FILOSOFICKÉHO LOGU 16 Hérakleitos a hledání celku („jedna“), interpretace zlomků B 50, B 32, B 67 • Náboženská konotace jednoty veškerenstva: • vztah řeckých filosofických škol k tradičnímu náboženství • filosofické přeznačení tradičních představ o bozích • Hérakleitovo „jedno“ jako (nejvyšší) bůh, jako život sám a jako oheň: • ukázka textů: zlomky B 30, B 90, B 76. • interpretace: blízkost „jedna“ a ohně; koloběh živlů v přírodě 7.3 HLEDÁNÍ JEDNOTY (JEDNOTNÉHO VÝKLADU SVĚTA) CESTOU FILOSOFICKÉHO LOGU 17 Hérakleitovo „jedno“ z pohledu filosofie náboženství • Závěr výkladu zlomků: vztah k „jednu“ je u Hérakleita v posledku vztahem náboženským 7.3 HLEDÁNÍ JEDNOTY (JEDNOTNÉHO VÝKLADU SVĚTA) CESTOU FILOSOFICKÉHO LOGU 18 Průvodce: filosofie náboženství - 4.část 7.1 ÚVOD: ČLOVĚK JE KONEČNÁ BYTOST 7.2 ZROD FILOSOFIE NÁBOŽENSTVÍ Z KRIZE VĚROHODNOSTI MÝTICKÉHO VÝKLADU SVĚTA 7.3 HLEDÁNÍ JEDNOTY (JEDNOTNÉHO VÝKLADU SVĚTA) CESTOU FILOSOFICKÉHO LOGU 7.4 SPOLEČNÉ RYSY FILOSOFICKÉ PÉČE O DUŠI A PÉČE O DRUHÉ JAKO ŽIVOTNÍHO POVOLÁNÍ 7.5 MOŽNOST VZTAHU K TOMU, KDO NEBO CO ČLOVĚKA PŘESAHUJE 7.6. PODOBY FILOSOFIE NÁBOŽENSTVÍ V DĚJINÁCH 7.7. ZÁVĚR 19 Lidská duše v platonismu • Duše jako to, co • oživuje tělo a co vyjadřuje identitu člověka • je místem setkávání božského a lidského • Platonismus – výstup duše do inteligibilního světa „idejí“ jako filosofická „cesta nahoru“ • Míšení náboženské a filosofické inspirace v řeckém myšlení • příklady: pythagoreismus, platonismus 7.4 SPOLEČNÉ RYSY FILOSOFICKÉ PÉČE O DUŠI A PÉČE O DRUHÉ JAKO ŽIVOTNÍHO POVOLÁNÍ 20 Náboženská zkušenost • Náboženská zkušenost „sekularizovaně“ • např. přitažlivost dalekého obzoru, který nás zahrnuje do širší jednoty • katarze z uměleckého díla • Náboženská zkušenost „mysticky“ • sjednocení člověka s Bohem • terminologie negativní teologie („Boží mlčení, noc, temnota“) 7.4 SPOLEČNÉ RYSY FILOSOFICKÉ PÉČE O DUŠI A PÉČE O DRUHÉ JAKO ŽIVOTNÍHO POVOLÁNÍ 21 Paralelizace péče o duši a péče o druhé • Idea výstupu duše (péče o duši) a péče o druhé: obojí je • pokusem o nápravu „upadajícího“ světa • vzestupem k jednotě za hranicí rozptýleného, nejasného smyslu a oddělenosti existencí • snahou o dobré-krásné uspořádání duše a světa, mezilidských vztahů i života celé planety 7.4 SPOLEČNÉ RYSY FILOSOFICKÉ PÉČE O DUŠI A PÉČE O DRUHÉ JAKO ŽIVOTNÍHO POVOLÁNÍ 22 Průvodce: filosofie náboženství - 5.část 7.1 ÚVOD: ČLOVĚK JE KONEČNÁ BYTOST 7.2 ZROD FILOSOFIE NÁBOŽENSTVÍ Z KRIZE VĚROHODNOSTI MÝTICKÉHO VÝKLADU SVĚTA 7.3 HLEDÁNÍ JEDNOTY (JEDNOTNÉHO VÝKLADU SVĚTA) CESTOU FILOSOFICKÉHO LOGU 7.4 SPOLEČNÉ RYSY FILOSOFICKÉ PÉČE O DUŠI A PÉČE O DRUHÉ JAKO ŽIVOTNÍHO POVOLÁNÍ 7.5 MOŽNOST VZTAHU K TOMU, KDO NEBO CO ČLOVĚKA PŘESAHUJE 7.6. PODOBY FILOSOFIE NÁBOŽENSTVÍ V DĚJINÁCH 7.7. ZÁVĚR 23 Hranice mezi viditelným a neviditelným • Neviditelné „jedno“ jako zdroj jednoty naší osobnosti 7.5 MOŽNOST VZTAHU K TOMU, KDO NEBO CO ČLOVĚKA PŘESAHUJE 24 Kritika předpokladu jednoty • Jednota a Bůh jako lidské projekce • L. Feuerbach • F. Nietzsche • S. Freud 7.5 MOŽNOST VZTAHU K TOMU, KDO NEBO CO ČLOVĚKA PŘESAHUJE 25 Přijetí předpokladu jednoty • Osobní zkušenost vztahu s živou jednotou veškerenstva 7.5 MOŽNOST VZTAHU K TOMU, KDO NEBO CO ČLOVĚKA PŘESAHUJE 26 Důležitost vztahu pro konstituci člověka (H. Cohen, M. Buber) • Vztah k druhým lidem • Vztah k Bohu 7.5 MOŽNOST VZTAHU K TOMU, KDO NEBO CO ČLOVĚKA PŘESAHUJE 27 Průvodce: filosofie náboženství - 6.část 7.1 ÚVOD: ČLOVĚK JE KONEČNÁ BYTOST 7.2 ZROD FILOSOFIE NÁBOŽENSTVÍ Z KRIZE VĚROHODNOSTI MÝTICKÉHO VÝKLADU SVĚTA 7.3 HLEDÁNÍ JEDNOTY (JEDNOTNÉHO VÝKLADU SVĚTA) CESTOU FILOSOFICKÉHO LOGU 7.4 SPOLEČNÉ RYSY FILOSOFICKÉ PÉČE O DUŠI A PÉČE O DRUHÉ JAKO ŽIVOTNÍHO POVOLÁNÍ 7.5 MOŽNOST VZTAHU K TOMU, KDO NEBO CO ČLOVĚKA PŘESAHUJE 7.6. PODOBY FILOSOFIE NÁBOŽENSTVÍ V DĚJINÁCH 7.7. ZÁVĚR 28 Dějinné podoby filosofie náboženství jako různé podoby vztahu náboženského mýtu a filosofického logu • Starověk: • filosofie formou náboženství • Středověk • filosofie sloužila především k tomu, aby náboženství rozumově zdůvodňovala 7.6. PODOBY FILOSOFIE NÁBOŽENSTVÍ V DĚJINÁCH 29 Dějinné podoby filosofie náboženství jako různé podoby vztahu náboženského mýtu a filosofického logu • Novověk • rozumová kritika náboženství a rozumové náboženství (Hume, Voltaire) • rozumové odmítnutí náboženství (L. Feuerbach, K. Marx, F. Nietzsche) • kritický zájem o náboženství a vznik religionistiky 7.6. PODOBY FILOSOFIE NÁBOŽENSTVÍ V DĚJINÁCH 30 Průvodce: filosofie náboženství - 6.část 7.1 ÚVOD: ČLOVĚK JE KONEČNÁ BYTOST 7.2 ZROD FILOSOFIE NÁBOŽENSTVÍ Z KRIZE VĚROHODNOSTI MÝTICKÉHO VÝKLADU SVĚTA 7.3 HLEDÁNÍ JEDNOTY (JEDNOTNÉHO VÝKLADU SVĚTA) CESTOU FILOSOFICKÉHO LOGU 7.4 SPOLEČNÉ RYSY FILOSOFICKÉ PÉČE O DUŠI A PÉČE O DRUHÉ JAKO ŽIVOTNÍHO POVOLÁNÍ 7.5 MOŽNOST VZTAHU K TOMU, KDO NEBO CO ČLOVĚKA PŘESAHUJE 7.6. PODOBY FILOSOFIE NÁBOŽENSTVÍ V DĚJINÁCH 7.7. ZÁVĚR 31 ZÁVĚR • V této kapitole jsme si všímali některých motivů filosofie náboženství, které mohou být inspirací • k přemýšlení nad pomáháním druhým • pro zvládání jejich jinakosti • pro odkrývání možností, které taková cesta k druhým lidem přináší. 7.7. ZÁVĚR 32 K ZAMYŠLENÍ SE NAD FILOSOFIÍ NÁBOŽENSTVÍ • 1. Myslíte si, že má cenu pokoušet se říci něco o „věcech“, které člověk nikdy neviděl, jako je duše, Bůh nebo jednota veškerenstva? K čemu může být taková řeč dobrá? (Odpovědí do jisté míry odpovídáte i na otázku, k čemu je dobré náboženství a jeho zkoumání.) • 2. Myslíte si, že náboženství je záležitostí spíše zkušenosti nebo určité nauky? Pokud se domníváte, že kombinací obojího, je podle Vás jeden z těchto pólů důležitější? 33 K ZAMYŠLENÍ SE NAD FILOSOFIÍ NÁBOŽENSTVÍ • 3. V čem pro Vás osobně spočívá smysl pomoci druhým lidem? Chcete-li se pomoci druhým věnovat profesionálně, proč jste se rozhodl(a) právě pro toto povolání? 4. Jaké podoby může mít filosofie náboženství v dějinách filosofie a v čem asi spočívá specifický přínos každé z nich? 34 CO SI PŘEČÍST K FILOSOFII NÁBOŽENSTVÍ? • SCHAEFFLER, Richard: Filosofie náboženství, přel. Jolana Poláková, Praha: Academia, 2003 • COLE, Peter: Filosofie náboženství, přel. Ondřej Fischer, Praha: Portál, 2003 • CHLUP, Radek (ed.): Bůh a bohové: pojetí božství v náboženských tradicích světa, Praha:DharmaGaia, 2004 • WELTE, Bernhard: Světlo z nicoty : o možnosti nové náboženské zkušenosti, přel. Jan Sokol,Praha: Zvon, 1994 • ELIADE, Mircea: Posvátné a profánní, přel. Filip Karfík, Praha: Česká křesťanská akademie,1994 35 SEZNAM POUŽITÝCH TEXTŮ • KRATOCHVÍL, Zdeněk: Délský potápěč k Hérakleitově řeči, Praha: Herrmann & synové, 2006, B 50, B 32 a B 67. • Tamtéž také B 10, B 57, B 89, B 114, citované z http://www.fysis.cz/presokratici/22/bcz.htm , staženo 23. 7. 2008 ------------------