ODKUD SE BERE KRÁSA? Estetika 2 3 Průvodce tématem estetika - 1.část 6.1 ÚVOD: CO JE TO ESTETIKA? 6.2 PLATÓNOVO POJETÍ KRÁSY 6.3 NIETZSCHOVO POJETÍ ŽIVOTA JAKO UMĚLECKÉHO DÍLA 6.4 PŘIROZENÁ KRÁSA OPROTI UMĚLÉ KRÁSE 4 Dnešní použití výrazu estetika • odvozeno od řeckého slova aisthésis 6.1 ÚVOD: CO JE TO ESTETIKA? 5 Vznik a předmět oboru • Alexander Gottlieb Baumgarten kniha s názvem Aesthetica. • Estetika bývala tradičně definována jako nauka o krásnu, jak se projevuje • v přírodě • či v uměleckém díle. 6.1 ÚVOD: CO JE TO ESTETIKA? 6 Stručný přehled dějin estetiky jako nauky o kráse • antika: krása nápodobou dokonalé ideji • středověk: umění ovlivněno křesťanstvím • slouží mu jako pomůcka • či jako odlesk Boží slávy • renesance: okouzlení světem nadsmyslových idejí • novověk: estetika souvisí s poznáním, subjektivizuje se 6.1 ÚVOD: CO JE TO ESTETIKA? 7 Dnešní chápání estetiky • podezřelost krásy • systematické znecitlivování 6.1 ÚVOD: CO JE TO ESTETIKA? 8 Průvodce tématem estetika - 2.část 6.1 ÚVOD: CO JE TO ESTETIKA? 6.2 PLATÓNOVO POJETÍ KRÁSY 6.3 NIETZSCHOVO POJETÍ ŽIVOTA JAKO UMĚLECKÉHO DÍLA 6.4 PŘIROZENÁ KRÁSA OPROTI UMĚLÉ KRÁSE 9 Stručné seznámení s Platónovou tzv. teorií idejí • jednotlivina a obecnina (příklad veverky a veverkovitosti) • ideální krása: filosof jako arbitr ve sporu o to, co je opravdu krásné • idea a čas: plynutí času může být zdroj estetického zážitku • krásné a dobré: vztah provázanosti v Platonově filosofii 6.2 PLATÓNOVO POJETÍ KRÁSY 10 1. ukázka textu: Platón - Symposion • erotická zkušenost (Erós jako daimón mezi bohy a lidmi) • stupně směřující k vrcholu erotického zasvěcení • láska k tělu • chození za „vnější krásou vůbec“. • uvědomění si, že „krása v duších je cennější než krása těla“. • nazření duchovní krásy: krásy, „jevící se v činnostech a zákonech“ • nazření božské krásy: náboženská dimenze (krásno podivuhodné podstaty) 6.2 PLATÓNOVO POJETÍ KRÁSY 11 1. ukázka textu: Platón - Symposion • nebezpečí nadřazenosti filosofa vůči umění: • filosof zapomene na to, že po kráse a pravdě pouze touží • začne se domnívat, že díky své výjimečnosti má nárok vystupovat jako ten, kdo pravdu vlastní 6.2 PLATÓNOVO POJETÍ KRÁSY 12 Průvodce tématem estetika - 3.část 6.1 ÚVOD: CO JE TO ESTETIKA? 6.2 PLATÓNOVO POJETÍ KRÁSY 6.3 NIETZSCHOVO POJETÍ ŽIVOTA JAKO UMĚLECKÉHO DÍLA 6.4 PŘIROZENÁ KRÁSA OPROTI UMĚLÉ KRÁSE 13 Kritika platonismu • Člověk se nesmí orientovat podle nějakých nadsvětních jsoucen. • Musí naopak pozitivně přijmout svou tělesnost a uvědomit si, že vše je jen takové, jak se nám to jeví. • Destruktivní role sokratovského racionalismu v estetice: "všechno musí být rozumné, aby to bylo krásné„. 6.3 NIETZSCHOVO POJETÍ ŽIVOTA JAKO UMĚLECKÉHO DÍLA 14 2. ukázka: Nietzsche – Zrození tragédie • nutnost přijetí konečnosti a tragičnosti života • pozitivní role umění při snášení těžkosti bytí • pokusy metafyziků o nalezení nějaké pravé skutečnosti za pouhými jevy jsou naivními • umělec a pravý filosof jako dionýské bytosti • jsou schopni přitakat životu i v jeho tragičnosti • jsou esteticky formováni; ne však díky nadsvětné ideji krásy, ale otevřeným přijetím života v jeho tragice, zmírňované opojením či snem. 6.3 NIETZSCHOVO POJETÍ ŽIVOTA JAKO UMĚLECKÉHO DÍLA 15 Průvodce tématem estetika - 4.část 6.1 ÚVOD: CO JE TO ESTETIKA? 6.2 PLATÓNOVO POJETÍ KRÁSY 6.3 NIETZSCHOVO POJETÍ ŽIVOTA JAKO UMĚLECKÉHO DÍLA 6.4 PŘIROZENÁ KRÁSA OPROTI UMĚLÉ KRÁSE 16 Přirozená krása oproti umělé kráse • Úryvek textu : G. W. F. Hegel - Uměle krásné a přirozeně krásné • Úryvek textu : Ch. Baudelaire - Chvalořeč na šminku 6.4 PŘIROZENÁ KRÁSA OPROTI UMĚLÉ KRÁSE 17 Vzájemné porovnání pohledů Hegela a Baudelaira • Co je kritériem krásného pro Hegela? • Jak rozlišuje Hegel mezi přirozeně a uměle krásným? Ke kterému pojetí krásy je kritický? • Jak spolu souvisí nebo nesouvisí pravda a krása podle Hegela? • Proč je rozdíl mezi přirozenou a umělou krásou tak podstatný pro Baudelaira? • Co je kritériem krásného pro Baudelaira? • Lze s Baudelairem souhlasit? Pokud ano proč, pokud ne, tak proč? 6.4 PŘIROZENÁ KRÁSA OPROTI UMĚLÉ KRÁSE 18 K ZAMYŠLENÍ SE NAD ESTETIKOU • 1. Kdo rozhoduje, co je krásné? Filosof? Umělec? Každý podle toho, co se mu líbí? • 2. Je možné skutečně krásou formovat vlastní život? Může mít krása terapeutické účinky i pro klienta? Neskrývá se v citu pro krásu možnost nalezení něčeho, co nám chybí, šance dojít klidu a vnitřní vyrovnanosti? Není ale nazírání krásy pouhý útěk od aktivního života? • 3. Jak z vlastního života vytvořit umělecké dílo? • 4. Zneužití krásy v politice (příp. médiích a reklamě) dejte příklad a vysvětlení. 6.4 PŘIROZENÁ KRÁSA OPROTI UMĚLÉ KRÁSE 19 K ZAMYŠLENÍ SE NAD ESTETIKOU • 5. Platónova kritika umění v Ústavě (X. kniha: 595a- 608b). • 6. Postava průvodce zasvěcením: srovnání filosofie a pomáhajících profesí. • 7. Problém bolesti (a pojetí člověka jako uměleckého díla). • 8. Má estetika a umění vůbec nějaký význam pro praktický život? • 9. Může se tématem estetiky stát i ošklivost? 6.4 PŘIROZENÁ KRÁSA OPROTI UMĚLÉ KRÁSE 20 K ZAMYŠLENÍ SE NAD ESTETIKOU • 10. Má filosofie právo na dohled nad uměním? • 11. Má vůbec smysl mluvit o kráse samé, netělesné, božské? • 12. Kde brát sílu k přijetí života v jeho tragičnosti? • 13. Nevede Nietzschovo umělecké pojetí života pouze k jakémusi extatickému sebezničení? 6.4 PŘIROZENÁ KRÁSA OPROTI UMĚLÉ KRÁSE 21 SEZNAM POUŽITÝCH TEXTŮ  Platón: Symposion, přel. Fr. Novotný, Praha: OIKOYMENH, 1993, str. 55–57.  NIETZSCHE, Friedrich: Zrození tragedie z ducha hudby, přel. Otokar Fischer, Praha: Gryf,1993, 15.  Hegel, G. W. F: Přenášky o estetice. Citováno z Leissmann, K; Zenaty, K. O myšlení. Olomouc : Votobia, 1994, str. 277-278  Baudelaire: Chalvořeč na šminku. Citováno z Leissmann, K; Zenaty, K. O myšlení. Olomouc : Votobia, 1994, str. 279-280