Sociální pedagogika Úvod Z historie  Mladý vědní obor, definice je stále nejednotná  U nás je považován za zakladatele Gustav Adolf Lindner (1828 – 1987) ◦ Vyzvedal společenské poslání výchovy – výchova pro život společenský, nikoliv jen pro určité povolání  Praktický sociální pedagog, filantrop Johann Heinrich Pestalozzi (1746 – 1827) ◦ Zakládal ústavy pro chudé děti  Don Bosco (1815-1888)- zakladatel saleziánské pedagogiky Co je sociální pedagogika  Rozdílné vnímání SP jako oboru ◦ Praktického – pomoc v praxi, zakládání ústavů, podpora potřebných ◦ Teoretického  Vývoj směřuje k širšímu pojetí: týká se celé populace v každém prostředí Přístupy u různých autorů - širší pojetí • Otázky pomoci při vytváření životního způsobu jednotlivců, usnadňování socializace a enkulturace a na zdroje, obsahy, formy a řešení konfliktní interakce a komunikace mezi jedincem/sociální skupinou a společností (Klíma) • SP se zaměřuje na roli prostředí ve výchově, a to nejen v souvislosti s problémy rizikových, ohrožených a nějak znevýhodněných skupin, ale v souvislosti s celou populací (Kraus, Poláčková) Přístupy u různých autorů - užší pojetí  Odvětví pedagogiky zabývající se výchovným působením na rizikové a sociálně znevýhodněné skupiny mládeže a dospělých. Je rovněž zaměřena na výchovu a pomoc rodinám s problémovými dětmi, na skupiny mládeže ohrožené drogami, na jedince propuštěné z vazby aj. (Průcha, Mareš, Walterová Přístupy u různých autorů - užší pojetí  Disciplina, která se zabývá rozpoznáváním sociálních činitelů ohrožující vývoj člověka a uplatňování postupů, jež vyvažují jejich nepříznivé působení (Matoušek)  SP souvisí s ústavní výchovnou a náhradní rodinnou péčí (Moucha)  SP jako teorie životní pomoci ohrožené mládeži (Klapilová) Přístup J. Dočkala  SP se zaměřuje na psychosociální problémy, patologii, problémy marginálních skupin…, ale především na obecnější řešení problému, jak vytvářet soulad mezi individuálním a společenským a rozvíjet vhodné životní způsoby zdravé a ohrožené populace, tedy nejen odstraňovat negativní, ale zároveň posilovat pozitivní. Dvě dimenze sociální pedagogiky • Sociální dimenze dána sociálním rámcem, společenskými podmínkami v určité společnosti – podmínky společnosti mohou komplikovat optimální socializaci jedince/skupin – SP s podmínkami počítá s měnícím prostředím • Pedagogická dimenze – jak minimalizovat vznikající rozpory pedagogickými prostředky – tam, kde jsou výchovné procesy rozhodující – tam, kde standardní postupy zaostávají Specifika sociální pedagogiky • K objektu výchovy – působení na celé sociální skupiny – působení na jedince jako objekt výchovného ovlivňování pojímá v širších souvislostech prostředí, ve kterém žije • K cílům výchovy – orientace na altruistické jednání, spolupráci, vzájemnou pomoc, hlavně „slabším“ • K metodám výchovy – upřednostňuje nepřímé výchovné postupy prostřednictvím podmínek, prostředí, využívání interpersonálních vazeb, režimu Předmět sociální pedagogiky Předmětem jsou sociální aspekty výchovy, především jde o pomoc člověku s jeho životními úkoly, situacemi, problémy a s jeho socializací Úkoly sociální pedagogiky • Popisovat a analyzovat prostředí, které člověka obklopuje –Zachycovat jeho proměnlivost a vlivy na člověka • Zkoumat, jak poskytnout pomoc v adaptaci na životní podmínky –Především těm, kteří se projevují rizikovým chováním • Reflektovat globální problémy společnosti –Generační, etnické, multikulturální, ekologické… Úkoly sociální pedagogiky II. • Přispívat k utváření zdravého životního stylu – Zájmová orientace, programy zaměřené na prevenci, rozvoj správné komunikace, orientace v mezilidských vztazích, zvládání náročných životních situací • Rozpracovat formy a specifické metody sociálně výchovné činnosti • Vyvíjet maximální snahu o uplatnění poznatků v praxi – I v působení učitelů a dalších pracovníků Mezioborové vztahy Sociální pedagogika Sociální práce Pedagogika Psychologie Medicína Právo a ekonomie Sociologie Uplatnění sociálního pedagoga • U nás zatím nemá svoji vyhraněnou pozici • Podle Zákona o sociálních službách může sociální práci vykonávat absolvent oboru Sociální pedagogika • Podle zákona o pedagogických pracovnících profese –Asistent pedagoga –Pedagog volného času –Vychovatel – ne ústavní výchova Metodologie sociální pedagogiky Složitý výběr výzkumných souborů, často zatížen chybou Odborný jazyk je v SP jazyk přirozený, využívá běžné slovní zásoby a je všem srozumitelný x přírodní vědy Pozor na subjektivní pohled – badatel zkoumanou realitu někdy i ovlivňuje, může dojít až ke zkreslení Metody výzkumu v sociální pedagogice  Rozhovor  Dotazník  Obsahová analýza dokumentace (osobní, školní…)  Posuzovací škály  Pozorování  Sociometrické techniky  Techniky kazuistického charakteru – případové studie  Etnografické studie – vnímat prostředí z jeho vlastní pozice – zúčastněné pozorování  Terénní výzkum