Sociální pedagogika Rozsah: 2/0 3 kredity Ukončení: zkouška Metody hodnocení: Písemný test a seminární práce v rozsahu 8 - 12 stran na vlastní téma ze sociální pedagogiky nebo speciální pedagogiky. Cíle předmětu: Cílem předmětu sociální pedagogika je seznámit studenty se současným pojetím oboru sociální pedagogika a s postavením profese sociálního pedagoga. Obsahově souvisí s předměty Rizikové skupiny a Specifické metody sociální práce tak, aby byly naplněny minimální standardy vzdělávání sociálních pracovníků. Cílem předmětu je: - umět popsat vlivy různých výchovných prostředí a pochopit jejich provázanost; - znát různé komunikační přístupy při práci s vybranými cílovými skupinami; - znát různé druhy sociálního učení a umět je využívat při práci; - pochopit smysl ústavní výchovy, znát její trendy, rozumět situaci dětí a mládeže v ústavní výchově; - znát základy salesiánské pedagogiky, rozumět jejím specifikům v současné výchově; - znát specifika výchovy mimo vyučování a pravidla přípravy různých programů. Osnova:  Sociální pedagogika jako vědní disciplina, předmět SP, postavení SP v ČR, profese speciálního pedagoga, základní pojmy.  Výchova a prostředí, různá výchovná prostředí.  Možnosti výchovy, vliv prostředí, výchova intencionální a funkcionální.  Rodina, škola, vrstevníci, komunita.  Poruchy chování, děti a mládež s poruchami chování, ADD, ADHD, přístup k dětem s poruchami chování, výchovná opatření ve škole.  Spolupracující organizace (školní poradenství, SVP, DgÚ, sociální služby podle zákona č. 108).  Ústavní a ochranná výchova, organizace, přístupy, trendy.  Základy salesiánské pedagogiky.  Základy teorie výchovy, složky výchovy, jejich cíle, specifika a metody, možnosti využití ve volnočasových aktivitách, při práci s dětmi a s mládeží s poruchami chování (multikulturní výchova, mediální výchova, rozumová výchova, pracovní výchova, osobnostní a sociální výchova…). Literatura: 1. FISCHER, Slavomil a Jiří ŠKODA. Speciální pedagogika. Edukace a rozvoj osob se somatickým, psychickým a sociálním znevýhodněním. Vydání 1. Praha: Triton, 2008. 205 s. ISBN 978-80-7387-014-0. 2. JEDLIČKA, Richard. Děti a mládež v obtížných životních situacích: nové pohledy na problematiku životních krizí, deviací a úlohu pomáhajících profesí. Vyd. 1. Praha: Themis, 2004. 478 s. ISBN 8073120380. 3. ČÁBALOVÁ, Dagmar. Pedagogika. vydání 1. Praha: Grada, 2011. 272 s. ISBN 978- 80-247-2993-0. 4. KRAUS, Blahoslav. Základy sociální pedagogiky. Vyd. 1. Praha:: Portál, 2008. 215 s. ISBN 978-80-7367-383-3. 5. KRAUS, Blahoslav a Věra POLÁČKOVÁ. Člověk - prostředí - výchova. Brno: Paido, 2001. 199 s. ISBN 80-7315-004-2. 6. GULOVÁ ET AL., Lenka. Sociální pedagogika a multikulturní výchova v otázkách. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita. Katedra sociální pedagogiky Pedagogické fakulty, 2008. 212 s. ISBN 978-80-210-4724-2. Tento materiál vznikl v rámci projektu Inovace studijního programu Pastorační a sociální práce ETF UK (CZ.2.17/3.1.00/33279) spolufinancovaného z prostředků Evropského sociálního fondu, státního rozpočtu České republiky a rozpočtu hlavního města Prahy. Evropský sociální fond – Operační program Praha Adaptabilita Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti