Složky výchovy
Co jsou složky výchovy
 Souvisí s cíli výchovy, základní
pedagogickou kategorií
 Cíle jsou obecné – proto složky (součásti
výchovy)
 Pomáhají konkretizaci cílů
 Odráží se v nich konkrétní požadavky na
rozvoj člověka
 Vzájemně se doplňují, ovlivňují
Vymezení složek výchovy
 V pedagogické literatuře není vyjasněno
 Lze vycházet
◦ Z požadavků společnosti
◦ Z respektování stránek osobnosti
 Složky výchovy se mění s vývojem
společnosti
(např. enviromentální, dopravní,
multikulturní, výchova k myšlení v
evropských a globálních souvislostech)
Když mluvíme o složkách
výchovy, jejich cílech a
realizaci, nemluvíme jen o
výchově formální (ve škole),
ale také neformální a
informální, výchově v rodině.
Rozumová výchova - cíl
 Má poskytovat soubor vědomostí a
dovedností v oblasti věd
 Vytvářet základy pro získání dalšího
odborného růstu
 Rozvíjet touhu po dalším vzdělávání a
sebevzdělávání
 Cíl – umožnit orientaci v životních
situacích
Rozumová výchova - specifika
 Souvislost s jazykovou výchovou – stoupá
její význam
 Důležitá vědecká složka, ovládání
vědeckého jazyka
 Zvládnutí metod, jak informace získat
(diskuse o cíli vzdělávání) a tvůrčím
způsobem uplatňovat
 Velká spojitost se školním vzděláváním
Rozumová výchova - realizace
 Učit poznatky používat v praxi
 Argumentovat a zdůvodňovat své názory a
myšlenky
 Učit uplatňovat své přesvědčení v sociálních
vztazích
 Smyslové poznávání, napodobování,
vyprávění, příběhy, pohádky, rozvoj řeči
 Metody
◦ Racionální postupy – vysvětlování
◦ Napodobení vzorů
Rozumová výchova - nápady
 Význam čtení, divadlo…
 Hry
 Možnosti aplikace v praxi
 volnočasové aktivity, tábory
 Jak vypadá rozumová výchova v rodině?
 Rozumová výchova u osob s mentálním
postižením
 Význam vzdělání v rodině
Pracovní výchova - cíl
 Formování vztahu k práci – pracovní
morálka
Zahrnuje i pracovní kulturu
 Poskytování vědomostí, dovedností a
návyků - pracovní kvalifikace
Zahrnuje profesní orientaci a profesní přípravu
Pracovní morálka
 Vztah k
◦ práci jako takové
◦ práci před jejím skutečným vykonáváním
◦ aktuálně vykonávané práci (chuť/nechuť do práce)
◦ vztah k dříve vykonávané práci
 Pracovní kultura
◦ způsob pracovní činnosti
◦ schopnost organizovat, racionalizovat
◦ efektivně a odpovědně konat práci
◦ soubor kvalit, kterými se člověk projevuje v
práci a ve vztazích s prací souvisejících
Pracovní kvalifikace
Soubor schopností, zájmů, vědomostí,
dovedností, návyků, které člověku
umožňují, aby vykonával určitou
práci
 Profesionální orientace zahrnuje
◦ poznávání profesionálního vývoje dítěte
◦ profesionální informování dětí
◦ formováni profesionálních zájmů, motivů
 profesionální příprava na odborných
školách
Pracovní výchova - specifika
 propojení s technickou výchovou
 potřeba celoživotního vzdělávání
 bezpečnost práce - nepodceňovat
Pracovní výchova - metody
 popis pracovního postupu
 instruktáž
 procvičování
 nápodoba
 pochvala, trest
 soutěže
Pracovní výchova - nápady
 jak se realizuje v rodině, význam hraček
 viz Montessori
 realizace profesní orientace
◦ zaměstnání rodičů
◦ vliv rodiny, rodinná povolání
 olympiády, soutěže
 struktura, postupy, tabulky
 dohrát hru
Mravní výchova - cíl
 Mravní výchova usiluje o to, aby
vychovávaní přijali určité normy a jednali
podle nich
 Působí na rozum, postoje, city, vůli a
jednání
 Mravní normy nemají závazný charakter,
opírají se o sílu veřejného mínění a vnitřní
přesvědčení jedince x právní normy
závazné a obsahují sankce za
nedodržování
Morálka
 souhrn pravidel vzájemného chování lidí,
které se v určité době a určitém prostředí
považují za závazné
 obsahuje
◦ morální jednání – vzniká na základě různých
motivací
◦ morální vztah – chování je ovlivňováno
požadavky skupiny, ve které se pohybuji
◦ morální vědomí – vznik na základě vědomosti o
spol. a mravních normách, ideálech
Stadia morálního vývoje podle
Kohlberga
 Prekonvenční morálka 2-7 let
◦ Zaměření na trest a poslušnost
◦ Individualistická účelovost a výměna
 Konvenční morálka 7-11 let
◦ Vzájemné interpersonální požadavky, vztahy a
konformita
◦ Společenské uspořádání a svědomí (řád a zákon)
 Postkonvenční morálka od 12 let výše
◦ Společenská úmluva čili užitečnost a práva
jednotlivce
◦ Univerzální etické zásady
Morální výchova - metody
 nápodoba, příklad
 přesvědčování
 cvičení v mravním chování
 odměňování, trestání
 sebevýchova
 Chyby
◦ dvojí morálka
◦ moralizování
Osobnostní a sociální výchova -
cíle
 Oblast osobnostních kompetencí
◦ Sebepoznání a tvorba vyrovnaného sebepojetí
◦ Zdokonalení základních kognitivních funkcí
◦ Seberegulace a organizace vlastního života
◦ Psychohygiena
◦ Kreativita v každodenním životě
 Oblast sociálních kompetencí
◦ Poznávání lidí
◦ Tvorba mezilidských vztahů
◦ Komunikace
◦ Spolupráce a soutěžení
Osobnostní a sociální výchova –
cíle II
 Oblast morálních kompetencí, hodnot
◦ Hodnoty, postoje, mravní vlastnosti člověka
◦ Prosociálnost, hodnoty všedního dne
◦ Řešení problémů, rozhodovací dovednosti v
situacích se sociálně etickým potenciálem
 Doplňková oblast
◦ Oblast osobnostně sociálních kompetencí
aplikovaných na určité role a situace
◦ Já a jiní lidé v mých životních situacích
◦ Já a mé sociální role
Jak OSV probíhá
 Prakticky
◦ Děti se se situacemi musí sami setkávat –
přirozenými nebo pedagogicky navozenými
◦ Jde o ZKUŠENOST
 Osobně
◦ Zkušenost musí mít každý, ve vztahu k
vlastnímu životu
◦ Použít REFLEXI nabyté zkušenosti
Jak OSV probíhá II
 OSV má provázející charakter
◦ Vychovatel vytváří podmínky pro získávání
pozitivních osobnostních rysů, efektivních
sociálních dovedností
◦ Respektuje přitom žákova specifika
◦ Pomocí otázek vede k efektivnímu VÝBĚRU
vlastních hodnot
Souvislost s ostatními výchovami
Relativně stabilní osobnost, schopná
efektivního jednání s lidmi na mravní
bázi, má dobré šance orientovat se v
problémech a řešit je ke společnému
prospěchu.
 Naopak ostatní výchovy mohou pomoci OSV
všude, kde se jí dotýkají
◦ Výchova k myšlení v evropských a globálních
souvislostech
◦ Multikulturní výchova
◦ Enviromentální výchova
◦ Mediální výchova
OSV - nápady
 Hodnocení situací – ze života, filmy, knihy
 Dramatizace
 Konkrétní příběhy, rozebrat příběh z
pohledu jednotlivých aktérů
 Partnerský vztah k dětem
 Pozor na spravedlnost !?
 Předjímání situací – jak ji mohu vyřešit
 Nápodoba – pozor!
Rodinná výchova - cíle
 2 významy
◦ Rodina jako výchovné prostředí – tedy výchova
v rodině
◦ Rodinná výchova jako složka výchovy
 Cíl: vytvářet předpoklady k tomu, aby dítě
dovedlo navázat partnerský vztah, která
by byl po všech stránkách harmonický
 Vznik rodiny, která bude umět realizovat
všechny svoje funkce
Co zahrnuje rodinná výchova
 Pohlavní, sexuální výchova
 Kamarádské vztahy
 Výběr partnera
 Příprava na manželství a rodičovství
 Založení rodiny
 Péče o domácnost, rodinný režim, vztahy
mezi dětmi, zájmové oblasti, tolerance k
zájmům dalších členů rodiny
Obsah rodinné výchovy
 Nejdůležitější v rodině
 Přesto může být i samostatný předmět ve
škole
 V RVP ZV témata: vztahy ve dvojici –
kamarádství, přátelství, láska, partnerské
vztahy, manželství a rodičovství
 V RVP GV: modely sociálního chování v
intimních vztazích – otevřenost, tolerance,
respektování druhého, empatie, trpělivost,
odpovědnost; sebepoznání, sebeúcta
Rodinná výchova - nápady
 Kamarádské vztahy – děti si tříbí, které
vlastnosti druhého, které hodnoty jsou
pro ně důležité; rodiče mohou pomoci
vyznat se a pojmenovat
 Zvát děti z nefunkčních rodin , děti z DD
Sexuální výchova
 Účel pohlavního pudu
◦ Biologický, rozmnožovací
◦ Smyslová slast
◦ Vytváření párového vztahu
◦ Funkce osobní identity
 Cíl
◦ Naučit se porozumět své sexualitě, přijímat její
povahu a sílu
◦ Sexualitu začlenit do kontextu osobní zodpovědnosti
◦ Získat porozumění a vnímavost vůči emocím a
pocitům (svým i druhého člověka)
◦ Získat věcné znalosti
Sexuální výchova - principy
1. Spolupráce rodiny a školy
- škola by měla rodiče informovat o metodách,
obsahu sex. výchovy, rodiče mohou doplňovat
2. Sex. výchova je součástí všeobecné výchovy
- prolíná veškerým působením (vztah k
mateřství, interrupcím, prostituci)
3. Sex. výchova má být pravdivá a přiměřená
věku dítěte, individuální
4. Má koedukovaný charakter – tím nemá
znaky tajemna a nemravnosti
Sexuální výchova – principy II
5. Etičnost v sexuální výchově
- zdůrazňována péče o vztahy, láska,
přátelství, odpovědnost, ne jen popis
biologických pochodů
6. Aktivita žáka a jeho spolupráce
- žák je chápán jako spolutvůrce svých
vědomostí, postojů, chování; postoj musí
projít fázemi identifikace a interiorizace, aby
byl použitelný v budoucnosti
7. Odbornost, pedagogické schopnosti
vychovatele
Tělesná výchova - cíl
 Správně chápaná pohybová aktivita
směřující vždy ke zdraví člověka
 Pohyb by se měl stát každodenní součástí
života, pomáhat žít radostně
Tělesná výchova - realizace
 Ve škole tělesná výchova včetně nápravné
tělesné výchovy
 Mimoškolní aktivity, sportovní oddíly –
pozor, ne tolik důraz na závodění
 Sokol, Orel
 Specializace co nejpozději
Zdravotní výchova
 Pěstovat hygienické návyky
 Podporovat zdravý tělesný i duševní vývoj
 Dovednosti první pomoci
 Základy zdravovědy
 Režim dne, složení stravy, režim
stravování během dne, roku
Dopravní výchova
 Účastník dopravního provozu jako chodec,
cyklista, v automobilu, v MHD
 Nebezpečí úrazu
 Nebezpečí ohrožení druhého
 Pozor – cyklista musí znát pravidla
silničního provozu
 Bezpečnostní prvky – být viděn, vybavení
kola, helma, sedačka, bezpečnostní pásy
Ekologická výchova - cíl
 Vystižení a pochopení
◦ vztahů a souvislostí mezi složkami životního
prostředí – bisféry, abiosféry, antroposféry)
◦ Vztahů lidské činnosti a jejích produktů a
přírody
 Poznávání nechtěných důsledků lidských
přetvářecích činností působících devastaci
přírody
◦ S následným ohrožením lidského zdraví
◦ Ohrožením existence života na zemi vůbec
Ekologická výchova - struktura
 Poznávací – souhrn poznatků –
uvědomění si složitosti a propojenosti
vztahů mezi lidskou činností a vztahy v
biosféře
 Postojová – hodnotící – emocionální vztah
k životnímu prostředí a etické i estetické
hodnocení
 Činnostní – přetvářecí – odpovědné a
šetrné jednání, angažovanost v oblasti
péče o prostředí
Multikulturní výchova
 výchova k životu v existující multikulturní
společnosti, která je etnicky, kulturně a
sociálně variabilní
 multikulturní – jen koexistence dvou či
více kultur vedle sebe, neimplikuje
vzájemné vztahy
 interkulturní (lat. inter = mezi) zahrnuje
mezikulturní vzájemnost, vzájemné
interakce a vztahy odlišných
sociokulturních skupin
Multikulturní výchova - cíle
 cílem MKV a její podstatou je naučit se
porozumět lidem s odlišností, jinakostí a
vytvářet prostor pro tolerantní a vstřícné
soužití s nimi.
Multikulturní výchova – cíle II
 Kognitivní cíle - trénink kritického a
pluralitního uvažování a zároveň
informování o jednotlivých kulturních
skupinách a kulturách
 Afektivní cíle - podpory vlastní identity a
pozitivního pohledu na sebe sama v
kombinaci s citlivostí na odlišnosti
 Behaviorální cíle - rovné zacházení a
schopnost porozumět situacím, kdy se
setkáváme s kulturními rozdíly
Multikulturní výchova - obsah
 předávat informace o druhých
 podívat se na každou dílčí skutečnost
nebo informaci pluralitně – tedy z
perspektivy nejen majoritní společnosti,
ale také z perspektivy těch druhých
 Viz RVP
Multikulturní výchova - metody
 Přednášky
 Získat vlastní zkušenost – nejlépe přímo v
diverzifikovaném prostředí
 Příběhy – viz www.czechkid.cz
 dodržování zdvořilosti (slušnosti), efektivní
komunikace, smysluplné diskuse,
konstruktivní spolupráce, kritického myšlení a
interaktivního přístupu. Žák a student musí
mít možnost aktivně si utvářet postoje,
trénovat dovednosti a schopnosti, pracovat s
informacemi
Mediální výchova - cíl
 Chápat vývoj médií, kriticky ho reflektovat
a hodnotit
 Umět samostatně, kriticky a s užitkem
zacházet s nabídkou, obsahem médií
 Aktivně používat média jako prostředek
komunikace
Mediální výchova - poznámky
 Je v současnosti klíčovou
 Média, počítače dávají mnoho možností
 Zároveň přináší mnoho nejistot,
především v souvislosti s dětmi a mládeží
 Výchova musí být aktivní, promyšlená
 S vývojem médií se objevuje sbližování
témat a vícenásobná prezentace jednoho
tématu
 Víceúčelovost médií
Jak nás média ovlivňují
 Formují naše představy o životě
 Zprávy nejsou věrným odrazem skutečnosti
 Reklamy vytváří iluze
 Mediální organizace jsou ekonomické podniky
 Příslušnost k různým publikům, některá
„iniciována“ médii
 Představy příjemců pomáhají mediální
produkty interpretovat
 Média ovlivňují společnost
Mediální výchova
 Součástí rámcového vzdělávacího
programu jako průřezové téma
 Souvislost s literaturou, slohem,
osobnostně sociální výchovou, základy
společenské výchovy
Mediální výchova - nápady
 Vyprávění příběhů z pohledů různých
účastníků
 Vytvoření jednoduché mediální mapy města,
okresu – jaká média o regionu informují?
 Rozbor novin, časopisů, porovnání zpráv o
stejné události
 Sledování celebrit
 Rozbor filmů – např. akčních scén – co jim
předchází?...
 Vydávání časopisu
Mediální výchova – nápady II
 Sledování televize s dětmi
 Čtení knih
 Omezování času u počítače, internetu?
 Aktivní použití médií – vlastní stránky,
blogy…
 Povídat si s dětmi