Složky výchovy Co jsou složky výchovy Souvisí s cíli výchovy, základní pedagogickou kategorií Cíle jsou obecné – proto složky (součásti výchovy) Pomáhají konkretizaci cílů Odráží se v nich konkrétní požadavky na rozvoj člověka Vzájemně se doplňují, ovlivňují Vymezení složek výchovy V pedagogické literatuře není vyjasněno Lze vycházet ◦ Z požadavků společnosti ◦ Z respektování stránek osobnosti Složky výchovy se mění s vývojem společnosti (např. enviromentální, dopravní, multikulturní, výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech) Když mluvíme o složkách výchovy, jejich cílech a realizaci, nemluvíme jen o výchově formální (ve škole), ale také neformální a informální, výchově v rodině. Rozumová výchova - cíl Má poskytovat soubor vědomostí a dovedností v oblasti věd Vytvářet základy pro získání dalšího odborného růstu Rozvíjet touhu po dalším vzdělávání a sebevzdělávání Cíl – umožnit orientaci v životních situacích Rozumová výchova - specifika Souvislost s jazykovou výchovou – stoupá její význam Důležitá vědecká složka, ovládání vědeckého jazyka Zvládnutí metod, jak informace získat (diskuse o cíli vzdělávání) a tvůrčím způsobem uplatňovat Velká spojitost se školním vzděláváním Rozumová výchova - realizace Učit poznatky používat v praxi Argumentovat a zdůvodňovat své názory a myšlenky Učit uplatňovat své přesvědčení v sociálních vztazích Smyslové poznávání, napodobování, vyprávění, příběhy, pohádky, rozvoj řeči Metody ◦ Racionální postupy – vysvětlování ◦ Napodobení vzorů Rozumová výchova - nápady Význam čtení, divadlo… Hry Možnosti aplikace v praxi volnočasové aktivity, tábory Jak vypadá rozumová výchova v rodině? Rozumová výchova u osob s mentálním postižením Význam vzdělání v rodině Pracovní výchova - cíl Formování vztahu k práci – pracovní morálka Zahrnuje i pracovní kulturu Poskytování vědomostí, dovedností a návyků - pracovní kvalifikace Zahrnuje profesní orientaci a profesní přípravu Pracovní morálka Vztah k ◦ práci jako takové ◦ práci před jejím skutečným vykonáváním ◦ aktuálně vykonávané práci (chuť/nechuť do práce) ◦ vztah k dříve vykonávané práci Pracovní kultura ◦ způsob pracovní činnosti ◦ schopnost organizovat, racionalizovat ◦ efektivně a odpovědně konat práci ◦ soubor kvalit, kterými se člověk projevuje v práci a ve vztazích s prací souvisejících Pracovní kvalifikace Soubor schopností, zájmů, vědomostí, dovedností, návyků, které člověku umožňují, aby vykonával určitou práci Profesionální orientace zahrnuje ◦ poznávání profesionálního vývoje dítěte ◦ profesionální informování dětí ◦ formováni profesionálních zájmů, motivů profesionální příprava na odborných školách Pracovní výchova - specifika propojení s technickou výchovou potřeba celoživotního vzdělávání bezpečnost práce - nepodceňovat Pracovní výchova - metody popis pracovního postupu instruktáž procvičování nápodoba pochvala, trest soutěže Pracovní výchova - nápady jak se realizuje v rodině, význam hraček viz Montessori realizace profesní orientace ◦ zaměstnání rodičů ◦ vliv rodiny, rodinná povolání olympiády, soutěže struktura, postupy, tabulky dohrát hru Mravní výchova - cíl Mravní výchova usiluje o to, aby vychovávaní přijali určité normy a jednali podle nich Působí na rozum, postoje, city, vůli a jednání Mravní normy nemají závazný charakter, opírají se o sílu veřejného mínění a vnitřní přesvědčení jedince x právní normy závazné a obsahují sankce za nedodržování Morálka souhrn pravidel vzájemného chování lidí, které se v určité době a určitém prostředí považují za závazné obsahuje ◦ morální jednání – vzniká na základě různých motivací ◦ morální vztah – chování je ovlivňováno požadavky skupiny, ve které se pohybuji ◦ morální vědomí – vznik na základě vědomosti o spol. a mravních normách, ideálech Stadia morálního vývoje podle Kohlberga Prekonvenční morálka 2-7 let ◦ Zaměření na trest a poslušnost ◦ Individualistická účelovost a výměna Konvenční morálka 7-11 let ◦ Vzájemné interpersonální požadavky, vztahy a konformita ◦ Společenské uspořádání a svědomí (řád a zákon) Postkonvenční morálka od 12 let výše ◦ Společenská úmluva čili užitečnost a práva jednotlivce ◦ Univerzální etické zásady Morální výchova - metody nápodoba, příklad přesvědčování cvičení v mravním chování odměňování, trestání sebevýchova Chyby ◦ dvojí morálka ◦ moralizování Osobnostní a sociální výchova - cíle Oblast osobnostních kompetencí ◦ Sebepoznání a tvorba vyrovnaného sebepojetí ◦ Zdokonalení základních kognitivních funkcí ◦ Seberegulace a organizace vlastního života ◦ Psychohygiena ◦ Kreativita v každodenním životě Oblast sociálních kompetencí ◦ Poznávání lidí ◦ Tvorba mezilidských vztahů ◦ Komunikace ◦ Spolupráce a soutěžení Osobnostní a sociální výchova – cíle II Oblast morálních kompetencí, hodnot ◦ Hodnoty, postoje, mravní vlastnosti člověka ◦ Prosociálnost, hodnoty všedního dne ◦ Řešení problémů, rozhodovací dovednosti v situacích se sociálně etickým potenciálem Doplňková oblast ◦ Oblast osobnostně sociálních kompetencí aplikovaných na určité role a situace ◦ Já a jiní lidé v mých životních situacích ◦ Já a mé sociální role Jak OSV probíhá Prakticky ◦ Děti se se situacemi musí sami setkávat – přirozenými nebo pedagogicky navozenými ◦ Jde o ZKUŠENOST Osobně ◦ Zkušenost musí mít každý, ve vztahu k vlastnímu životu ◦ Použít REFLEXI nabyté zkušenosti Jak OSV probíhá II OSV má provázející charakter ◦ Vychovatel vytváří podmínky pro získávání pozitivních osobnostních rysů, efektivních sociálních dovedností ◦ Respektuje přitom žákova specifika ◦ Pomocí otázek vede k efektivnímu VÝBĚRU vlastních hodnot Souvislost s ostatními výchovami Relativně stabilní osobnost, schopná efektivního jednání s lidmi na mravní bázi, má dobré šance orientovat se v problémech a řešit je ke společnému prospěchu. Naopak ostatní výchovy mohou pomoci OSV všude, kde se jí dotýkají ◦ Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech ◦ Multikulturní výchova ◦ Enviromentální výchova ◦ Mediální výchova OSV - nápady Hodnocení situací – ze života, filmy, knihy Dramatizace Konkrétní příběhy, rozebrat příběh z pohledu jednotlivých aktérů Partnerský vztah k dětem Pozor na spravedlnost !? Předjímání situací – jak ji mohu vyřešit Nápodoba – pozor! Rodinná výchova - cíle 2 významy ◦ Rodina jako výchovné prostředí – tedy výchova v rodině ◦ Rodinná výchova jako složka výchovy Cíl: vytvářet předpoklady k tomu, aby dítě dovedlo navázat partnerský vztah, která by byl po všech stránkách harmonický Vznik rodiny, která bude umět realizovat všechny svoje funkce Co zahrnuje rodinná výchova Pohlavní, sexuální výchova Kamarádské vztahy Výběr partnera Příprava na manželství a rodičovství Založení rodiny Péče o domácnost, rodinný režim, vztahy mezi dětmi, zájmové oblasti, tolerance k zájmům dalších členů rodiny Obsah rodinné výchovy Nejdůležitější v rodině Přesto může být i samostatný předmět ve škole V RVP ZV témata: vztahy ve dvojici – kamarádství, přátelství, láska, partnerské vztahy, manželství a rodičovství V RVP GV: modely sociálního chování v intimních vztazích – otevřenost, tolerance, respektování druhého, empatie, trpělivost, odpovědnost; sebepoznání, sebeúcta Rodinná výchova - nápady Kamarádské vztahy – děti si tříbí, které vlastnosti druhého, které hodnoty jsou pro ně důležité; rodiče mohou pomoci vyznat se a pojmenovat Zvát děti z nefunkčních rodin , děti z DD Sexuální výchova Účel pohlavního pudu ◦ Biologický, rozmnožovací ◦ Smyslová slast ◦ Vytváření párového vztahu ◦ Funkce osobní identity Cíl ◦ Naučit se porozumět své sexualitě, přijímat její povahu a sílu ◦ Sexualitu začlenit do kontextu osobní zodpovědnosti ◦ Získat porozumění a vnímavost vůči emocím a pocitům (svým i druhého člověka) ◦ Získat věcné znalosti Sexuální výchova - principy 1. Spolupráce rodiny a školy - škola by měla rodiče informovat o metodách, obsahu sex. výchovy, rodiče mohou doplňovat 2. Sex. výchova je součástí všeobecné výchovy - prolíná veškerým působením (vztah k mateřství, interrupcím, prostituci) 3. Sex. výchova má být pravdivá a přiměřená věku dítěte, individuální 4. Má koedukovaný charakter – tím nemá znaky tajemna a nemravnosti Sexuální výchova – principy II 5. Etičnost v sexuální výchově - zdůrazňována péče o vztahy, láska, přátelství, odpovědnost, ne jen popis biologických pochodů 6. Aktivita žáka a jeho spolupráce - žák je chápán jako spolutvůrce svých vědomostí, postojů, chování; postoj musí projít fázemi identifikace a interiorizace, aby byl použitelný v budoucnosti 7. Odbornost, pedagogické schopnosti vychovatele Tělesná výchova - cíl Správně chápaná pohybová aktivita směřující vždy ke zdraví člověka Pohyb by se měl stát každodenní součástí života, pomáhat žít radostně Tělesná výchova - realizace Ve škole tělesná výchova včetně nápravné tělesné výchovy Mimoškolní aktivity, sportovní oddíly – pozor, ne tolik důraz na závodění Sokol, Orel Specializace co nejpozději Zdravotní výchova Pěstovat hygienické návyky Podporovat zdravý tělesný i duševní vývoj Dovednosti první pomoci Základy zdravovědy Režim dne, složení stravy, režim stravování během dne, roku Dopravní výchova Účastník dopravního provozu jako chodec, cyklista, v automobilu, v MHD Nebezpečí úrazu Nebezpečí ohrožení druhého Pozor – cyklista musí znát pravidla silničního provozu Bezpečnostní prvky – být viděn, vybavení kola, helma, sedačka, bezpečnostní pásy Ekologická výchova - cíl Vystižení a pochopení ◦ vztahů a souvislostí mezi složkami životního prostředí – bisféry, abiosféry, antroposféry) ◦ Vztahů lidské činnosti a jejích produktů a přírody Poznávání nechtěných důsledků lidských přetvářecích činností působících devastaci přírody ◦ S následným ohrožením lidského zdraví ◦ Ohrožením existence života na zemi vůbec Ekologická výchova - struktura Poznávací – souhrn poznatků – uvědomění si složitosti a propojenosti vztahů mezi lidskou činností a vztahy v biosféře Postojová – hodnotící – emocionální vztah k životnímu prostředí a etické i estetické hodnocení Činnostní – přetvářecí – odpovědné a šetrné jednání, angažovanost v oblasti péče o prostředí Multikulturní výchova výchova k životu v existující multikulturní společnosti, která je etnicky, kulturně a sociálně variabilní multikulturní – jen koexistence dvou či více kultur vedle sebe, neimplikuje vzájemné vztahy interkulturní (lat. inter = mezi) zahrnuje mezikulturní vzájemnost, vzájemné interakce a vztahy odlišných sociokulturních skupin Multikulturní výchova - cíle cílem MKV a její podstatou je naučit se porozumět lidem s odlišností, jinakostí a vytvářet prostor pro tolerantní a vstřícné soužití s nimi. Multikulturní výchova – cíle II Kognitivní cíle - trénink kritického a pluralitního uvažování a zároveň informování o jednotlivých kulturních skupinách a kulturách Afektivní cíle - podpory vlastní identity a pozitivního pohledu na sebe sama v kombinaci s citlivostí na odlišnosti Behaviorální cíle - rovné zacházení a schopnost porozumět situacím, kdy se setkáváme s kulturními rozdíly Multikulturní výchova - obsah předávat informace o druhých podívat se na každou dílčí skutečnost nebo informaci pluralitně – tedy z perspektivy nejen majoritní společnosti, ale také z perspektivy těch druhých Viz RVP Multikulturní výchova - metody Přednášky Získat vlastní zkušenost – nejlépe přímo v diverzifikovaném prostředí Příběhy – viz www.czechkid.cz dodržování zdvořilosti (slušnosti), efektivní komunikace, smysluplné diskuse, konstruktivní spolupráce, kritického myšlení a interaktivního přístupu. Žák a student musí mít možnost aktivně si utvářet postoje, trénovat dovednosti a schopnosti, pracovat s informacemi Mediální výchova - cíl Chápat vývoj médií, kriticky ho reflektovat a hodnotit Umět samostatně, kriticky a s užitkem zacházet s nabídkou, obsahem médií Aktivně používat média jako prostředek komunikace Mediální výchova - poznámky Je v současnosti klíčovou Média, počítače dávají mnoho možností Zároveň přináší mnoho nejistot, především v souvislosti s dětmi a mládeží Výchova musí být aktivní, promyšlená S vývojem médií se objevuje sbližování témat a vícenásobná prezentace jednoho tématu Víceúčelovost médií Jak nás média ovlivňují Formují naše představy o životě Zprávy nejsou věrným odrazem skutečnosti Reklamy vytváří iluze Mediální organizace jsou ekonomické podniky Příslušnost k různým publikům, některá „iniciována“ médii Představy příjemců pomáhají mediální produkty interpretovat Média ovlivňují společnost Mediální výchova Součástí rámcového vzdělávacího programu jako průřezové téma Souvislost s literaturou, slohem, osobnostně sociální výchovou, základy společenské výchovy Mediální výchova - nápady Vyprávění příběhů z pohledů různých účastníků Vytvoření jednoduché mediální mapy města, okresu – jaká média o regionu informují? Rozbor novin, časopisů, porovnání zpráv o stejné události Sledování celebrit Rozbor filmů – např. akčních scén – co jim předchází?... Vydávání časopisu Mediální výchova – nápady II Sledování televize s dětmi Čtení knih Omezování času u počítače, internetu? Aktivní použití médií – vlastní stránky, blogy… Povídat si s dětmi