Složky výchovy Co jsou složky výchovy  Souvisí s cíli výchovy, základní pedagogickou kategorií  Cíle jsou obecné – proto složky (součásti výchovy)  Pomáhají konkretizaci cílů  Odráží se v nich konkrétní požadavky na rozvoj člověka  Vzájemně se doplňují, ovlivňují Vymezení složek výchovy  V pedagogické literatuře není vyjasněno  Lze vycházet ◦ Z požadavků společnosti ◦ Z respektování stránek osobnosti  Složky výchovy se mění s vývojem společnosti (např. enviromentální, dopravní, multikulturní, výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech) Když mluvíme o složkách výchovy, jejich cílech a realizaci, nemluvíme jen o výchově formální (ve škole), ale také neformální a informální, výchově v rodině. Rozumová výchova - cíl  Má poskytovat soubor vědomostí a dovedností v oblasti věd  Vytvářet základy pro získání dalšího odborného růstu  Rozvíjet touhu po dalším vzdělávání a sebevzdělávání  Cíl – umožnit orientaci v životních situacích Rozumová výchova - specifika  Souvislost s jazykovou výchovou – stoupá její význam  Důležitá vědecká složka, ovládání vědeckého jazyka  Zvládnutí metod, jak informace získat (diskuse o cíli vzdělávání) a tvůrčím způsobem uplatňovat  Velká spojitost se školním vzděláváním Rozumová výchova - realizace  Učit poznatky používat v praxi  Argumentovat a zdůvodňovat své názory a myšlenky  Učit uplatňovat své přesvědčení v sociálních vztazích  Smyslové poznávání, napodobování, vyprávění, příběhy, pohádky, rozvoj řeči  Metody ◦ Racionální postupy – vysvětlování ◦ Napodobení vzorů Rozumová výchova - nápady  Význam čtení, divadlo…  Hry  Možnosti aplikace v praxi  volnočasové aktivity, tábory  Jak vypadá rozumová výchova v rodině?  Rozumová výchova u osob s mentálním postižením  Význam vzdělání v rodině Pracovní výchova - cíl  Formování vztahu k práci – pracovní morálka Zahrnuje i pracovní kulturu  Poskytování vědomostí, dovedností a návyků - pracovní kvalifikace Zahrnuje profesní orientaci a profesní přípravu Pracovní morálka  Vztah k ◦ práci jako takové ◦ práci před jejím skutečným vykonáváním ◦ aktuálně vykonávané práci (chuť/nechuť do práce) ◦ vztah k dříve vykonávané práci  Pracovní kultura ◦ způsob pracovní činnosti ◦ schopnost organizovat, racionalizovat ◦ efektivně a odpovědně konat práci ◦ soubor kvalit, kterými se člověk projevuje v práci a ve vztazích s prací souvisejících Pracovní kvalifikace Soubor schopností, zájmů, vědomostí, dovedností, návyků, které člověku umožňují, aby vykonával určitou práci  Profesionální orientace zahrnuje ◦ poznávání profesionálního vývoje dítěte ◦ profesionální informování dětí ◦ formováni profesionálních zájmů, motivů  profesionální příprava na odborných školách Pracovní výchova - specifika  propojení s technickou výchovou  potřeba celoživotního vzdělávání  bezpečnost práce - nepodceňovat Pracovní výchova - metody  popis pracovního postupu  instruktáž  procvičování  nápodoba  pochvala, trest  soutěže Pracovní výchova - nápady  jak se realizuje v rodině, význam hraček  viz Montessori  realizace profesní orientace ◦ zaměstnání rodičů ◦ vliv rodiny, rodinná povolání  olympiády, soutěže  struktura, postupy, tabulky  dohrát hru Mravní výchova - cíl  Mravní výchova usiluje o to, aby vychovávaní přijali určité normy a jednali podle nich  Působí na rozum, postoje, city, vůli a jednání  Mravní normy nemají závazný charakter, opírají se o sílu veřejného mínění a vnitřní přesvědčení jedince x právní normy závazné a obsahují sankce za nedodržování Morálka  souhrn pravidel vzájemného chování lidí, které se v určité době a určitém prostředí považují za závazné  obsahuje ◦ morální jednání – vzniká na základě různých motivací ◦ morální vztah – chování je ovlivňováno požadavky skupiny, ve které se pohybuji ◦ morální vědomí – vznik na základě vědomosti o spol. a mravních normách, ideálech Stadia morálního vývoje podle Kohlberga  Prekonvenční morálka 2-7 let ◦ Zaměření na trest a poslušnost ◦ Individualistická účelovost a výměna  Konvenční morálka 7-11 let ◦ Vzájemné interpersonální požadavky, vztahy a konformita ◦ Společenské uspořádání a svědomí (řád a zákon)  Postkonvenční morálka od 12 let výše ◦ Společenská úmluva čili užitečnost a práva jednotlivce ◦ Univerzální etické zásady Morální výchova - metody  nápodoba, příklad  přesvědčování  cvičení v mravním chování  odměňování, trestání  sebevýchova  Chyby ◦ dvojí morálka ◦ moralizování Osobnostní a sociální výchova - cíle  Oblast osobnostních kompetencí ◦ Sebepoznání a tvorba vyrovnaného sebepojetí ◦ Zdokonalení základních kognitivních funkcí ◦ Seberegulace a organizace vlastního života ◦ Psychohygiena ◦ Kreativita v každodenním životě  Oblast sociálních kompetencí ◦ Poznávání lidí ◦ Tvorba mezilidských vztahů ◦ Komunikace ◦ Spolupráce a soutěžení Osobnostní a sociální výchova – cíle II  Oblast morálních kompetencí, hodnot ◦ Hodnoty, postoje, mravní vlastnosti člověka ◦ Prosociálnost, hodnoty všedního dne ◦ Řešení problémů, rozhodovací dovednosti v situacích se sociálně etickým potenciálem  Doplňková oblast ◦ Oblast osobnostně sociálních kompetencí aplikovaných na určité role a situace ◦ Já a jiní lidé v mých životních situacích ◦ Já a mé sociální role Jak OSV probíhá  Prakticky ◦ Děti se se situacemi musí sami setkávat – přirozenými nebo pedagogicky navozenými ◦ Jde o ZKUŠENOST  Osobně ◦ Zkušenost musí mít každý, ve vztahu k vlastnímu životu ◦ Použít REFLEXI nabyté zkušenosti Jak OSV probíhá II  OSV má provázející charakter ◦ Vychovatel vytváří podmínky pro získávání pozitivních osobnostních rysů, efektivních sociálních dovedností ◦ Respektuje přitom žákova specifika ◦ Pomocí otázek vede k efektivnímu VÝBĚRU vlastních hodnot Souvislost s ostatními výchovami Relativně stabilní osobnost, schopná efektivního jednání s lidmi na mravní bázi, má dobré šance orientovat se v problémech a řešit je ke společnému prospěchu.  Naopak ostatní výchovy mohou pomoci OSV všude, kde se jí dotýkají ◦ Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech ◦ Multikulturní výchova ◦ Enviromentální výchova ◦ Mediální výchova OSV - nápady  Hodnocení situací – ze života, filmy, knihy  Dramatizace  Konkrétní příběhy, rozebrat příběh z pohledu jednotlivých aktérů  Partnerský vztah k dětem  Pozor na spravedlnost !?  Předjímání situací – jak ji mohu vyřešit  Nápodoba – pozor! Rodinná výchova - cíle  2 významy ◦ Rodina jako výchovné prostředí – tedy výchova v rodině ◦ Rodinná výchova jako složka výchovy  Cíl: vytvářet předpoklady k tomu, aby dítě dovedlo navázat partnerský vztah, která by byl po všech stránkách harmonický  Vznik rodiny, která bude umět realizovat všechny svoje funkce Co zahrnuje rodinná výchova  Pohlavní, sexuální výchova  Kamarádské vztahy  Výběr partnera  Příprava na manželství a rodičovství  Založení rodiny  Péče o domácnost, rodinný režim, vztahy mezi dětmi, zájmové oblasti, tolerance k zájmům dalších členů rodiny Obsah rodinné výchovy  Nejdůležitější v rodině  Přesto může být i samostatný předmět ve škole  V RVP ZV témata: vztahy ve dvojici – kamarádství, přátelství, láska, partnerské vztahy, manželství a rodičovství  V RVP GV: modely sociálního chování v intimních vztazích – otevřenost, tolerance, respektování druhého, empatie, trpělivost, odpovědnost; sebepoznání, sebeúcta Rodinná výchova - nápady  Kamarádské vztahy – děti si tříbí, které vlastnosti druhého, které hodnoty jsou pro ně důležité; rodiče mohou pomoci vyznat se a pojmenovat  Zvát děti z nefunkčních rodin , děti z DD Sexuální výchova  Účel pohlavního pudu ◦ Biologický, rozmnožovací ◦ Smyslová slast ◦ Vytváření párového vztahu ◦ Funkce osobní identity  Cíl ◦ Naučit se porozumět své sexualitě, přijímat její povahu a sílu ◦ Sexualitu začlenit do kontextu osobní zodpovědnosti ◦ Získat porozumění a vnímavost vůči emocím a pocitům (svým i druhého člověka) ◦ Získat věcné znalosti Sexuální výchova - principy 1. Spolupráce rodiny a školy - škola by měla rodiče informovat o metodách, obsahu sex. výchovy, rodiče mohou doplňovat 2. Sex. výchova je součástí všeobecné výchovy - prolíná veškerým působením (vztah k mateřství, interrupcím, prostituci) 3. Sex. výchova má být pravdivá a přiměřená věku dítěte, individuální 4. Má koedukovaný charakter – tím nemá znaky tajemna a nemravnosti Sexuální výchova – principy II 5. Etičnost v sexuální výchově - zdůrazňována péče o vztahy, láska, přátelství, odpovědnost, ne jen popis biologických pochodů 6. Aktivita žáka a jeho spolupráce - žák je chápán jako spolutvůrce svých vědomostí, postojů, chování; postoj musí projít fázemi identifikace a interiorizace, aby byl použitelný v budoucnosti 7. Odbornost, pedagogické schopnosti vychovatele Tělesná výchova - cíl  Správně chápaná pohybová aktivita směřující vždy ke zdraví člověka  Pohyb by se měl stát každodenní součástí života, pomáhat žít radostně Tělesná výchova - realizace  Ve škole tělesná výchova včetně nápravné tělesné výchovy  Mimoškolní aktivity, sportovní oddíly – pozor, ne tolik důraz na závodění  Sokol, Orel  Specializace co nejpozději Zdravotní výchova  Pěstovat hygienické návyky  Podporovat zdravý tělesný i duševní vývoj  Dovednosti první pomoci  Základy zdravovědy  Režim dne, složení stravy, režim stravování během dne, roku Dopravní výchova  Účastník dopravního provozu jako chodec, cyklista, v automobilu, v MHD  Nebezpečí úrazu  Nebezpečí ohrožení druhého  Pozor – cyklista musí znát pravidla silničního provozu  Bezpečnostní prvky – být viděn, vybavení kola, helma, sedačka, bezpečnostní pásy Ekologická výchova - cíl  Vystižení a pochopení ◦ vztahů a souvislostí mezi složkami životního prostředí – bisféry, abiosféry, antroposféry) ◦ Vztahů lidské činnosti a jejích produktů a přírody  Poznávání nechtěných důsledků lidských přetvářecích činností působících devastaci přírody ◦ S následným ohrožením lidského zdraví ◦ Ohrožením existence života na zemi vůbec Ekologická výchova - struktura  Poznávací – souhrn poznatků – uvědomění si složitosti a propojenosti vztahů mezi lidskou činností a vztahy v biosféře  Postojová – hodnotící – emocionální vztah k životnímu prostředí a etické i estetické hodnocení  Činnostní – přetvářecí – odpovědné a šetrné jednání, angažovanost v oblasti péče o prostředí Multikulturní výchova  výchova k životu v existující multikulturní společnosti, která je etnicky, kulturně a sociálně variabilní  multikulturní – jen koexistence dvou či více kultur vedle sebe, neimplikuje vzájemné vztahy  interkulturní (lat. inter = mezi) zahrnuje mezikulturní vzájemnost, vzájemné interakce a vztahy odlišných sociokulturních skupin Multikulturní výchova - cíle  cílem MKV a její podstatou je naučit se porozumět lidem s odlišností, jinakostí a vytvářet prostor pro tolerantní a vstřícné soužití s nimi. Multikulturní výchova – cíle II  Kognitivní cíle - trénink kritického a pluralitního uvažování a zároveň informování o jednotlivých kulturních skupinách a kulturách  Afektivní cíle - podpory vlastní identity a pozitivního pohledu na sebe sama v kombinaci s citlivostí na odlišnosti  Behaviorální cíle - rovné zacházení a schopnost porozumět situacím, kdy se setkáváme s kulturními rozdíly Multikulturní výchova - obsah  předávat informace o druhých  podívat se na každou dílčí skutečnost nebo informaci pluralitně – tedy z perspektivy nejen majoritní společnosti, ale také z perspektivy těch druhých  Viz RVP Multikulturní výchova - metody  Přednášky  Získat vlastní zkušenost – nejlépe přímo v diverzifikovaném prostředí  Příběhy – viz www.czechkid.cz  dodržování zdvořilosti (slušnosti), efektivní komunikace, smysluplné diskuse, konstruktivní spolupráce, kritického myšlení a interaktivního přístupu. Žák a student musí mít možnost aktivně si utvářet postoje, trénovat dovednosti a schopnosti, pracovat s informacemi Mediální výchova - cíl  Chápat vývoj médií, kriticky ho reflektovat a hodnotit  Umět samostatně, kriticky a s užitkem zacházet s nabídkou, obsahem médií  Aktivně používat média jako prostředek komunikace Mediální výchova - poznámky  Je v současnosti klíčovou  Média, počítače dávají mnoho možností  Zároveň přináší mnoho nejistot, především v souvislosti s dětmi a mládeží  Výchova musí být aktivní, promyšlená  S vývojem médií se objevuje sbližování témat a vícenásobná prezentace jednoho tématu  Víceúčelovost médií Jak nás média ovlivňují  Formují naše představy o životě  Zprávy nejsou věrným odrazem skutečnosti  Reklamy vytváří iluze  Mediální organizace jsou ekonomické podniky  Příslušnost k různým publikům, některá „iniciována“ médii  Představy příjemců pomáhají mediální produkty interpretovat  Média ovlivňují společnost Mediální výchova  Součástí rámcového vzdělávacího programu jako průřezové téma  Souvislost s literaturou, slohem, osobnostně sociální výchovou, základy společenské výchovy Mediální výchova - nápady  Vyprávění příběhů z pohledů různých účastníků  Vytvoření jednoduché mediální mapy města, okresu – jaká média o regionu informují?  Rozbor novin, časopisů, porovnání zpráv o stejné události  Sledování celebrit  Rozbor filmů – např. akčních scén – co jim předchází?...  Vydávání časopisu Mediální výchova – nápady II  Sledování televize s dětmi  Čtení knih  Omezování času u počítače, internetu?  Aktivní použití médií – vlastní stránky, blogy…  Povídat si s dětmi