Metody sociální pedagogiky Rozhovor  I východisko pro další metody  Různý účel  Diagnostický  Výchovný  Poradenský  Terapeutický  Schopnost naslouchat  Tři fáze – úvod, jádro, závěr  Přednost otevřeným otázkám Metoda pedagogizace prostředí  Změna prostředí navození podnětných podmínek  Kreativita vychovatele  Příklady pedagogizace  Vytvoření naučné stezky  Použití kulatých stolů – lepší komunikace  Květiny, zeleň  Velikosti výchovných skupin  Dále uvedené metody jsou vlastně příklady pedagogizace Práce se skupinou  Využití skupinového mínění na jednotlivé členy či celou skupinu  Názory se utváří spontánně (názoroví vůdci)  Vychovatel je musí respektovat, jinak se skupina postaví proti němu  Vychovatel musí být domluven s vůdcem – tedy potřeba znát poměry ve skupině (např. sociometrie) Metoda situační  Usměrňování životních situací  Možnost vstoupit do situace souvisí s časovým úsekem, ve kterém situace probíhá  Struktura situace  Účastníci pasivní nebo aktivní  Smysl – konflikt, ukládání úkolů, hodnocení, plnění úkolů  Situace připravuje další situaci – řetězec situací Metoda inscenační  Jde o umělé navozování situací, zinscenovaných, modelových  Fáze  Příprava – určení cílů  Diagnostika – analýza podmínek  Realizace  Vyhodnocení celé situace  Smyslem je porozumění prožitkům a jednáním partnerů  Využití např. u preventivních programů Režimová metoda  Režim – způsob, jakým je organizován a řízen život v určitém čase a místě, časové uspořádání činností  Stanoven institucí – škola, rodina, domov mládeže, věznice…  Uplatnění zvláštností věkových, střídání činností, zajištění života bez strachu  Závaznost režimu pro všechny Metoda animace  Nedirektivní postup povzbuzování  Účastníkům se předkládá více možností seberealizace – možnost volby a dobrovolnosti, prostor pro iniciativu vychovávaných  Salesiánská pedagogika, domovy důchodců