ŠKOLSKÁ SOUSTAVA Školy - § 7 • mateřská škola • základní škola • střední škola • konzervatoř • vyšší odborná škola • základní umělecká škola • jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Školská zařízení § 7 • poskytuje služby a vzdělávání, které doplňují nebo podporují vzdělávání ve školách nebo s ním přímo souvisejí, nebo zajišťuje ústavní a ochrannou výchovu anebo preventivně výchovnou péči Školská zařízení § 7 • školská zařízení pro další vzdělávání pg. pracovníků • školská poradenská zařízení • školská zařízení pro zájmové a další vzdělávání • školská účelová zařízení • výchovná a ubytovací zařízení • zařízení školního stravování • školská zařízení pro výkon ústavní výchovy, ochranné výchovy a preventivně výchovnou péči Informativní přehled kódového značení úrovní vzdělávání podle ISCED 1997 kód úroveň vzdělání 0preprimární vzdělávání (bez vzdělání) 1primární vzdělávání 2nižší sekundární vzdělávání 2A - stupeň, ze kterého je možné přejít na vyšší vzdělávání 2B - přípravný stupeň pro pracovní trh 2C - stupeň směřující na pracovní trh Informativní přehled kódového značení úrovní vzdělávání podle ISCED 1997 3vyšší sekundární vzdělávání 3A - stupeň, ze kterého je možné přejít na vyšší vzdělávání 3B - přípravný stupeň pro pracovní trh 3C - stupeň směřující na pracovní trh 4postsekundární vzdělávání nižší než terciární 4A - stupeň, ze kterého je možné přejít na vyšší vzdělávání 4B - prakticky zaměřené studium 5první stupeň terciárního vzdělávání 5A - stupeň, ze kterého je možné přejít na vyšší vzdělávání 5B - prakticky zaměřené studium 6druhý stupeň terciárního vzdělávání Státní správa školství • MŠMT • Česká školní inspekce • krajské úřady • obecní úřady • ředitelé škol a školských zařízení MŠMT • řídí výkon státní správy ve školství • připravuje legislativní normy • odpovídá za koncepci, stav a rozvoj vzdělávací soustavy • určuje obsah vzdělávání (NVP předkládá vládě a komorám Parlamentu + RVP) • jmenuje a odvolává ředitele institucí, které přímo zřizuje a ústřed. škol. inspektora • vede rejstřík škol MŠMT zřizuje • zařízení pro výkon ústavní a ochranné výchovy • zvláštní případy – školy – organizace zabývající se statistickým sledováním a obsahem vzdělávání – organizace pro pg. poradenství – pro další vzdělávání pg. pracovníků Kraje (od 1.1.2003) • odbor školství KÚ • zpracovává dlouhodobý záměr vzdělávání v kraji • zpracovává výroční zprávu o stavu a rozvoji vzdělávací soustavy v kraji • zřizovatel VOŠ, SŠ, škol pro žáky s postižením, jazykových škol, ZUŠ a zařízení pro zájmové vzdělávání • některé funkce jsou přeneseny na obce s rozšířenou působností Místní úroveň • odpovědné za PŠD a rok docházky do MŠ před nástupem do školy • zřizují MŠ, ZŠ, často ZUŠ • zajištění stravování a volného času dětí Školy • právní subjektivita, tedy vyšší autonomie • ředitelé jmenováni zřizovatelem na základě konkurzního řízení • ředitel má odpovědnost za kvalitu a efektivitu vzdělávání, za finanční řízení školy, za přijímání a propouštění pracovníků, vztahy s obcí a veřejností. • minimální velikost škol dána zákonem, výjimka tehdy, když zřizovatel zvýšené náklady uhradí Česká školní inspekce • zjišťuje a hodnotí ve školách a školských zařízeních výsledky vzdělávání, kvalitu řízení, pracovní podmínky učitelů, vyučovací materiály a vybavení • v čele ústřední školní inspektor • výstupem je inspekční zpráva, protokol o kontrole, výroční zpráva - souhrnné hodnocení VVS • 2007/8 pracovalo 281 inspektorů Financování školství • návrhy na rozpočet předkládá MŠMT • školy financovány podle počtu žáků a studentů přímo z MŠMT nebo z rozpočtů krajů Poradní a pomocné orgány • tripartitní Rada hospodářské a sociální dohody (vláda-zaměstnavatelé-odbory) je vrcholný poradní orgán • různé další instituce pro řešení aktuální otázek • Výzkumný ústav pedagogický Poradní a pomocné orgány • Národní ústav odborného vzdělávání • Institut pedagogicko psychologického poradenství • Ústav pro informace ve vzdělávání Poradní a pomocné orgány • Centrum pro zjišťování výsledků ve vzdělávání (CERMAT) • Národní institut dětí a mládeže • Národní institut pro další vzdělávání • Centrum pro studium vysokého školství • akreditační komise Rámcový vzdělávací program Klíčové kompetence • kompetence k učení • kompetence k řešení problémů • kompetence komunikativní • kompetence sociální a personální • kompetence občanské • kompetence pracovní. Vzdělávací obsah základního vzdělávání vzdělávací oblast vzdělávací obory Jazyk a jazyková komunikace Čes. jazyk a literatura, Cizí jazyk Matematika a její aplikace Matematika a její aplikace Inform. a komunik. technologie Informační a komun. technologie Člověk a jeho svět Člověk a jeho svět Člověk a společnost Dějepis, Výchova k občanství Člověk a příroda Fyzika, Chemie, Přírodopis, Zeměpis Umění a kultura Hudební výchova, Výtvarná výchova Člověk a zdraví Výchova ke zdraví, Tělesná výchova Člověk a svět práce Člověk a svět práce