PEDAGOGIKA JAKO VĚDA Základní pojmy PEDAGOGIKA  společenskovědní disciplina  věda o výchově, zkoumá výchovný proces  výchova, vzdělávání, výuka, obsah učiva, učení, školské systémy  teorie a praxe, obor studia  vznik konec 19. století ZNAKY PEDAGOGIKY JAKO VĚDY  předmět zkoumání  teoretický systém  soustava metod  široká institucionální základna PŘEDMĚT PEDAGOGIKY vychovatel(é) vychovávaný obsah podmínky vzdělání výchova v minulosti METODY PEDAGOGIKY Stanovuje je metodologie pedagogiky  Empirické – co lze zjistit na základě zkušenosti  Pozorování  Experiment  Dotazník  Rozhovor  Teoretické – cíle, příčiny chování, historické souvislosti  Analýza, syntéza, dedukce, indukce Struktura pedagogických disciplin (Čábalová 2 0 1 1 ) základní aplikované hraniční ZÁKLADNÍ PEDAGOGICKÉ DISCIPLINY  Obecná pedagogika  Obecná didaktika (teorie vyučování  Teorie výchovy  Dějiny pedagogiky  Srovnávací pedagogika  Speciální pedagogika  Metodologie pedagogiky HRANIČNÍ DISCIPLINY  Pedagogická psychologie  Sociální pedagogika  Sociologie výchovy  Filozofie výchovy  Ekonomika vzdělávání  Školní zdravotnictví a hygiena  Školní architektura APLIKOVANÉ DISCIPLÍNY Někdy nazývány speciální  Didaktiky (předškolní, primární školy, středoškolská… a jednotlivých předmětů nebo skupin předmětů  Rozdělení speciální pedagogiky na pedie  Podle výchovných institucí (školská, mimoškolská, vojenská, rodinná  Podle místa realizace (podniková, volného času, mediální…) ZÁKLADNÍ KATEGORIE - VÝCHOVA Výchova je cílevědomý a záměrný proces, který umožňuje změnu a všestranný rozvoj jedince v souladu s jeho potřebami, individuálními dispozicemi a sociálními vztahy.  Specificky lidská činnost  Adaptační charakter  Anticipační charakter  Permanentní charakter ZÁKLADNÍ KATEGORIE - VZDĚLÁNÍ  Vzdělávání – vzdělání Vzdělávání je proces získávání vědomostí, dovedností, postojů, hodnot, norem a metod dalšího získávání poznatků Vzdělání je relativně ukončeným stavem, který zahrnuje soubor získaných vědomostí, dovedností, postojů, názorů, hodnot, norem. ROZLIŠENÍ VZDĚLÁNÍ Podle  úrovně vzdělávací instituce  obsahu vzdělávání  zaměření vzdělávání VÝCHOVA V ŠIROKÉM A ÚZKÉM SMYSLU Výchova v širokém smyslu Vzdělávání Výchova v užším smyslu vědomosti dovednosti a návyky schopnosti postoje ke skutečnosti potřeby a zájmy chování VZTAH VÝCHOVY A VZDĚLÁNÍ výchova vzdělání DALŠÍ FORMY VÝCHOVY  Výchova formální  Výchova neformální  Výchova informální DALŠÍ PEDAGOGICKÉ KATEGORIE  cíle  prostředky  podmínky  aktéři  výsledky  kompetence SEBEVÝCHOVA  autonomní pokračování činnosti vychovatelů sebezdokonalováním  předpokládá dovednost samostatně hodnotit své chování a srovnávat s jiným – sebeuvědomování, sebepoznání, sebekoncepce, sebekritika  sebevýchovné tendence okolo 3. roku, do popředí od puberty dále EDUKACE - POJMY  Edukace  Edukační prostředí (realita)  Edukant  Edukátor  Edukační konstrukty