Diagnostika v pedagogice Co je diagnostika?  Zkoumání individuálních zvláštností a kvalit žáka (učitele, skupiny) v pedagogických situacích  Sleduje vztahy a projevy osobnosti v interakci s prostředím, požadavky školy a rodiny, dalších institucí, společnosti a kultury.  Jaký vychovávaný je, jaký by měl být, jaký by mohl být.  Výsledek využít pro inovace ve vzdělávání, resp. pro individuální vzdělávací plán (IVP).  Autodiagnostika vychovatele Co diagnostika zahrnuje  Konkrétně formulované cíle, specifické  Volba efektivních diagnostických metod  Vymezení aktérů diagnostiky  Etapy postupu a sledovaná kritéria  Diagnostický závěr, prognóza, návrh pedagogických opatření Etapy diagnostiky Vymezení problému a cíle Volba diagnostických metod Zpracování údajů Stanovení diagnózy Návrh pedagogických opatření Realizace opatření, zhodnocení Zásady provádění diagnostiky  Poznávání (žáka, skupiny) je dlouhodobý proces  Nutnost spolupracovat s ostatními  Hledat příčiny sledovaného jevu  Dodržovat individuální přístup  Diagnostický závěr spojit s návrhem pedagogických opatření Diagnostické metody I.  Rozhovor  Pozorování  Dotazník  Retrospektivní a anamnestické metody  Studium pedagogické dokumentace Diagnostické metody II.  Ústní zkoušky  Písemné zkoušky  Analýza úkolů a výkonů  Analýza výsledků činnosti  Didaktické testy Diagnostika sociálních vztahů  Referenční skupina – Vysvětlit, co to je – Rozhovor, beseda – Přejímání hodnot, norem, vzorů  Vztah k učiteli, vychovateli – Ovlivněno vztahem k předmětu a naopak  Vztah k rodičům – Nenutit dítě mluvit o rodičích negativně  Vztahy ve skupině – Sociometrické metody Diagnostika hodnotové orientace  Důležitá otázka vytváření a změny hodnot  Postojové škály  Hierarchie hodnot  Představa nejlepšího kamaráda  Test hodnoty  Test tří přání  Povídka Sebepojetí, obraz vlastního já  Zdroj sebepojetí hlavně zkušenosti s jinými lidmi  Se sebepojetím souvisí – Potřeba autonomie, samostatnosti – Potřeba kompetence – něco umím, něčemu rozumím – Potřeba úspěšného výkonu resp. vyhnutí se neúspěchu Diagnostika sebepojetí  Úvaha Já, resp. Kdo jsem Já  Metoda sémantického diferenciálu  Rosenbergova škála sebehodnocení  Dotazník osobní autonomie Diagnostika zájmů  Pozorování  Časový snímek týdne  Volný rozhovor  Slohová práce na téma Můj volný čas  Dotazníky  Myslet na to, že zájmy nemusí být realizované