CÍL VÝCHOVY Úvod  Cíl je představa, čeho se má ve výchovné činnosti za pomoci prostředků dosáhnout.  Stanovení cíle předpokládá analýzu procesů ve společnosti, perspektiv vývoje, možností člověka, sociálních rolí, změn v osobnosti.  Cíle se mění se spol. zřízením, státem, národem, filozofií, kulturou.  Proč základní pg. kategorie? Klasifikace cílů  Formální a neformální  Individuální a sociální  Materiální a formální  Teoretické a praktické  Obecné a specifické  Autonomní a heteronomní Hierarchie cílů výchovy (Krejčí) Ideál výchovy Obsah výchovy a vzdělání Složky výchovy Institucionální cíle Nejkonkrétnější požadavky Cíle ve výukovém procesu Obecné cíle Cíle předmětů Cíle tematických celků Cíle témat Cíle výukových hodin Funkce cílů výchovy aneb proč je dobré cíl formulovat:  Orientační a anticipační  Motivační a stimulační  Realizační  Regulační (kontrolní) Taxonomie cílůPsychomotorickécíle Hodnotové(afektivní)cíle Kognitivnícíle Taxonomie kognitivních cílů (Bloom, revize 2001) Zapamatovat si Porozumět Aplikovat Analyzovat Hodnotit Tvořit Taxonomie afektivních cílů (Krathwohl) Vnímání hodnot Reagování na ně Jejich hodnocení Integrování hodnot Zvnitřňování hodnot Taxonomie psychomotorických cílů (Dave) Imitace (nápodoba) Manipulace (praktická cvičení) Zpřesňování Koordinace Automatizace Požadavky na formulaci cílů  Konkrétní formulace, jednoznačnost cíle  Kontrolovatelnost  Zformulovat další podmínky – pomůcky, čas, prostředí  Konzistentost  Přiměřenost – co je přiměřené?  Obsahuje požadovanou změnu osobnosti  Pomocí dokonavých sloves