ZDROJE FINANCOVÁNÍ  Sociální činnosti mají náklady dvojího druhu: 1. na činnost – tzn. na redistribuci dávek a pokrytí sociálních služeb, které směřují k uživateli, 2. na správu potřebnou k činnosti, která zahrnuje náklady na: a) investice potřebné pro provoz činnosti (technicko – materiální zabezpečení, výstavba apod.) b) vlastní operativní správu (mzdové náklady, neinvestiční náklady apod.) Subjekty financování:  Stát  Samospráva (regiony, kraje, obce)  Zaměstnavatel  Občan/účastník (OSVČ, samoplátce, sponzor). STÁT  Financování prostřednictví daní (přímých nebo nepřímých) nebo z jiných příjmů a majetku. SAMOSPRÁVA  Zdroje získává: - ze státního rozpočtu (část SR, podíl na příjmech SR, grant ze SR) - z poplatků (vlastní příjmy od obyvatelstva = obecní poplatky), - z darů. ZAMĚSTNAVATEL  Spoluúčast na pojištění zaměstnanců  Spoluúčast na některých nákladech nařízených státem, které jsou spojeny se sociální ochranou (např. v oblasti pracovního práva). OBČAN / ÚČASTNÍK  Přispívá na povinnou solidaritu s jinými občany.  OSVČ.  Sponzorské dary (odečet z daní). ZPŮSOBY FINANCOVÁNÍ  Fondovou technikou (předpokládá kapitálovou rezervu)  Rozpočtovou technikou (průběžné financování – dávky se v daném období vyplácejí přímo z příspěvků v tomto období vybraných) – problémem je deficitní rozpočet.  Jednorázově (dary) Zdroj: Tomeš, I.: Sociální politika – teorie a mezinárodní zkušenost, 2001. Organizace a provádění sociálního zabezpečení, platba pojistného –legislativní úprava  Zákon č. 582/1991 Sb., o organizaci a provádění sociálního zabezpečení, ve znění pozdějších předpisů.  Zákon č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti. Orgány sociálního zabezpečení  Ministerstvo práce a sociálních věcí,  Česká správa sociálního zabezpečení,  Pražská správa sociálního zabezpečení,  okresní správy sociálního zabezpečení,  Ministerstvo obrany (pokud jde o vojáky z povolání),  Ministerstvo vnitra (pokud jde o příslušníky Policie ČR, Hasičského záchranného sboru ČR a příslušníků ostatních ozbrojených bezpečnostních sborů a bezpečnostních služeb),  Ministerstvo spravedlnosti (pokud jde o příslušníky Vězeňské služby ČR). Sociální pojištění - úvod  Důchodové a nemocenské pojištění je založeno na pojistném principu, tj. na pravidelném placení příspěvku – pojistného, tzn. že plátci pojistného pravidelně odvádí příspěvek do systému. Peníze, které ČSSZ v souladu se zákonem č. 589/1992 Sb. na pojistném vybere, jsou příjmem plynoucím do státního rozpočtu. Plátci pojistného  zaměstnavatelé,  zaměstnanci, kteří jsou účastni nemocenského a důchodového pojištění (popř. pouze důchodového pojištění),  osoby samostatně výdělečně činné  osoby, které jsou dobrovolně účastny důchodového pojištění Sociální pojištění v sobě zahrnuje platby na: 1. důchodové pojištění, 2. nemocenské pojištění, 3. příspěvek na státní politiku zaměstnanosti. Výpočet pojistného  Pojistné se vypočítává procentem z vyměřovacího základu za rozhodné období.  Rozhodné období: - u zaměstnanců kalendářní měsíc, - u OSVČ kalendářní rok a vyměřovacím základem pro pojistné je částka, kterou si určí, ne však méně než 50 % daňového základu. Výše pojistného  u zaměstnavatelů 25 %, z toho: 2,3 % na nemocenské pojištění, 21,5 % na důchodové pojištění, 1,2 % na státní politiku zaměstnanosti,  u zaměstnanců 6,5 % z toho: 6,5 % na důchodové pojištění, zaměstnanec pojistné na nemocenské pojištění a příspěvek na státní politiku zaměstnanosti neplatí,  u osob samostatně výdělečně činných 29,2 %, z toho: 28 % na důchodové pojištění, 1,2 % na státní politiku zaměstnanosti,  u osob samostatně výdělečně činných, které jsou dobrovolně účastny nemocenského pojištění 1,4 % z vyměřovacího základu, který nemůže být nižší než dvojnásobek částky pro účast zaměstnanců, v roce 2010 tedy z částky minimálně 4000 Kč,  u osob dobrovolně účastných důchodového pojištění 28 % na důchodové pojištění,  u zahraničních zaměstnanců, kteří se dobrovolně přihlásí k účasti na nemocenském pojištění, 1,4 % pojistného na nemocenské pojištění. PŘÍSPĚVEK NA STÁTNÍ POLITIKU ZAMĚSTNANOSTI  1,2 % z celkové výše sociálního pojištění – u zaměstnavatelů a OSVČ  Co je státní politika zaměstnanosti? (aktivní x pasivní) NEMOCENSKÉ POJIŠTĚNÍ Od 1. 1. 2009 je nově upraveno zákonem č. 187/2006 Sb., o nemocenském pojištění (byl schválen již na jaře 2006, ale účinnosti nabyl až počátkem ledna 2009). NEMOCENSKÉ POJIŠTĚNÍ - úvod  Nemocenské pojištění je jedním z pilířů sociálního pojištění.  Nemocenské pojištění upravuje pojištění pro případ dočasné pracovní neschopnosti pro nemoc a úraz (nebo např. lázeňská péče), těhotenství a mateřství, péče o dítě nebo jiného nemocného člena domácnosti.  Účelem nemocenského pojištění je poskytovat hmotné zajištění při sociálních událostech krátkodobého (dočasného charakteru). Koncept nové úpravy zákona o nemocenském pojištění  Přijetím tohoto zákona došlo ke komplexní úpravě nemocenského pojištění, které zahrnuje jak okruh osob účastných nemocenského pojištění, jejich nároky z tohoto pojištění a stanovení výše poskytovaných dávek, posuzování zdravotního stavu pro účely nemocenského pojištění, tak organizační uspořádání nemocenského pojištění, jakož i řízení v tomto pojištění. NEMOCENSKÉHO POJIŠTĚNÍ JSOU ÚČASTNI:  Zaměstnanci v pracovním poměru  Osoby ve služebním poměru, tj. příslušníci Policie ČR, Hasičského záchranného sboru, Celní správy ČR, Vězeňské služby ČR apod.  Státní zaměstnanci podle služebního zákona  Zaměstnanci činní na základě DPČ (POZOR – ne DPP!)  Soudci  Poslanci Poslanecké sněmovny a senátoři Senátu Parlamentu ČR  Pěstouni, kteří vykonávají pěstounskou péči v zařízeních pro výkon PP  Odsouzení ve VTOS zařazení do práce atd. Povinná účast na NP vzniká u zaměstnance po splnění podmínek:  Výkon práce na území ČR v zaměstnání vykonávaném v pracovněprávním vztahu.  Rozsah zaměstnání, který je určen minimálním počtem dnů (zaměstnání trvalo alespoň 15 dnů).  Minimální výše sjednaného příjmu (jedná se o tzv. rozhodný příjem, jehož hranice je v roce 2010 stanovena na 2000 Kč). Dávky z nemocenského pojištění  Nemocenské  Peněžitá pomoc v mateřství  Ošetřovné  Vyrovnávací příspěvek v těhotenství a mateřství NEMOCENSKÉ  Náleží od 15. kalendářního dne dočasné pracovní neschopnosti za kalendářní dny.  Během prvních dvou týdnů dočasné pracovní neschopnosti bude poskytovat zaměstnavatel zaměstnanci náhradu mzdy za pracovní dny, avšak náhrada mzdy první 3 dny mu nenáleží.  Podpůrčí doba trvá nejdéle 380 kalendářních dnů ode dne vzniku dočasné pracovní neschopnosti nebo nařízení karantény, pokud není stanoveno jinak. Co je to denní vyměřovací základ?  Průměrný denní příjem v tzv. rozhodném období. Za rozhodné období se v souvislosti s nemocenským pojištěním považuje zpravidla 12 kalendářních měsíců před měsícem, ve kterém vznikla sociální událost. Příjmy (vyměřovací základy) se v tomto období sečtou, vydělí se počtem kalendářních dnů a získaná částka tvoří denní vyměřovací základ, ze kterého se počítají dávky nemocenského pojištění. Redukce denního vyměřovacího základu od 1.1.2010:  1. redukční hranice (791 Kč) se u nemocenského počítá 90%,  z částky nad 1. redukční hranici do 2. redukční hranice (1 186 Kč) se počítá 60%,  z částky nad 2. redukční hranici do 3. redukční hranice (2 371 Kč) se počítá 30%,  k částce nad 3. redukční hranici se nepřihlíží. VÝŠE NEMOCENSKÉ  60% redukovaného denního vyměřovacího základu, a to do 30. kalendářního dne pracovní neschopnosti;  66% redukovaného denního vyměřovacího základu, a to od 31. do 60. kalendářního dne PN;  72% redukovaného vyměřovacího základu, a to od 61. do konce PN. OŠETŘOVNÉ  Pokud nemůže zaměstnanec kvůli ošetřování člena domácnosti nebo z důvodu péče o dítě mladší 10 let vykonávat zaměstnání, náleží mu tzv. ošetřovné. Rodiče či jiné oprávněné osoby se přitom mohou jednou v ošetřování vystřídat. Nárok na ošetřovné vzniká, pokud:  Je zaměstnanec účasten nemocenského pojištění (ale nemají nárok např. OSVČ),  Ošetřuje dítě mladší 10 let,  Nebo pečuje o zdravé dítě do 10 let z důvodu uzavření dětského výchovného zařízení, nařízení karantény nebo když osoba, která o dítě jinak pečuje, onemocněla  Ošetřuje jiného nemocného člena domácnosti, pokud jeho zdravotní stav vyžaduje nezbytné ošetřování jinou osobou,  Dítě nebo nemocný člen domácnosti žije v domácnosti se zaměstnancem, který o tuto dávku žádá, pokud se nejedná o ošetřování dítěte mladšího 10 let. PODPŮRČÍ DOBA A VÝŠE OŠETŘOVNÉHO  Ošetřovné se poskytuje nejdéle po dobu prvních 9 kalendářních dnů potřeby ošetřování. Zaměstnanci, který má v trvalé péči dítě do 16 let, které neukončilo povinnou školní docházku, a je jinak osamělý, pak nejdéle 16 kalendářních dnů.  Výše ošetřovného za kalendářní den je stanovena jako 60% denního vyměřovacího základu. PENĚŽITÁ POMOC V MATEŘSTVÍ  Podmínkou nároku na tuto dávku je účast pojištěnce na nemocenském pojištění alespoň po dobu 270 kalendářních dnů v posledních 2 letech před nástupem na MD. Tato podmínka se týká zaměstnanců i OSVČ (pro OSVČ platí ještě jedna podmínka – nemocenské pojištění musí trvat alespoň 180 kalendářních dnů v posledním roce před začátkem podpůrčí doby). PODPŮRČÍ DOBA A VÝŠE DÁVKY  U pojištěnky, která porodila jedno dítě, celkem 28 týdnů.  U pojištěnky, která porodila dvě nebo více dětí současně, 37 týdnů. Po uplynutí 28 týdnů je možné PPM dále vyplácet pouze v případě, že pojištěnka pokračuje v péči alespoň o dvě z těchto dětí.  U pojištěnce, který převzal dítě do péče, celkem 22 týdnů.  U pojištěnce, který převzal do péče dvě a více dětí, 31 týdnů. Po uplynutí 22 týdnů je možné PPM vyplácet pouze v případě, že pojištěnec pokračuje v péči alespoň o dvě z těchto dětí. VÝŠE PPM  PPM činí 70% z denního vyměřovacího základu (od 1.6.2010) a vyplácí se od prvního dne nástupu na PPM.  při výpočtu této dávky a vyrovnávacího příspěvku v těhotenství a mateřství se částka do první redukční hranice (791,- Kč) počítá 100 % (od 1. 1. 2010 se počítala 90 %). VYROVNÁVACÍ PŘÍSPĚVEK V TĚHOTENSTVÍ A MATEŘSTVÍ  Poskytuje se těhotné zaměstnankyni nebo matce do konce 9. měsíce po porodu, která byla z důvodu těhotenství a mateřství dočasně převedena na jinou práci a z ní má bez svého zavinění nižší výdělek.  Nemají nárok např. ženy pracující na DPČ nebo OSVČ. VÝŠE A PODPŮRČÍ DOBA VPTM  Rozdíl mezi původním denním vyměřovacím základem a průměrným příjmem po převedení na jinou práci je výší vyrovnávacího příspěvku.  Poskytuje se za kalendářní dny, v nichž trvalo převedení na jinou práci, nejdéle do začátku 6. týdne před plánovaným porodem.  Z důvodu mateřství se poskytuje do konce 9. měsíce po porodu a u žen, které kojí, pak po dobu kojení. Účast na nemocenském pojištění OSVČ  Účast na nemocenském pojištění OSVČ je dobrovolná. Z nemocenského pojištění jim pak po splnění dalších podmínek náleží nemocenské (výše nemocenského za kalendářní den činí 60 % denního vyměřovacího základu) a PPM (výše PPM za kalendářní den rovněž činí 60 % denního vyměřovacího základu).