Překlad německé verze dotazníku pro mládež mezi 16-29 léty k přípravě synodu o mládeži (2018) Překlad odpovídá přesně textu, který vidí uživatel online dotazníku na youth.synod2018.va Text převzat z webu Sekretariátu Německé biskupské konference. Mladí lidé, víra a rozlišování povolání Dotazník online Cílem tohoto dotazníku, který se obrací na mladé lidi celého světa ve věku mezi 16 a 29 léty je, dát Ti příležitost upozornit na sebe, vyjádřit se a vyprávět, kdo jsi a co nám chceš o sobě sdělit. I. Kdo jsem (moje základní data) POHLAVÍ. Jsi… 1. muž 2. žena ROK NAROZENÍ. V kterém roce jsem se narodil (Zde je možné online vybrat roky od 1950 do 2001) ZEMĚ PŮVODU. V které zemi ses narodil? (Zde je možné vybrat z katalogu zemí) ZEMĚ POBYTU. V které zemi teď žiješ? (Zde je možné vybrat z katalogu zemí) REGION. V jakém prostředí žiješ?[1] 1. Ve velkoměstě (přes 1 milion obyvatel) 2. V okolí velkoměsta 3. Ve velkém městě (mezi 200 000 a 1 mil. obyvatel) 4. Ve středně velkém městě (mezi 50 000 a 200 000 obyvatel) 5. Na venkově, v malém městě nebo vesnici (méně než 50 000 obyvatel) ODSTĚHOVÁNÍ. Už ses odstěhoval z domova?[2] 1. Ano 2. Ne POKUD ANO VĚK ODCHODU Z DOMOVA. V jakém věku ses odstěhoval z domova? (uvést věk) STAV 1. Svobodný a single[3] 2. Svobodný a žijící s partnerem/partnerkou[4] 3. Ženatý/vdaná 4. Žiji sám/sama po rozchodu nebo rozvodu 5. Žijící s partnerem po rozchodu nebo rozvodu 6. Jiný stav (vdovec, vdova, …) U STAVU 2, 3, 5 Od jakého věku žiješ společně se svým manželem / svou manželkou, příp. se současným partnerem /současnou partnerkou?[5] (uvést věk) DĚTI. Máš děti? 1. Ano 2. Ne Pokud máš děti, tak uveď: POČET DĚTÍ. Kolik máš dětí? (v online dotazníku se počítá s variantami 0-5 dětí) Pokud máš děti (1-5), VĚK PŘI NAROZENÍ PRVNÍHO DÍTĚTE. V kolika letech jsi měl první dítě? (uvést věk) VZDĚLÁNÍ. Jaké je Tvoje nejvyšší ukončené vzdělání? 1. Neukončil (neabsolvoval) jsem žádnou školu 2. Ukončil jsem základní školu[6] 3. Mám střední školu bez maturity[7] 4. Mám maturitu 5. Absolvoval jsem vysokou školu[8] 6. Mám vyšší akademický titul[9] STUDIUM. Navštěvuješ nějakou školu?[10] 1. Ano 2. Ne Pokud máš vzdělání 1, 2, 3 nebo 4 a právě nestuduješ: Bylo to Tvoje (vlastní) rozhodnutí, nepokračovat ve studiu? 1. Ano, bylo to moje rozhodnutí 2. Ne, chtěl/chtěla bych studovat dál PRÁCE. Pracuješ v současnoti?[11] 1. Ano 2. Ne II. JAK VNÍMÁM SEBE A SVĚT KOLEM MĚ (Chování a názory) Do jaké míry máš tyto charakterové vlastnosti? (označuje se podle škály: 1 vůbec ne, 2 trochu, 3 částečně, 4 z větší části ano, 5 zcela) U každé z následujících vlastností může respondent označit jeden z pěti stupňů, který odpovídá tomu, do jaké míry si myslí, že má tuto vlastnost. Pozitivní představa o sobě[12] Pozitivní postoj k životu Vědomí odpovědnosti Schopnost úspěšně řešit problémy Schopnost kritického myšlení Schopnost rozhodnout se Motivace a nadšení při vlastním jednání Schopnost rozumět pocitům a náladám druhých lidí Schopnost prosazovat svoje představy a nepodléhat tlaku skupiny Schopnost dobře vycházet se staršími lidmi Schopnost konfrontace s těmi, kdo myslí jinak než Ty[13] Schopnost pracovat s konflikty Schopnost pracovat ve skupině Schopnost vybudovat si pozitivní vztah k druhým Schopnost vést Schopnost sledovat cíl až do jeho dosažení Mít (svůj) sen a chtít ho uskutečnit Schopnost přizpůsobit se změněné situaci Do jaké míry souhlasíš s následujícími výroky? (1 vůbec ne, 2 trochu, 3 částečně, 4 z větší části ano, 5 zcela) U každé z následujících vlastností může respondent označit jeden z pěti stupňů, který odpovídá tomu, do jaké míry souhlasí s uvedeným tvrzením. Velké části lidí je možné důvěřovat[14] Když přemýšlím o své budoucnosti, vnímám ji plnou rizik a nejistot Když myslíš na svou budoucnost, jak významné jsou následující věci pro to, abys měl naplněný život?[15] (škála: 1 vůbec ne, 2 trochu, 3 částečně, 4 z větší části ano, 5 zcela) Mít jisté pracovní místo Mít vlastní rodinu Mít děti Jít dělat takovou práci, která odpovídá mým schopnostem Dělat kariéru Být slavný Vykonávat sociálně nebo politicky významnou činnost Do jaké míry důvěřuješ následujícím institucím? (zde je škála od jedné do deseti, 1 = vůbec ne, 10 = zcela) U každé instituce může respondent označit jeden z deseti stupňů důvěry. Státní orgány Politické strany Místní úřady Škola, univerzita Katolická církev Odbory Policie Podnikatelské subjekty Banky Noviny Věda Nemocnice Jaký vliv mohou mít mladí lidé v Tvé zemi na veřejné rozhodování? 1. žádný 2. malý 3. dostatečný 4. velký Měli by mladí lidé – podle Tvého názoru – být aktivně zapojeni při politickém rozhodování v Tvé zemi? 1. Ano, je to velmi důležité 2. Ano, ale není to nezbytně nutné 3. Ne, je to lepší přenechat zkušenějším 4. Nevím III. JÁ A TI DRUZÍ Když uvažuješ o tom, jaký jsi byl / jaká jsi byla jako dítě a jaký/jaká jsi dnes: do jaké míry přispěly následující věci k Tvému osobnímu vývoji? (1 vůbec ne, 2 trochu, 3 částečně, 4 velmi, 5 zcela zvláštním způsobem) Na každém řádku je možné vyznačit jeden ze stupňů, jak respondenta instituce ovlivnila. Škola Rodina Přátelé Média (televize, internet, sociální sítě) Spolky a skupiny mládeže (sportovní oddíly, vzdělávací a církevní aktivity) Náboženská výchova Koníčky, zájmové činnosti, volnočasové aktivity Četba Hudba Jak důležitá je pro Tebe rada následujících osob, pokud potřebuješ pomoci při rozhodování? (u každého typu osob označit jedno číslo ze škály 1-10, 1 = vůbec ne, 10 = zcela zvláštním způsobem) Otec Jiné kontakty z Tvého (sociálního) okolí Kněz/duchovní Bratr/sestra nebo další příbuzní Osobnostní kouč Přátelé Psycholog/psycholožka Trenér (sportovní) Snoubenec/snoubenka/manžel/manželka Matka Učitel/učitelka/vychovatel/vychovatelka IV. Moje životní rozhodnutí K čemu je dobré školní vzdělání (škála: 1- k ničemu, 2 – trochu, 3 – z části, 4 – z velké části, 5 – úplně) Respondent u každé možné odpovědi doplní číslo, do jaké míry považuje v tomto ohledu vzdělání za užitečné. Abych snadno nalezl/a práci Abych nalezl/a práci, které mě bude naplňovat Abych si rozšířil/a vědomosti a osobní schopnosti Abych dokázal/a zvládat svůj život Abych se učil/a vycházet s druhými K málo věcem nebo k ničemu Pokud nemáš žádnou práci: HLEDÁNÍ ZAMĚSTNÁNÍ: Hledáš v současnosti práci anebo se pokoušíš osamostatnit? 1. Ano 2. Ne Pokud nehledáš práci: Proč si nehledáš práci? (prosím vybrat jednu z odpovědí) 1. Protože chodím do školy nebo se jinak vzdělávám (připravuji na zaměstnání) 2. Protože chci mít přestávku na přemýšlení a shromažďování dalších zkušeností 3. Protože bych stejně žádnou nenašel 4. Protože se nabízí jen nejistá a špatně placená práce 5. Kvůli zdravotním problémům 6. Abych se věnoval rodině (starám se o dítě nebo blízkého člověka[16] apod.) 7. Protože brzy začnu studovat nebo pracovat 8. Protože se připravuji na to, abych se osamostatnil 9. Z jiných důvodů Pokud máš práci: Jak jsi spokojen/a s následujícími prvky Tvé současné práce? (škála: 1 – vůbec ne, 2 – trochu, 3 – částečně, 4 – z velké části, 5 – úplně) Jistota pracovního místa Plat Pružná pracovní doba Vztah s kolegy Vztah k vedoucím pracovníkům Forma práce odpovídá mé kvalifikaci Celkově jsem spokojený se svou prací Do jaké míry souhlasíš s následujícími tvrzeními: Má práce je … (škála: 1 = vůbec nesouhlasím, 10 = úplně souhlasím) Respondent v každém řádku vyplní jedno z čísel od 1 do 10. Základ pro to, abych uživil/a rodinu[17] Příčina zatížení a stresu Možnost seberealizace Místo, kde se mohu osobně nasadit[18] Prostředek k zajištění výdělku Možnost dosáhnout ekonomického a sociálního blahobytu Možnost zvládnout (řídit svou) budoucnost Pramen úspěchu a sociálního uznání Místo sociální angažovanosti pro druhé[19] V jakém věku by se dle Tvého názoru měli mladí lidé odstěhovat z domova, pokud jsou k tomu splněny objektivní předpoklady? Věk (uvést číslici) PRO TY, KDO ŽIJÍ U RODIČŮ (vyplňují jen ti maldí lidé, kteří bydlí u rodičů, tzn. že se dosud neodstěhovali z domova) Odpověděl jsi, že žiješ ještě u své původní rodiny. Jaký vliv na to mají následující důvody? (1 vůbec žádný, 2 malý, 3 střední, 4 velký, 5 velmi značný) Respondent uvede v každém řádku odpovídající číslici. Moje rodina je na mě odkázána (např. z důvodu mojí péče) Nedostatek financí Nemám práci Mám zdravotní problémy Necítím se připravený na to, abych se odstěhoval. Ještě nemám pevný partnerský vztah/ještě jsem se neoženil/nevdala V jakém věku by dle Tvého mínění měla mít (obecně) žena první dítě, pokud jsou k tomu splněny objektivní podmínky? Věk (vyplní číslo) V jakém věku by dle Tvého mínění se měl muž (obecně) stát poprvé otcem, pokud jsou k tomu splněny objektivní podmínky? Věk (vyplní číslo) POČET DĚTÍ. Chceš mít (další) děti? 1. Ano 2. Ne POKUD ANO Kolik chceš mít dohromady dětí (včetně těch, které už máš)? Uvést počet PRO TY, KDO NEMAJÍ DĚTI Skutečnost, že ještě nemáš děti, může záviset na mnoha okolnostech Které z následujících důvodů jsou pro Tebe relevantní (platí pro Tebe)? (škála: 1 – vůbec není relevantní, 2 – malá relevance, 3 – střední relevance, 4 – velká relevance, 5 – velmi značná relevance) Respondent uvede v každém řádku jedno číslo. Věk (jsem příliš mladý/á) Zdravotní stav (fyzický nebo psychický) Ekonomická situace Práce Bytové podmínky Chybějící podpora při výchově dětí Už ses někdy dobrovolnicky angažoval nebo to zrovna děláš? 1. Ne, nikdy jsem to nedělal 2. Ano, dřív, ale teď ne 3. Momentálně ano, příležitostně 4. Ano, teď pravidelně Byl jsi nebo jsi člen stran, politických skupin nebo nějakých hnutí? 1. Ne, nikdy jsem nebyl/a 2. Ano, někdy dřív, ale teď ne 3. Ano, momentálně příležitostně 4. Ano, v současnosti pravidelně Kterých z následujících iniciativ ses nejméně jednou zúčastnil? (je možné uvést více odpovědí) 1. Petice/podpisová akce 2. Kampaně prostřednictvím sociálních sítí 3. Lobbing 4. Demonstrace 5. Flash mob[20] 6. Tweetstorm[21] 7. Jiné podobné iniciativy nebo akce 8. Nikdy jsem se žádné takové iniciativy nebo akce nezúčastnil Z jakého důvodu by sis uměl představit, že bys opustil svou vlast a přestěhoval se do cizího města nebo cizí země? 1. Je to především možnost vylepšit svoji situaci 2. V první řadě je to nutnost pro toho, kdo žije v prostředí bez perspektiv Přicházelo by to pro Tebe v úvahu? 1. Určitě ne 2. Pravděpodobně ne 3. Pravděpodobně ano 4. Každopádně 5. Ano, už jsem se vystěhoval V. NÁBOŽENSTVÍ, VÍRA A CÍRKEV NÁBOŽENSTVÍ. Patříš do nějakého náboženského společenství? 1. Ano, do katolické církve 2. Ano, do jiné křesťanské církve 3. Ano, cítím se jako křesťan, ale nevážu se k určitému náboženskému společenství 4. Ano, patřím k nekřesťanskému monoteistickému náboženství 5. Ano, patřím k jiné náboženské společnosti[22] 6. Ano, věřím na vyšší bytost, ale bez vztahu k nějaké náboženské společnosti 7. Ne a ani nevěřím v nic náboženského 8. Myslím, že není potřeba se k náboženství vyjadřovat Jak často se v současnosti účastníš náboženských obřadů (třeba bohoslužeb, pobožností…)? 1. Nejméně jednou za týden 2. Nejméně jednou za měsíc 3. Občas během roku 4. Jen při zvláštních příležitostech 5. Neúčastním se Jak je víra důležitá pro Tvůj život? (označ pouze jednu odpověď) Velmi důležitá Důležitá Částečně důležitá Málo důležitá Vůbec není důležitá Nevím NÁBOŽENSTVÍ (u těch, kteří se k němu hlásí) Pokud věříš v Boha, které z následujících pojmů s Bohem spojuješ? Je možné označit více pojmů Zbytečnost Povinnost Otec Tajemství Strach Matka Svoboda Hřích Štěstí Pochybnost Láska Pravda Život Spása/záchrana/vykoupení Něha Kdo je pro mě Ježíš? (je možné označit více odpovědí) Revolucionář Mistr života Spasitel/zachránce Syn Boží Někdo, kdo to se mnou myslí dobře Orientační bod Vzor Věrný přítel Nikdo – je mi lhostejný Protivník, proti němuž je třeba bojovat Průvodce Výmysl Prorok Hlavní postava knihy Mudrc z dávných časů Jiný pojem (vyjádřit vlastním slovem) Které z následujících slov spojuješ s pojmem „povolání“? (je možné označit více odpovědí) Boží volání Víra Služba Seberealizace Nátlak Svoboda Setkání Pozvání Pochybnost Plánování života Manželství/rodina Strach Kněžství Zasvěcený život Vlastní nadání Jak jsou dle Tvého názoru důležité následující činnosti katolické církve? (1 vůbec ne, 2 trochu, 3 do jisté míry, 4 do značné míry, 5 velmi důležité) Sociální a charitativní činnosti Přítomnost misionářů v rozvojových zemích Katecheze Nabídky mládeži ve farnostech a spolcích Liturgické slavnosti Katolické školy/univerzity Činnost učitelů náboženství a (náboženských) vychovatelů Činnost mládežnických organizací a svazů Co by se mělo dle Tvého názoru rozhodně změnit v současné katolické církvi?[23] Zvol tři body podle pořadí důležitosti. Sociálním problémům musí být věnována velká pozornost Církev by měla věnovat zvláštní péči obhajobě pravd víry Církev by měla zaměřit velmi silně svou pozornost na mír Měl by být větší soulad mezi jednáním církve a hodnotami, které zastává Život musí být hájen a víc podporován od početí až do smrti S životním prostředím je třeba zacházet velmi svědomitě Musí se věnovat velká pozornost modlitbě Měl by se volit srozumitelný a dnešnímu světu přizpůsobený jazyk Měl by být veden dialog s jinými náboženstvími VI. Moje přítomnost na internetu Jak často jsi běžně online?[24] 1. Vlastně pořád 2. Víckrát za den 3. Přibližně jednou za den 4. Dvakrát nebo třikrát za týden 5. Asi jednou týdně 6. Příležitostně (méně než jednou týdně) 7. Velmi zřídka 8. Ne, nezajímá mě to – kdo zvolí tuto variantu, tak už dál dotazník nevyplňuje 9. Nikdy, sice bych rád, ale nemám přístup na internet Jsi online častěji než považuješ za užitečné a přiměřené? 1. Jsem příliš často online 2. Jsem online tak často, jak chci 3. Chtěl bych být častěji online Jak dlouho denně jsi na sociálních sítích? 1. Nejsem na sociálních sítích 2. Méně než 1 hodinu 3. 1-3 hodiny 4. Více než 3 hodiny Do jaké míry souhlasíš s následujícími výroky: Ve srovnání s životem „offline“ je na sociálních sítích jednodušší … (na každém řádku vyberte jedno z čísel podle škály: 1 vůbec ne, 2 trochu, 3 částečně, 4 hodně, 5 velmi) pěstovat celkově upřímnější a přímější komunikační styl otevřeně vyjádřit politické názory obdržet informace a kontakty k hledání práce otevřeně vyjádřit vlastní stanovisko k aktuálním sporným otázkám vyjádřit vlastní (náboženskou) víru / svědčit o vlastní víře rozvíjet a hledat lásku[25] vyjádřit vlastní náladu, emoce, pocity Do jaké míry platí následující výroky o sociálních sítích? (škála: 1 vůbec ne, 2 trochu, 3 částečně, 4 velmi, 5 úplně) Nesmí se brát moc vážně – obsah může být stejně tak pravdivý, jako vymyšlený Doplňují skutečný život o další možnosti, jak pěstovat společenský život a vztahy Existuje nebezpečí, že budou vztahy ve skutečném životě ohroženy nebo zanedbávány Je to možnost utéci ze skutečného života Jsou prostorem, v němž se vzájemně komunikuje, aby byla legrace a utekli jsme všednosti Celkově by nás mohly (sociální sítě) podpořit při péči o sociální vztahy Být na sociálních sítích pro mě znamená… (vyberte z následujících nejvýše dvě odpovědi a seřaďte je podle důležitosti) Ukrácení času, jako cokoliv jiného Nutnost, abych nebyl/a vyloučen ze styků s druhými ldimi Možnost, že se v mém skutečném životě stane něco, co by se jinak nestalo Prostor, kde se cítím dobře, protože mám pořád pocit, že jsem s druhými v kontaktu, i když s nimi nejsem bezprostředně ve spojení Prostor, v němž se cítím dobře, protože v něm mám síť osob, na které se mohu vždycky – i v nouzi – spolehnout Časem se pro mě staly nepostradatelnými pro moje další vzdělávání a k tomu, abych získal uznání v mém oboru Má to pro mě základní význam, abych byl informován o aktuálním dění ve světě Je to pro důležitá příležitost k účasti na občanském a politickém životě Co jsi dělal/a či zažil/a za poslední měsíc na sociálních sítích U každého řádku jsou tři varianty odpovědí – víc než jednou, jednou, ne Navázal jsem kontakty k velkému počtu starších lidí Narazil jsem na webové stránky nebo chaty, na nichž se lidé nabádají k nenávisti vůči osobám nebo sociálním skupinám Vstoupil jsem do skupiny s náboženskými cíli Vybudoval jsem si vážný kontakt se známou osobností Stal jsem se aktivní díky prosbě o pomoc Navázal jsem kontakty s vrstevníky Napsal nebo jsem zastával náboženské obsahy Napsal jsem nebo zastával etické, společenské či politické obsahy Vstoupil jsem do skupiny se společenským nebo politickým obsahem Narazil jsem na webové stránky nebo chaty se sexuálním obsahem Dozvěděl jsem se o konkrétní nabídce zaměstnání ZÁVĚREČNÉ OTÁZKY Mohl bys nám popsat pozitivní příklad, jak církev mladé lidi doprovázela při jejich rozhodování pro hodnotný a naplněný život? Měl by to být příklad, který jsi prožil/a buď ty sám/sama nebo někdo z Tvých známých. Následuje možnost uvést tento příklad. Chtěl/a bys o sobě vyprávět něco, nač v dotazníku nepřišla řeč? Následuje možnost volného sdělení. ZÁVĚREČNÉ SLOVO Děkujeme Ti za vyplnění dotazníku. Informace budou anonymně vyhodnoceny. Pokud nám přesto chceš zanechat kontaktní adresu, budeme Tě informovat o závěrečných výsledcích a iniciativách k prezentaci tohoto Portrétu nových generací, k jehož vzniku jsi přispěl/a. Možnost uvést vlastní e-mailovou adresu. ________________________________ [1] V originálu se jak v nadpisu, tak i v otázce užívá výraz „region“ (oblast). Myslí se tím však spíše prostředí, kde respondent žije (město, venkov atp.). [2] Kladně odpovídá ten, kdo už nebydlí u rodičů. [3] Žijící sám, bez partnera. [4] U partnerství se jedná o „feste Partnerschaft“, tj. trvalejší pevnější vztah, nikoliv krátkodobé soužití. [5] Myslí se tím život ve společné domácnosti [6] V německé verzi „Hauptschule“ (obdoba 2. stupně naší ZŠ) [7] V německé verzi „Realschule“ (střední škola, po jejímž zakončení ale nelze studovat vysokou školu) [8] V německé verzi „Universitätabschluss“, v našich podmínkách bakalářské nebo magisterské vzdělání [9] V našich podmínkách Ph.D. [10] Doslova: „Navštěvuješ ještě školu/univerzitu?“ – Myšlena střední škola nebo vyšší odborná či vysoká škola jakéhokoliv typu. [11] Myslí se tím, zda respondent má zaměstnání. [12] Dosl. „positives Selbstbild“ [13] V německé verzi je slovo „auseinadersetzen“. Není tím myšlena konfliktní konfrontace, ale spíše schopnost připuštění si názorů druhých, diskuse s nimi a aktivní vyrovnávání se s jejich názory a postoji. [14] Dosl. „Velká část lidí je hodna důvěry“ [15] Myslí se tím význam následujících věcí (toho, co by člověk chtěl mít) pro subjektivní životní spokojenost (pocit dobře naplněného života). [16] Dosl. „milého člověka“ [17] Dosl. „obstaral rodinu“ [18] Ve smyslu „angažovat“, „investovat své síly“ [19] Dosl. „sociálního nasazení“ [20] Blesková zábavná akce, při níž se náhle vyskytne více lidí v předem určený čas na předem určeném místě spojených jistou společnou myšlenkou. [21] Série tweetů na Twitteru vysílaných v rychlém pořadí. [22] Myšleno: než jsou uvedeny výše [23] Doslova: „Co považuješ za naléhavě potřebné změnit v dnešní katolické církvi?“ [24] Dosl. normálně [25] Dosl. „Liebesbeziehungen“ – vztahy lásky