S113 Sociální pedagogika

Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
léto 2012
Rozsah
2/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Marie Ortová (přednášející)
Garance
PaedDr. Marie Vorlová
Katedra sociální práce – Katedry – Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
Rozvrh
Út 8:30–10:00 5, kromě St 4. 4. až Út 10. 4.
Předpoklady
S101 Pedagogika && S104 Obecná a vývojová psychologie
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Cílem předmětu sociální pedagogika je seznámit studenty se současným pojetím oboru sociální pedagogika a s postavením profese sociálního pedagoga. Obsahově souvisí s předměty Rizikové skupiny a Specifické metody sociální práce tak, aby byly naplněny minimální standardy vzdělávání sociálních pracovníků.
Cílem předmětu je:
- umět popsat vlivy různých výchovných prostředí a pochopit jejich provázanost;
- znát různé komunikační přístupy při práci s vybranými cílovými skupinami;
- znát různé druhy sociálního učení a umět je využívat při práci;
- pochopit smysl ústavní výchovy, znát její trendy, rozumět situaci dětí a mládeže v ústavní výchově;
- znát základy salesiánské pedagogiky, rozumět jejím specifikům v současné výchově;
- znát specifika výchovy mimo vyučování a pravidla přípravy různých programů;
Osnova
  • Sociální pedagogika jako vědní disciplina, předmět SP, postavení SP v ČR, profese speciálního pedagoga, základní pojmy
  • Výchova a prostředí, různá výchovná prostředí možnosti výchovy, vliv prostředí, výchova intencionální a funkcionální rodina, škola, vrstevníci, komunita
  • Poruchy chování, děti a mládež s poruchami chování, ADD, ADHD, přístup k dětem s poruchami chování, výchovná opatření ve škole Spolupracující organizace (školní poradenství, SVP, DgÚ, sociální služby podle zákona č. 108)
  • Ústavní a ochranná výchova, organizace, přístupy, trendy
  • Základy salesiánské pedagogiky
  • Základy teorie výchovy, složky výchovy, jejich cíle, specifika a metody, možnosti využití ve volnočasových aktivitách, při práci s dětmi a s mládeží s poruchami chování (multikulturní výchova, mediální výchova, rozumová výchova, pracovní výchova, osobnostní a sociální výchova…)
Literatura
  • ČÁBALOVÁ, Dagmar. Pedagogika. vydání 1. Praha: Grada, 2011, 272 s. ISBN 978-80-247-2993-0. info
  • GULOVÁ ET AL., Lenka. Sociální pedagogika a multikulturní výchova v otázkách. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita. Katedra sociální pedagogiky Pedagogické fakulty, 2008, 212 s. ISBN 978-80-210-4724-2. info
  • FISCHER, Slavomil a Jiří ŠKODA. Speciální pedagogika. Edukace a rozvoj osob se somatickýcm, psychickým a sociálním znevýhodněním. Vydání 1. Praha: Triton, 2008, 205 s. ISBN 978-80-7387-014-0. info
  • KRAUS, Blahoslav. Základy sociální pedagogiky. Vyd. 1. Praha:: Portál, 2008, 215 s. ISBN 978-80-7367-383-3. info
  • JEDLIČKA, Richard. Děti a mládež v obtížných životních situacích :nové pohledy na problematiku životních krizí, deviací a úlohu pomáhajích profesí. Vyd. 1. Praha: Themis, 2004, 478 s. ISBN 8073120380. info
  • KRAUS, Blahoslav a Věra POLÁČKOVÁ. Člověk - prostředí - výchova. Brno: Paido, 2001, 199 s. ISBN 80-7315-004-2. info
Metody hodnocení
Zkouška formou písemného testu. Ročníková práce v rozsahu 8 - 12 stran na vlastní téma z pedagogiky, sociální pedagogiky nebo speciální pedagogiky. Vložit do 30. 4. do odevzdávárny. Studenti ETF, kteří získali zápočet z ročníkové práce z pedagogiky v rámci předmětu Pedagogika při studiu Jaboku práci znovu psát nemusí, bude jim uznána.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2013, zima 2013, léto 2014.