T567 Etika a ctnosti v pomáhající profesi

Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
zima 2012
Rozsah
0/2. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Ing. Mgr. Ondřej Fischer, Ph.D. (přednášející)
Garance
Ing. Mgr. Ondřej Fischer, Ph.D.
Katedra filosofie a teologie – Katedry – Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
Rozvrh
St 13:45–15:15 4, kromě Po 22. 10. až Pá 26. 10., kromě So 22. 12. až St 2. 1.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20
Cíle předmětu
Předmět rozvíjí jeden z historicky i aktuálně významných přístupů v oboru etiky, tzv. etiku ctností, a zkoumá ji s ohledem na její využití v oblasti pomáhajících profesích. Seminář bude dalším prohloubením v oboru Obecná (filosofická) etika a jejího využití v oboru Etika pro sociální práci. Především se v něm budeme soustředit na seznámení se s Aristotelovým pojmem ctnosti na základě četby jeho Etiky Nikomachovy, kterou doplníme kontextem souvisejících pojetí ctnosti (klasického - Platón, středověkého -Augustin, Tomáš Akvinský, novověkého – Kant) a z novějších pojetí se zaměříme na v současné době převládající novoaristotelské pojetí (MycIntyre, Nussbaum, Slote). Smyslem a cílem seminárního studia ctností je porozumět způsobu, jakým se využívá pohled etiky ctností v současné etice pomáhajících profesí - v našem, ale především anglo-americkém prostředí. Tuto část budeme čerpat z kritického čtení publikace Sarah Banksové Ethics in professional life; Virtues for health and social care. Praktickým dopadem této spíše filosoficky zaměřené části semináře bude začlenění tématu do kontextu studia oboru PSP a JABOK v závěrečné části semináře, v níž budeme hledat uplatnění přístupu etiky ctností v každodenní životní a profesní praxi. Bude to jak v pokusech o využití etiky ctností při řešení etických problémů a dilemat, tak i při formulaci pohledu na profesní poslání sociálního pracovníka nebo pracovníka v dalších vztahově citlivých profesích, jakými jsou např. speciální a volnočasová pedagogika, ošetřovatelství apod. Téma semináře nás totiž nepřímo zavede do oblasti studia charakteru, resp. dlouhodobě prokazovaných vlastností člověka, projevujících se ve stabilních společensky oceňovaných vzorcích jednání, které figurují v postojích a přístupech žádoucích v současné pomáhající profesní praxi. Předpokládané výstupy ze semináře Účastníci semináře - popíší vybrané problémy interpretace Aristotelovy etiky s ohledem na ctnosti - na příkladech vysvětlí odlišnost v posuzování jednání na základě ctností oproti jiným normativním či na principech založeným jednáním - analyzují konkrétní etický problém/dilema v profesní praxi ve světle etiky ctností a využijí ho pro návrh jeho řešení - posoudí, zda určité jednání může být slučitelné s jednáním očekávaným od profesionála, byť by bylo v rozporu s jednáním podle konkrétních předpisů (pozn.: slučitelnost etiky ctností a výhrady svědomí)
Osnova
  • Předběžný návrh témata (přesný rozpis témat bude stanoven po prvním semináři) Úvod do etiky a pojetí ctností Platónovo pojetí ctností Aristotelovo pojetí ctností – četba 1, 2, 3, ... Augustinovo a Tomášovo teologické pojetí ctností Kantovo a osvícenské pojetí ctností Současná etika ctností (Banksová) – četba 1, 2, 3, … Porovnání současného a Aristotelova pojetí ctností Aplikace v pomáhající profesi (sociální práce, ošetřovatelství, volnočasová pedagogika …)
Výukové metody
Průběh semináře Seminář bude kombinací a) přednášky, uvádějící do probírané tématiky, b) četby a její interpretace, c) prezentací předen zadaných témat skupině Základní literatura Aristotelés, Etika Nikomachova Banks Ethics in professional life; Virtues for health and social care MacIntyre Ztráta ctností.
Metody hodnocení
Požadavky k zápočtu účast pro studenty - prezenčního studia 80%, pro studenty kombinovaného studia 50% (při splnění dalších podmínek) prezentace jednoho aktivně nastudovaného tématu (výběr literatury, spolupráce ve skupině) průběžná četba zadaných textů (v čj nebo aj) příprava k zapojení se do diskuse a aktivní kritická účast představených prezentací
Informace učitele
Výše uvedené informace budou ještě upřesněny, včetně přesného termínu zahájení předmětu.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.jabok.cz/predmet/jabok/zima2012/T567