JABOK:T567 Etika a ctnosti v pomáhající p - Informace o předmětu
T567 Etika a ctnosti v pomáhající profesi
Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologickázima 2012
- Rozsah
- 0/2. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Ing. Mgr. Ondřej Fischer, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Ing. Mgr. Ondřej Fischer, Ph.D.
Katedra filosofie a teologie – Katedry – Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická - Rozvrh
- St 13:45–15:15 4, kromě Po 22. 10. až Pá 26. 10., kromě So 22. 12. až St 2. 1.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20 - Cíle předmětu
- Předmět rozvíjí jeden z historicky i aktuálně významných přístupů v oboru etiky, tzv. etiku ctností, a zkoumá ji s ohledem na její využití v oblasti pomáhajících profesích. Seminář bude dalším prohloubením v oboru Obecná (filosofická) etika a jejího využití v oboru Etika pro sociální práci. Především se v něm budeme soustředit na seznámení se s Aristotelovým pojmem ctnosti na základě četby jeho Etiky Nikomachovy, kterou doplníme kontextem souvisejících pojetí ctnosti (klasického - Platón, středověkého -Augustin, Tomáš Akvinský, novověkého – Kant) a z novějších pojetí se zaměříme na v současné době převládající novoaristotelské pojetí (MycIntyre, Nussbaum, Slote). Smyslem a cílem seminárního studia ctností je porozumět způsobu, jakým se využívá pohled etiky ctností v současné etice pomáhajících profesí - v našem, ale především anglo-americkém prostředí. Tuto část budeme čerpat z kritického čtení publikace Sarah Banksové Ethics in professional life; Virtues for health and social care. Praktickým dopadem této spíše filosoficky zaměřené části semináře bude začlenění tématu do kontextu studia oboru PSP a JABOK v závěrečné části semináře, v níž budeme hledat uplatnění přístupu etiky ctností v každodenní životní a profesní praxi. Bude to jak v pokusech o využití etiky ctností při řešení etických problémů a dilemat, tak i při formulaci pohledu na profesní poslání sociálního pracovníka nebo pracovníka v dalších vztahově citlivých profesích, jakými jsou např. speciální a volnočasová pedagogika, ošetřovatelství apod. Téma semináře nás totiž nepřímo zavede do oblasti studia charakteru, resp. dlouhodobě prokazovaných vlastností člověka, projevujících se ve stabilních společensky oceňovaných vzorcích jednání, které figurují v postojích a přístupech žádoucích v současné pomáhající profesní praxi. Předpokládané výstupy ze semináře Účastníci semináře - popíší vybrané problémy interpretace Aristotelovy etiky s ohledem na ctnosti - na příkladech vysvětlí odlišnost v posuzování jednání na základě ctností oproti jiným normativním či na principech založeným jednáním - analyzují konkrétní etický problém/dilema v profesní praxi ve světle etiky ctností a využijí ho pro návrh jeho řešení - posoudí, zda určité jednání může být slučitelné s jednáním očekávaným od profesionála, byť by bylo v rozporu s jednáním podle konkrétních předpisů (pozn.: slučitelnost etiky ctností a výhrady svědomí)
- Osnova
- Předběžný návrh témata (přesný rozpis témat bude stanoven po prvním semináři) Úvod do etiky a pojetí ctností Platónovo pojetí ctností Aristotelovo pojetí ctností – četba 1, 2, 3, ... Augustinovo a Tomášovo teologické pojetí ctností Kantovo a osvícenské pojetí ctností Současná etika ctností (Banksová) – četba 1, 2, 3, … Porovnání současného a Aristotelova pojetí ctností Aplikace v pomáhající profesi (sociální práce, ošetřovatelství, volnočasová pedagogika …)
- Výukové metody
- Průběh semináře Seminář bude kombinací a) přednášky, uvádějící do probírané tématiky, b) četby a její interpretace, c) prezentací předen zadaných témat skupině Základní literatura Aristotelés, Etika Nikomachova Banks Ethics in professional life; Virtues for health and social care MacIntyre Ztráta ctností.
- Metody hodnocení
- Požadavky k zápočtu účast pro studenty - prezenčního studia 80%, pro studenty kombinovaného studia 50% (při splnění dalších podmínek) prezentace jednoho aktivně nastudovaného tématu (výběr literatury, spolupráce ve skupině) průběžná četba zadaných textů (v čj nebo aj) příprava k zapojení se do diskuse a aktivní kritická účast představených prezentací
- Informace učitele
- Výše uvedené informace budou ještě upřesněny, včetně přesného termínu zahájení předmětu.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.jabok.cz/predmet/jabok/zima2012/T567