T554 Práva dítěte

Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
zima 2011
Rozsah
0/2. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
ThLic. Ing. René Milfait, Th.D. (přednášející)
Mgr. Monika Tannenbergerová (cvičící)
Garance
Ing. Mgr. Ondřej Fischer, Ph.D.
Katedra filosofie a teologie – Katedry – Jabok - Vyšší odborná škola sociálně pedagogická a teologická
Rozvrh
Po 8:30–10:00 1
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Předmět si smí zapsat nejvýše 21 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/21, pouze zareg.: 0/21
Cíle předmětu
Cíle předmětu jsou takové, aby byli studenti po jeho absolvování celkově a do hloubky obeznámeni s problematikou lidských práv dítěte jako zvláště zranitelné skupiny a mohli nabyté znalosti a dovednosti v této oblasti dále předávat v praxi i ve vzdělávacím procesu s dospělými i dětmi;
aby byli schopni hlouběji porozumět lidským právům a vzdělávacímu procesu ke kultuře lidských práv;
aby byli způsobilí se zapojit do etické výchovy v pluralitní multikulturní společnosti a v právním státě;
aby byli touto cestou způsobilí přispívat k celistvému rozvoji osobnosti, obdarování a duševních a tělesných schopností dítěte a dětem zprostředkovat respektování lidských práv a základních svobod jejich i druhých lidí;
aby byli schopni pracovat s dětmi (i dospělými)zejména s novým mauálem Rady Evropy Compasito, který je zaměřen na vzdělávání multiplikátorů, kteří pak pracují s dětmi v oblasti lidských práv, a připravovat je na zodpovědný život ve svobodné společnosti v duchu porozumění, míru, tolerance, rovnoprávnosti pohlaví a přátelství mezi národy a etnickými a náboženskými skupinami (srov. Úmluva o právech dítěte, čl. 29);
umět vybraná témata (např. chudoba a sociální vyloučení, vzdělávání a volný čas, diskriminace, rodina a alternativní péče, zdraví, násilí, média a internet, rovnoprávnost pohlaví, sociálně nežádoucí jevy, formy ubližování dětem) a praktické aktivity Compasita aplikovat tvořivě na české prostředí a věkovou skupinu;
aby se stali "malými odborníky v oblasti práv dítěte" a mohli získané poznatky využívat ve studiu a povolání;
pro jazykově interesované: aby si rozšířili své znalosti nj či aj v konkrétní oblasti;
zapojit se do zaměření Jaboku ve směru lidských práv a rizikových situací zejména dětí, mládeže a rodin;
připravit se na další případná prohlubují studia a kurzy v této oblasti či se profilovat v tomto tématu.
Osnova
  • Co jsou lidská práva
  • Co jsou práva dítěte?
  • Co je vzdělávání v oblasti lidských práv?
  • Manuál Kompas a hlavně Compasito
  • Jednotlivé konkrétní aktivity a témata dle Compasita (viz cíle předmětu).
Literatura
    povinná literatura
  • Úmluva o právech dítěte, OSN,1989.
  • Compasito. Manuál k výchově dětí k lidským právům, Rada Evropy, 2009.
    doporučená literatura
  • Kompas. Manuál ke vzdělávání v oblasti lidských práv pro školní a mimoškolní vzdělávací proces, 2005.
Výukové metody
Výuka bude obsahovat formy teoretické přípravy i praktické prezentace, interakce, přednášky i semináře.
Metody hodnocení
Předmět bude ukončen zápočtem. K jeho udělení je povinnen student absolvovat všechna setkání (výjimka: jedna možná předem omluvená neúčast, jinak samozřejmě nemoc), aktivně, férově, týmově a tvořivě se jich zúčastnit, připravit a prezentovat týmově zadané téma.
Informace učitele
Hostem-odbornicí bude Mgr. Monika Tannenbergerová, pedagožka Ligy lidských práv, která (zatím) nabídne: 1. INKLUZE v dnešním českém školství: právo na vzdělání, právní rámec inkluze, problémy s ní spojené, inkluze na půdě ZŠ, vize, možná řešení apod. 2. SOCIO-PATOLOGICKÉ JEVY ve škole: rozbor, dnešní situace, možná řešení, vrstevnická podpora-nový nástroj, zajímavé projekty (projekt CHIPS...); tedy kategorie práv na ochranu, participace...;3.
MUDR. Eva Vaníčková, CSc., 3. LF UK v Praze,lékařka, poradkyně zmocněnce pro lidská práva, Česká společnost na ochranu dětí) - předsedkyně Výboru pro práva dítěte Vlády ČR: aktuální témata práv dítěte zejména v ČR, fungování příslušných orgánů a organizací, periodické zprávy ČR k Úmluvě a zpětné concluding observations výboru pro práva dítěte OSN...(7. 12. 2010)
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích zima 2010.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.jabok.cz/predmet/jabok/zima2011/T554